Grönt kort!

linzan

Trådstartare
Brukar det vara obligatoriskt med grönt kort när man bara tävlar klubbtävlingar?
 
Det är olika från klubb till klubb. På "min" klubb måste man ha grönt kort eller sk gult kort, dvs man har genomgått en kurs på ridskolan innan man får tävla. :)
 
Hos oss måste man också ha grönt kort eller s.k skogsbärskort för att få tävla :)
 
Man måste ha grönt kort för att få tävla på våran klubb, men det är olika från klubb till klubb.
 
på min klubb behöver man inte det (och inte där jag red innan heller..), men det är som sagt olika... :)
 
schyst! då kan ja få klämma in med en liten fråga. Hur går det till när man tar grönt kort då?
 
jag har den kursen hanna skrev, gult kort, då går vi igenom olika regler, hur man ska bete sig, hindertyper, vad man gör före och efter tävlingen o.s.v.

Grönt Kort tog jag 97 då gjorde man ett prov och kollade i TR så klarade man det fick man grönt kort!
 
Tog kort i dec. och jag gick en kurs som de annonserade om på ridklubben där jag rider. Sen skrev vi ett prov, provet går ut på att man kan hitta i TR. Alla svar ska stå där. Vi gjorde oxå ett praktiskt prov, att man kan föra hästen i alla gångarter, gå igenom lastning muntligt och samma sak vid häst vid hand. Detta måste en instruktör som distriktet godkänner skriva på ett papper (alltså en ridlärare/instruktör eller någon C- B eller -A-tränare), vår ridlärare gjorde det för mig. Så funkade det där jag bor, ta kontakt med ridsportförbundet så kan de nog hjälpa dig.
Ska bara lägga till att kursen var helt värdelös... det räcker att kunna läsa TR och det kan man göra på egen hand.
 
Då var det antingen en dålig kurs eller så hade du redan full koll på säkerhet och hästhantering.
Numera ingår även säkerhet och hästhantering i Grönt kort och varje gång jag går igenom det (det är jag som håller kurserna i min klubb) så lär jag mig något nytt, någon detalj som fallit ur minnet etc, eller någon av kursdeltagarna har råkat ut för något 'omöjligt' som ger en en tankeställare.

Frågorna på det skriftliga provet har inte alltid svar i TR, en del frågor handlar om säkerhet och en del om hästhantering och de svaren finns inte i TR.
 
Jag tycker att det är löjligt att man ska behöva gå 5 gånger, tycker att det hade räckt med uppskrivningen och provet!
 
på vår klubb behöver man inte ha det för vanliga klubbtävlingar...
 
På våra typ vanliga cm-hoppningar behöver man inte ha grönt kort, däremot så ska klubben samarbeta med flera klubbar
här i kring nu och anordna tävlingar i både hopp & dressyr,
då kommer det att krävas grönt kort.


Det skiljer sig nog en del från olika klubbar vad beträffar grönt kort. Men jag kan tänka mig att det är större chans
att det är krav på lite större ridskolor, där det är flera
som vill vara med och tävla, även om det bara är på klubb-
nivå.
 
Fler och fler klubbar inför detta. Mycket bra, anser jag! Det är ett sätt att satsa på säkerheten. När man ser hur en del tokstollar far fram på och utanför tävlingsbanan så kan man ju undra. Sen tycker jag att det borde vara någon form av licens på "tävlingsföräldrar" men det är en annan historia. :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
663
Utrustning Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump...
Svar
16
· Visningar
830
Senast: Nevermind
·
Hej jag är en tjej på 13 år som inte har grönt kort och jag undrar om jag kan tävla lokalt på min mammas gröna kort eller om jag måste...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: caradan
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev en kortare galopp för hemmahästen Cersei Gene när de tävlande ekipagen kom ur den första svängen. Det var däremot inget som...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp