Bukefalos 28 år!

Grinig häst?

gucci

Trådstartare
Hej! Jag tog hem mitt varmblod för ungefär 3 månader sen. Innan stod han hos en travtränare, i ett stall med 40 andra hästar, och där de fick gå ute i hagen ca 6 timmar/dag.

I början var han väldigt glad och öronen spetsade i stort sett hela tiden. De första två veckorna fick han inte gå ute lika länge som de andra hästarna i stallet, för att vänja in honom, eftersom det då va gräs ute som han inte riktigt var van vid. Men nu går han ute lika mycket som de andra, ungefär 12-15 timmar om dagen! Går ut runt 7.00 och in vid 20.00. Något jag har börjat reagera nu under de senaste veckorna är att när man tar in honom på dagen för att rida så är han väldigt grinig, han stryker öronen bakåt så fort man kommer nära, men gör aldrig något mer. Står man och gosar med honom så är han glad, men sen kan han helt plötsligt se grinig och allmänt missnöjd ut. Vad tror ni det kan bero på? Vill han vara ute? Ute i hagen visar han aldrig det här beteendet!

Jag tänkte ifall han var understimulerad, men han går ju ute i stort sett hela tiden med 3 andra hästkompisar...
 
Sv: Grinig häst?

Han är inte kall då? Med tanke på att det blivit kallare de senaste veckorna... kanske inte hunnit täcka upp?
I vårt stall har vi en häst som blir riktigt tjurig då han blir kall, blir öm över ryggen och korset.
 
Sv: Grinig häst?

hur använder du honom? Har du bytt inriktning eller börjat träna honom för hårt?

Jag har bara skrittat och travat ut på honom nu i början eftersom han är helt grön i ridningen och ska omskolas, han kom direkt från travet och hade väl stått i 2 veckor där för att "varva ner". Jag rider ungefär 3 dagar i veckan och tömkör honom 1 dag. Han är positiv till allt arbete och är väldigt glad när han får komma ut! Jag tänkte att han skulle få stå 2veckor nu i vinter och smälta allt också.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp