Bra affär?

R

Reidar

Här kommer en hejkomochhjälp mig fråga. Ni får tycka att jag är ett riktigt blåbär om ni vill men jag är en total nybörjare vad gäller egen odling och drift av hästverksamhet.

Behöver råd gällande köp av hästgård. Har inte drivit egen hästverksamhet förut. Diskuterar nu priser på en gård där det finns ca 5ha åkermark (där man odlat hö) och ca 3ha betesmark med hagar. Eftersom stallet på gården rymmer många hästar undrar jag hur man ska tänka utrymmesmässigt. För att inte hamna på minus räknar jag med att man de två första åren kommer att behöva hyra ut stallplatser för minst 18000/mån. Skulle dock behöva hyra ut platser där det inte är fullservice eftersom en hel del arbetstid kommer att gå åt till att renovera de första åren. Vill också starta upp ett B&B kombinerat med läger/skolmöjlighet. Min fråga bli då, hur många hästar kan jag räkna med att få plats med vinter respektive sommartid? Det är uteslutande boxplatser det är fråga om. Självklart finns det möjlighet att ordna flytt av hagar till åkermark men vad jag förstått så behöver jorden vila länge innan den är "ren" nog för att odla hö på? Hur ska jag tänka? Hjälp!?
 
Sv: Bra affär?

En stallplats för 18.000kr/mån?
eller menar du att du ska få in 18.000 på alla boxar du hyr ut? Hur många har du?
 
Sv: Bra affär?

...och självklart inte 18.000/mån för en plats utan totalsumman för det uthyrda bör vara minimum 18.000 i mån.
 
Sv: Bra affär?

Du ger för få uppgifter för att ens börja spekulera. Hur många boxplatser, finns det hårdgjorda ytor så vinterhagarna tål stor belastning? Hur nära tätort och hur pass stor tätort. Hur är marknaden i området, är det ont eller gott om stallpaltser, finns det tillgång till ridbana/ridhus? Hur är kommunikationerna.

Man brukar räkna 0,5-1 ha per häst åtminstone om man ska ha bete. 8 ha skulle då rymma 8-16 storhästar, ger man avkall på att det ska finnas bete samt räknar med hårdgjorda ytor kan man klmma in betydligt fler, men det sker mest i storstadsregionerna.

Ligger stallet ett par mil från stockholm har bra ridmöjligheter och någerlunda kommunikationer så kanske du kunde få ut 2000kr per box i kallhyra om du skapar ett kollektiv. Då måste du konstant ha 9 boxar uthyrda för att få in 18.000 så du måste nog räna med att hyra ut 10 även med nästan full beläggning för att ha marginaler om folk flyttar och det blir glapp mellan hyresgästerna. Det är mest spekulationer. Ligger stallet på landet någonstans så kan du nog glömma att tjäna några större summor alls på stallet, stallägare får nästan betala för att få in folk på vissa håll.
 
Sv: Bra affär?

Har dålig koll på hur efterfrågan ser ut, men det är trots att närmsta stad ligger 4 mil bort ett hästtätt område. Nuvarande ägare uppger att det inte bli svårt att hyra ut 9 platser, men vi har inte diskuterat det så ingående. Det finns en liten travverksamhet i byn med tävlingsbana. Det som finns på gården är belyst ridplan. Kommer också via kontrakt att ha tillgång till travträningsbana bara 100 meter från stallet, i princip dygnet runt.

Kallhyra verkar ligga på runt 800 kr i andra stall i närheten... Frågan är hur mycket extra man är beredd att betala för utsläpp och utfordring varje dag, för det skulle vi klara av att sköta. Å andra sidan så är det kanske inte så attraktivt med ett stall där det inte sköts insläpp?
 
Sv: Bra affär?

...och hårdgjorda ytor finns inga. Vad är det förresten? :)
 
Sv: Bra affär?

I södra och mellersta sverige (åtminstone) så är det ett elende med leriga hagar, har man mycket hästar och fel jordmån så är det gyttjebadsvarning. Dränerar man eller på annat sätt ser till att det inte blir för lerigt tål vinterhagarna mer.

Ligger kallhyran på runt 800 i området så lär det bli svårt om inte omöjlig att få in kanske mer än en 1000-lapp på morgonutfodring och utsläpp.
 
Sv: Bra affär?

Mycket beror ju på var i landet gården ligger, det är i princip bara i absolut närhet till storstad som man kan gå plus på att hyra ut stallplatser.

I mera lantliga delar av riket går man som regel ofta med förlust på att hyra ut stallplatser.

Så om du inte bor i anslutning till storstad så satsa allt krut på turism och upplevelse och strunta i att hyra ut några stallplatser öht.

Det är ingen mening att splittra sig på två fronter om det bara är den ena som har möjlighet att generera vinst...

En stallhyra måste ju ligga på absolut minst 2000/månad dvs 24 000 på helår per boxplats men bör ligga på 3500/mån eller högre om du ska få några egentliga inkommster på det - om då hyrorna marknadsmässigt ligger på sådär 1500/mån i grannskapet så är det ju ingen mening att ge sig in i den pajkastningen och sälja sig till underpris.
 
Sv: Bra affär?

Okej.. så det går bort med halvpension alltså. Och helpension klarar vi knappast av om vi samtidigt ska renovera och starta upp annan verksamhet.
 
Sv: Bra affär?

Mycket beror ju på var i landet gården ligger, det är i princip bara i absolut närhet till storstad som man kan gå plus på att hyra ut stallplatser.

I mera lantliga delar av riket går man som regel ofta med förlust på att hyra ut stallplatser.

Så om du inte bor i anslutning till storstad så satsa allt krut på turism och upplevelse och strunta i att hyra ut några stallplatser öht.

Det är ingen mening att splittra sig på två fronter om det bara är den ena som har möjlighet att generera vinst...

En stallhyra måste ju ligga på absolut minst 2000/månad dvs 24 000 på helår per boxplats men bör ligga på 3500/mån eller högre om du ska få några egentliga inkommster på det - om då hyrorna marknadsmässigt ligger på sådär 1500/mån i grannskapet så är det ju ingen mening att ge sig in i den pajkastningen och sälja sig till underpris.

Helt rätt. Å andra sidan behöver vi en inkomst under tiden som vi renoverar och startar upp turismverksamhet och att ha några halvpensionsuthyrningar i månaden betalar åtminstone lånen på gården. Kan det inte vara en fördel att ha viss uthyrning då det är mer "säkra" pengar, och att sedan satsa på att få igång en turistverksamhet?
 
Sv: Bra affär?

Helt rätt. Å andra sidan behöver vi en inkomst under tiden som vi renoverar och startar upp turismverksamhet och att ha några halvpensionsuthyrningar i månaden betalar åtminstone lånen på gården. Kan det inte vara en fördel att ha viss uthyrning då det är mer "säkra" pengar, och att sedan satsa på att få igång en turistverksamhet?

De flesta som hyr ut på hobbynivå finner att de snarare betalar för nöjet än får in pengar. Det är inte så att det är gratis att ha hästar där, slitage, underhåll av ridbana, hagar och stängsel, el gödselhantering mm kostar pengar.

Vill du ha säkra inkomster så skulle jag satsa på att hyra ut delar av eller hela stallet och eventuellt även skött vissa fodringar/utsläpp med separat fakturering. Det är knappast så att om du får in 18.000 i månaden att dessa kan gå direkt oavkortat till kapitalkostnaden, stora delar kommer att ätas upp av nödvändiga kostnader.
 
Sv: Bra affär?

Är så olika för olika delar i landet,jag betalar 850:- i kallhyra,då ingår utsläpp,lunch,insläpp under alla veckodagar,på helgerna delar alla i stallet,och det blir ett pass per månad. Ingår även ridbana,och fri tillgång på spån,täckesbyten.

Finns möjlighet att köpa hö av stallägaren,vilket jag gör,samt hyra transport,och beställa fullskötsel vissa dagar om man blir sjuk,eller ska bort och/eller hel/halvinackodering.
 
Sv: Bra affär?

att ta in och ut 18 hästar per dag, tar tid, så räkna med det.

Vi har 16 hästar i stallet,tar ca 1 ½ timme att fodra,fylla vatten,ge hö,och få ut alla på morgonen. Då har många hästar täcken. I snitt ca 5,5 minuter per häst om man räknar på det. Och då har vi hagarna nära stallen,och sambon brukar vara med och hjälpa till och ta nån (snäll) häst iallafall! :D
 
Sv: Bra affär?

i travstallet har vi cirka 30-35 hästar, har aldrig tänkt på vad det tar för tid att ta ut dom, men det tar alltid längre tid än man tror.
 
Sv: Bra affär?

De flesta som hyr ut på hobbynivå finner att de snarare betalar för nöjet än får in pengar. Det är inte så att det är gratis att ha hästar där, slitage, underhåll av ridbana, hagar och stängsel, el gödselhantering mm kostar pengar.

Vill du ha säkra inkomster så skulle jag satsa på att hyra ut delar av eller hela stallet och eventuellt även skött vissa fodringar/utsläpp med separat fakturering. Det är knappast så att om du får in 18.000 i månaden att dessa kan gå direkt oavkortat till kapitalkostnaden, stora delar kommer att ätas upp av nödvändiga kostnader.

Bra idé med att hyra ut en del av stallet. Det vi tittat på är tvådelat varför det skulle fungera bra att hyra ut halva stallet. Hur löser man då slitage och kostnader med gödselhantering?

I budgeten har jag räknat med poster för underhåll och reparation så det är jag medveten om att det inte bara är inkomster.
 
Sv: Bra affär?

På lantbrukarnas riksförbnds hemsida finns det en fil man kan ladda hem, fylla i olika uppgifter ( alla utgifter man har) och så räknas det ut hur mycket stallhyra du bör ta för att få de o gå ihop.
 
Sv: Bra affär?

Om en verksamhet går minus så är den ju tärande... oavsett om den ger intäkter eller ej.

Sätt dig och räkna på vad du måste ha minimum i stallhyra - med hänsyn tagen till gödselhantering, snöröjning, underhåll och slitage på inredning etc - för att du forfarande ska hamna på plus.

När du har fått fram den summan tar du och multiplicerar med 1,25 för att få till pris inkl. moms vilken är 25% på stallplatser.

När du nu har fått fram en minimihyra som du måste överstiga för att gå med vinst så åker du runt och tittar på vad stallplatser i området kostar - kostar övriga stallplatser mindre än denna summan som du har räknat fram så finns det förmodligen inga förutsättningar för dig att hyra ut stallplatser.

Ger inte stallplatserna klirr i kassan så är det bättre att du låter bli att hyra ut - då tar ju den verksamheten bara tid och resurser från renoveringen.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 358
Senast: sthu
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 583
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp