Sv: gröt

Min dotter får också kväljningar av havregrynsgröt..

Mannagryn gillar hon dock, men jag bränner alltid fast. Någon som har något bra tips?

Börja med att ha i en klick smör och koka sedan gröten på svag värme och vispa hela tiden.
Om du har en vanlig spis, alltså ingen häll, kan du lägga enkronor på spisplattan och kastrullen ovanpå.

Jag bränner aldrig fast gröten, men då har jag tränat på att koka mannagrynsgröt under de fem år jag jobbat natt på sjukhem :p

Teflonkastrull, om du inte redan har det, och rör hela tiden. Jag gjorde mannagrynsgröt till mig själv förut och det var enda sättet för mig att inte bränna fast. :)

amen to that :angel:
mannagryn är grymt, båda två får en bra frukost :d dock var det galet gott med torkade aprikoser så vi kör på det ändå! :D

Nu är mina barn stora men de har alla vuxit upp och verkar tämligen välmående.
Jag har ett litet barnbarn som av sin mor och far och mig matats med hemlagad gröt sedan hon började med annat än bröstmjölk.
Hon äter inte färdigköpt mat förutom fruktpuré som mellanmål när de är på vift.

Varför tror alla att processad mat är bättre än mat tillagad från grunden på spisen där hemma?
Har man lagat maten själv, vet man vad man stoppar i barnet, det vet man inte med köpemat.
Billigare är det med hemlagat också.

Ytterligare ett problem med köpemat är att all sådan mat är så slät i konsistensen att barnet reagerar på tex klumpar i en gröt.

Just när det gäller gröten är det tydligen järnberikningen som gör att bvc rekommenderar den köpta varianten men det är ju lätt att få till själv (man kan ju också tänka på att inte ge mjölk till gröten såhär i början, innan de äter annat som innehåller järn, eftersom det hämmar järnupptaget).

Vi gav mest hemmalagad mat men jag passade på att köpa barnmatsburkar med rätter vi inte själva gör speciellt ofta (jag minns inte senast vi gjorde dillkött eller moussaka...).

Jag tror varken det ena eller det andra är bättre, man får väl ta det som passar ens familj bäst. Jag gillar det ekologiska sortimentet, t.ex. Hipps barnburkar men det känns ju både billigt och sunt att ge sin egen mat om man nu är noga med att handla bra råvaror eller har tillgång till dem på annat sätt (jakt, fiske, egen djur- eller grönsaksodling).

Jag lyckas alltid få mannagrynsgröt i precishela micron när jag försöker... Tar hellre att det bränner fast lite i botten, men jag brukar vispa som besatt och då brukar jag klara mig... :)
Annars är det havregrynsgröt, i micron, som gäller här hemma! Med lite frysta hallon och/eller blåbär i så är det ättemperatur på ett kick!

Vi kör mkt burkar här hemma, och anledningen är främst för att jag då tror hon får i sig de ämnen; vitaminer och mineraler hon behöver, främst genom gröten då. Är ingen hejare på att laga bra mat själv, tyvärr.
Men vi börjar bli bättre på det och hon får mer och mer hemlagad mat nu. Lättare nu också då man inte behöver purea eller mosa allt :D

De får i sig de vitaminer och mineral de behöver när de äter hemlagad mat också, bara man ger dem varierad kost :).
Det där att de ska äta burkmat för att få i sig vitaminer och mineraler är mest bara något barnmatsföretagen kör på för att de ska få sälja mer ;).

Men det är himla smidigt med burkmat när man äter något som kanske inte passar för bebisen eller när man är ute och flyger och far :)

Jo men då gäller det att vi lagar bra och varierad kost, det är där det felat oftast :D men som sagt, vi jobbar på det och det börjar arta sig :idea:

Jo men då gäller det att vi lagar bra och varierad kost, det är där det felat oftast :D men som sagt, vi jobbar på det och det börjar arta sig :idea:

Jo precis :D
Vi äter nog mer varierat nu än innan Molly kom, då var det nog mer snabbmat och halvfabrikat :p.
Nu har vi faktiskt blivit riktigt duktiga på att köpa rena råvaror och laga mat från grunden och det har blivit mycket billigare också :laugh:.
(Säger hon som just klämt i sig ett greenmål från MAX och jäst i soffan hela kvällen :angel:)

Nu får ju hon i sig allt möjligt eftersom vi alltid lagar minst två olika maträtter varje dag eftersom jag är vegetarian och inte sambon och Molly får äta av bägges mat.

Skulle Chelsea få välja skulle hon äta Pizza, kebab eller nudlar varje dag, hon ääälskade de bitar hon fick smaka :p
Men nej, så ansvarslösa är vi faktiskt inte, och då får hon burk istället :D;)

Men hon gillar också mitt hemlagade mos och köttbullar, så helt värdelös i köket är jag nog inte ändå hehe.

Jag kokade egen gröt till min dotter väldigt tidigt.
Havregrynsgröt på mjölk och med en klick smör i, blande ut den med en mosad banan. Det var havregrynsgröt som lätt gick i henne. :D

Haha Lykke är rätt rolig, hon gillar "riktig" mat bäst :D Hon älskar fisk etc så om vi äter fiskpinnar äter hon bara fisken (eller ja, vi köper bitare för det känns som om det är bättre fisk) oh ingen panering, hon älskar fiskbullar och typ allt sånt. Hon är riktigt bra på att äta typ kött, fisk, kyckling och grönsaker men mindre förtjust i pasta, potatis o ris etc. Men hon gillar potatismos - pulverpotatismos :o BÄTTRE än riktigt. Mycket spännande...
Fast det är inte så att hon INTE äter det man serverar, hon är duktig hon!
Igår åt hon hemlagad pizza med gooood aptit :)

Som sagt, det är bara att sätta igång. Jag gjorde egen gröt hela tiden. Gjorde oftast en blandning av hirs, havregryn, pumpafrön, valnötter och paltbröd (nötterna och fröna mixaes såklart ordentligt). Serverades med rivna äpplen eller hemgjord aprikospuré.

Serverade inte mejeriprodukter till eftersom det hämmar järnupptaget. Havredryck gillades dock starkt av E.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 834
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 685
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 919
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 931
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka