Grimskaft med plast

För att jag tycker att de är för dyra, som jag skrev i ursprungsinlägget.
Men hur liten budget har du då? Ska det kosta 10 kr 😅?
Jag menar oftast är det bättre att köpa något som håller än går sönder på en gång :)
Men du kan säkert göra någon lösning med silvertejp om inte annat.
 
Men hur liten budget har du då? Ska det kosta 10 kr 😅?
Jag menar oftast är det bättre att köpa något som håller än går sönder på en gång :)
Men du kan säkert göra någon lösning med silvertejp om inte annat.
Trevligt svar :up:
 
De första som kommer upp när jag googlar kostar 149 kr, känns inte jättedyrt? Man kan ju såklart göra egna av kedjor från något byggvaruhus + vattenslang men jag är inte övertygad om att det blir billigare… Bara en panikhake och en karbinhake kostar 60+30=90 kr på hööks😅
Det blir dyrt om man ska ha sex stycken. Jag kör nog på vanliga flätade grimskaft och köper plastslang som jag klipper i lagom längd och trär grimskaftet igenom. Borde funka, och bli betydligt billigare.
 
De första som kommer upp när jag googlar kostar 149 kr, känns inte jättedyrt? Man kan ju såklart göra egna av kedjor från något byggvaruhus + vattenslang men jag är inte övertygad om att det blir billigare… Bara en panikhake och en karbinhake kostar 60+30=90 kr på hööks😅
Är det där de från Granngården? Om så så är de usla. Kedjan är helt felgjord vilket gör att den går av för ingenting. Vi hade en mycket snäll häst som stod på gången uppbunden i sådan kedja utan att göra något alls och kedjan gick av.
 
Jag ber om ursäkt om det inte var rätt svar tyckte bara det var lustigt att något som inte kostar så mycket var problematiskt. När folk lägger ner tusentals kronor på täcken och annat.
FOLK kanske lägger tusentals kronor på täcken och annat men jag gör verkligen inte det. För MIG är det för dyrt att köpa grimskaft i den prisklassen, jag lägger hellre mina pengar på andra saker till min häst.

Och anledningen till att det behövs sex stycken är för att vi har tre uppbindningsplatser.
 
FOLK kanske lägger tusentals kronor på täcken och annat men jag gör verkligen inte det. För MIG är det för dyrt att köpa grimskaft i den prisklassen, jag lägger hellre mina pengar på andra saker till min häst.

Och anledningen till att det behövs sex stycken är för att vi har tre uppbindningsplatser.
Men om du sätter sådana grimskaft på bara en av platserna och alltid ställer "bävern" på den?
 
Är det där de från Granngården? Om så så är de usla. Kedjan är helt felgjord vilket gör att den går av för ingenting. Vi hade en mycket snäll häst som stod på gången uppbunden i sådan kedja utan att göra något alls och kedjan gick av.
Nej just den här var från Haglunds/ridersport. Har inte gjort någon direkt research men vet många som har den typen av uppbindningskedjor utan problem😊
 
FOLK kanske lägger tusentals kronor på täcken och annat men jag gör verkligen inte det. För MIG är det för dyrt att köpa grimskaft i den prisklassen, jag lägger hellre mina pengar på andra saker till min häst.

Och anledningen till att det behövs sex stycken är för att vi har tre uppbindningsplatser.
De går ju ha vanliga grimskaft på alla uppbindningsplatser och sätta dit de med plast där unghästen ska stå för tillfället. De är lätta att ta lös och flytta. Då behöver du inte ha sex stycken.
 
Men om du sätter sådana grimskaft på bara en av platserna och alltid ställer "bävern" på den?
De går ju ha vanliga grimskaft på alla uppbindningsplatser och sätta dit de med plast där unghästen ska stå för tillfället. De är lätta att ta lös och flytta. Då behöver du inte ha sex stycken.
Av olika anledningar vill och behöver jag ha likadana grimskaft på alla uppbindningsplatser. Men det har egentligen inte med ursprungsfrågan att göra eftersom jag aldrig bad om tips på den sortens grimskaft, vilken jag också uttryckligen skrev i ursprungsinlägget 😊
 
Av olika anledningar vill och behöver jag ha likadana grimskaft på alla uppbindningsplatser. Men det har egentligen inte med ursprungsfrågan att göra eftersom jag aldrig bad om tips på den sortens grimskaft, vilken jag också uttryckligen skrev i ursprungsinlägget 😊
Absolut - det var bara en tanke i all välmening. :)
 
Tror du tänker på uppbindingsgrimskaft? Det är en kedja med plast på :)
Får jag bara fråga varför det behöver vara plast på? Jag har ju sett att det är så på många uppbindningsgrimskaft, men undrar varför. Är det risk att dom fastnar med manen eller något annat om kedjorna är bara? Min bäver skulle nog tycka att det var lika roligt att bita på plasten som på ett bomullsgrimskaft.

Edit: Jag frågar alltså för att jag tänker att en bar kedja kanske är billigare en en plastad. För att förklara kopplingen till TS fråga.
 
Senast ändrad:
Får jag bara fråga varför det behöver vara plast på? Jag har ju sett att det är så på många uppbindningsgrimskaft, men undrar varför. Är det risk att dom fastnar med manen eller något annat om kedjorna är bara? Min bäver skulle nog tycka att det var lika roligt att bita på plasten som på ett bomullsgrimskaft.

Edit: Jag frågar alltså för att jag tänker att en bar kedja kanske är billigare en en plastad. För att förklara kopplingen till TS fråga.

För att det är stor risk för skador i munnen om de biter på kedjan som den är.
 
Får jag bara fråga varför det behöver vara plast på? Jag har ju sett att det är så på många uppbindningsgrimskaft, men undrar varför. Är det risk att dom fastnar med manen eller något annat om kedjorna är bara? Min bäver skulle nog tycka att det var lika roligt att bita på plasten som på ett bomullsgrimskaft.

Edit: Jag frågar alltså för att jag tänker att en bar kedja kanske är billigare en en plastad. För att förklara kopplingen till TS fråga.
Ja för hästar som mina gärna tuggar på olämpliga saker. Hon hade nog försökt tugga på metallen med 🙈🤣
 
Anti bit har du säkert redan provat men om inte annat kanske värt att testa det först? Bara på de ställen där hästen kommer åt att tugga.
 
Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast hästen, men hur mycket jag än googlar hittar jag inget. Hittar bara grimskaft helt i plast men jag tycker de är alldeles för dyra.
Funderar på om det finns ”plaströr” som man kan köpa och trä över grimskaften men var hittar man isf sådana?
En bit vattenslang? Beroende på tjocklek på repen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: Squie
·
Hästhantering Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 441
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 101
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp