Grimskaft i transport? Leda in i träns?

Sv: Grimskaft i transport? Leda in i träns?

Mellanväggen står och samlar damm i stallet, så hästarna åker brett.

Sitter fast som i stallgång ungefär, ett elastiskt grimskaft från vardera sidoring i bommen till vardera sidoring i grimman. Färdigt.

Lastar i och ur i grimma, träns bara de få ggr jag måste lasta ur i träns, då tränar jag i släpet.

Aha. Då förstår jag och då verkar det vettigast att binda hästen i öglan på höger sida. Så gör jag, fast omvänt eftersom jag alltid har hästen i vänster spilta med korta bommar alt. med sidoväggen på sniskan med helbom bak.

Vet inte om jag är någon förebild direkt, men när det krävts träns vid av- eller pålastning dit vi ska så har jag satt på grimman över tränset (helst att man tar loss tyglarna då) och satt fast i grimman. Alltid panikhake på grimskaftet i transporten.

Annars brukar jag normalt sett bara ha grimma. På en häst som kan bli lite "hård" vid lastning (att den blir lite stressad och kan reagera med att helt sonika gå iväg åt ett annat håll och är lite för stark för att stoppa i det läget :p ) så har enda speciallösningen varit att fästa grimskaftet i sidan av grimman istället för under innan jag ska lasta. Eftersom den lärt sig att den får styrka genom att vrida huvudet åt höger. Har jag fortfarande kontroll då så vet den inte hur den ska komma undan längre. :angel:
Tycker rent allmänt mest det är opraktiskt att lasta med träns.
Men har vid ett tillfälle funnit det nyttigt att tränset satt under grimman - när kusen kastat sig bakåt och slitit sönder grimman och sen travat iväg! :o Då var det bra att ha något att fånga den i, på nytt ställe och allt.

Säkerhetsknutar fungerar inte! Om hästen drar till så är det endast en kniv som kan ta loss hästen (eller panikhake).

Själv så fäster jag med en speciell anordning hästen i frambommen. Om pållan min inte kan vända huvudet bakåt så sliter hon sönder grimman eller grimskaftet, så jag binder alltid henne mitt på frambommen.

men har man en säkerhetsbom är det väldigt dumt att göra så.

Laster alle hester med trinse. Har en trinse uten nesereim, og en longeringsline som er festet til bittet med et delta. Har en lær grime under. Laster hesten, fester hesten i grima, og tar av trinsa etterpå. Har som vane å gjøre dette med alle hester, spesielt når jeg laster på. Hender jeg laster av i kun grime om vi laster av hjemme, og hesten er vant med og transporteres, og oppfører seg greit.

Fester hesten med transportleietau i hengern. Denne er festet til anheng som er satt opp for dette.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 086
Senast: lilsan
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
  • WE-tråden
Tillbaka