Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Smultronmålla!Jag har en bladgrönsak (?) som jag sådde för typ tio år sedan och som fortsätter dyka upp i trädgårdslandet.
Jag har totalt glömt bort vad den heter! har något svagt minne av att man äter bladen. De röda bären som ser ut som smultron eller minihallon.
Visa bifogad fil 188847
Är det gott? Hur använder man den?Smultronmålla!
Roligare än gott. Bladen används som annan målla. Jag tycker de är mer lika gode Henriks målla än svinnmålla (dvs som spenat men bättre tillagade än råa, vilket kanske är en smaksak). Bären som dekoration/ingrediens i sallader (funkar även på bakverk men har inte så mycket sötma eller smak).Är det gott? Hur använder man den?
Jag sådde den en gång för länge sedan för bladens skull. Bären är smaklösa och bara bra till dekoration på bakverk och på sallader.Jag gjorde misstaget att så såna för några år sedan. Dyker fortfarande upp i landet och bären är oätliga. Enligt mig då. Bladen har jag inte provat.
Jag har förstått att de är närbesläktade. Den ena har blad på hela blom-/bärstjälken, den andra inte eller färre.Är det samma som bärmålla?