Bra affär?

R

Reidar

Här kommer en hejkomochhjälp mig fråga. Ni får tycka att jag är ett riktigt blåbär om ni vill men jag är en total nybörjare vad gäller egen odling och drift av hästverksamhet.

Behöver råd gällande köp av hästgård. Har inte drivit egen hästverksamhet förut. Diskuterar nu priser på en gård där det finns ca 5ha åkermark (där man odlat hö) och ca 3ha betesmark med hagar. Eftersom stallet på gården rymmer många hästar undrar jag hur man ska tänka utrymmesmässigt. För att inte hamna på minus räknar jag med att man de två första åren kommer att behöva hyra ut stallplatser för minst 18000/mån. Skulle dock behöva hyra ut platser där det inte är fullservice eftersom en hel del arbetstid kommer att gå åt till att renovera de första åren. Vill också starta upp ett B&B kombinerat med läger/skolmöjlighet. Min fråga bli då, hur många hästar kan jag räkna med att få plats med vinter respektive sommartid? Det är uteslutande boxplatser det är fråga om. Självklart finns det möjlighet att ordna flytt av hagar till åkermark men vad jag förstått så behöver jorden vila länge innan den är "ren" nog för att odla hö på? Hur ska jag tänka? Hjälp!?
 
Sv: Bra affär?

En stallplats för 18.000kr/mån?
eller menar du att du ska få in 18.000 på alla boxar du hyr ut? Hur många har du?
 
Sv: Bra affär?

...och självklart inte 18.000/mån för en plats utan totalsumman för det uthyrda bör vara minimum 18.000 i mån.
 
Sv: Bra affär?

Du ger för få uppgifter för att ens börja spekulera. Hur många boxplatser, finns det hårdgjorda ytor så vinterhagarna tål stor belastning? Hur nära tätort och hur pass stor tätort. Hur är marknaden i området, är det ont eller gott om stallpaltser, finns det tillgång till ridbana/ridhus? Hur är kommunikationerna.