Grind till STOOR öppning

D

dolphinsmile

Nu är jag äntligen färdig med halva hagen (den delen jag ska ha stoet och fölet i första dagarna. Ska bli så skönt att slippa jaga runt trådarna nu när jag byggt trästaket. Men nu har jag en fundering. Till ingången som vi använder när vi tar in och ut hästarna har jag byggt en skjutanordning med brädor bara som grind. Men så har vi en till vääldigt stor öppning som de bara är tråd till nu. Måste ha möjlighet att öppna där då lastbilen med höet och veden kommer in där. Vete tusan hur jag ska få till en snygg grind där.. Öppningen är säkert 6-7 meter. Så nått annat än dubbelgrind är inte möjligt. Eftersom den bara ska öppnas 2-3 gånger per år så behöver de ju inte vara jätte enkelt att öppna.. Men inte heller för svårt..

Funderar på att göra två grindar och fästa stolpar på dom som stöd i mitten.. om någon har en ide så är jag idel öra..
 
Sv: Grind till STOOR öppning

Gör en dubbelgrind, men med borttagbara mittstolp. Då är det bara att öppna, lyfta bort mittstolpen och köra in! (Och in vanliga fall så är det två grindar som har gångjärnen antingen i mitt stolpen eller i andra änden)
 
Sv: Grind till STOOR öppning

ska leta bland mina bilder och se om jag hittar någon bild, mina föräldrar har en bred enkelgrind, ca 5-6 meter bred iaf, som används flitigt (för att komma in med balvagnar o liknande)
Återkommer om jag hittar den på bild
 
Sv: Grind till STOOR öppning

Hittade bara en bild där halva grinden är med...:grin: (tyvärr bor jag 25 mil från föräldrarna, så jag kan ju inte bara åka dit o fota...;))
Ser ut såhär: GRIND
För att inte "hänga sig" och bli sned så hålls den uppe av en vajer som sitter på ett gångjärn längst upp på stolpen och andra änden av vajern är fäst längst ut på grinden (vid öppningssidan). Stängs med ett vanligt boxlås.
 

Liknande trådar

Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 701
Senast: tanten
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 339
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp