Centaur

Trådstartare
Hittar inte grimskaften jag vill ha! Någon som kan komma med tips på bra grimskaft?

Kraven är att det skall vara brunt, ha mässingkedja, ögla att hålla i och materialet måste vara cushion web eller liknande, dvs mjukt och skönt att hålla i.

Kan ev tänka mig lädergrimskaft men helst mjukt tyg. :)

Sv: Grimskaft

Kanske lättare att hitta ett grimskaft du gillar men utan kedja, och sedan sätta en lös kedja på det? :)

Jag älskar de där enkla, billiga tvinnade bomullsgrimskaften, och de är superenkla att sätta kedja på istället för haken.

Ett grimskaft av band måste ju också gå att byta haken mot kedja på, men man lär väl sprätta och sy istället. :)

Jag tycker de blir för tjocka, de är inte bekväma att hålla i när vi är ute och promenerar. Gillar att ha öglan att hålla i också.

Hittar inte ens bruna grimskaft utan kedja, de är antigen svarta eller typ rosa-randiga. :p Har svarta nu men hästarna har bruna grimmor så det vore ju snyggt med bruna grimskaft också.

Okej...

Bruna i läder med mässingskedja var ju iaf inte svårt att hitta...

Betydligt värre med cushion web..

Men det är ju enkelt att hitta longerlinor som är bruna eller brun/beiga, kan du inte sy egna grimskaft av det så får du dem ju exakt som du vill ha dem?

Jag älskar de där enkla, billiga tvinnade bomullsgrimskaften, och de är superenkla att sätta kedja på istället för haken.

Ett grimskaft av band måste ju också gå att byta haken mot kedja på, men man lär väl sprätta och sy istället. :)

KL

Hur gör du det utan att ha sönder grimskaftet? Jag har aldrig lyckats med det...:meh:

Nu vet inte jag hur pinky gör, men det borde väl gå att byta från hake till kedja genom att ta upp splitsningen och göra en ny? Själv brukar jag göra latmansvarianten och bara haka på en kedja i den befintliga haken alt splitsa egna grimskaft.

Själv är jag på jakt efter enfärgade cushion web grimmor, men det verkar bara finnas randiga var jag än kollar...

Longerlinor finns i brunt och mjukt. Köp en sån + en kedja, klippa av linan i önskad längd och sy fast kedjan :)

KL

Hur gör du det utan att ha sönder grimskaftet? Jag har aldrig lyckats med det...:meh:

De flesta bomullsgrimskaft är ju inte splitsade utan bara tvinnade och sen trätt igenom sin egen ögla.
Superenkelt att bara trä upp ta bort haken och byta till den sort man vill ha.
Även smidigt om haken gått sönder så behöver man bara byta haken :)

De flesta bomullsgrimskaft är ju inte splitsade utan bara tvinnade och sen trätt igenom sin egen ögla.
Superenkelt att bara trä upp ta bort haken och byta till den sort man vill ha.
Även smidigt om haken gått sönder så behöver man bara byta haken :)

Exakt!

De splitsade går väl också att byta hake på om man kan splitsa. Jag kan, men orkar inte. Sååå dyra är inte grimskaft. :p

Men de där som bara är trädda genom sig själva är superenkla att byta på. Man måste ju ha en hake som matchar grimmans beslag. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 441
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 078
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka