Bukefalos 28 år!

Grovfoder - fetma!!?

Ja vad säga!? Så j-vla dumt, mina hästar som inte ens får hö än och är så feta. Vintertid blir min hbl-val ännu fetare, får mellan 10-15 kg hö per dag beroende på hökvalisort och väder/vind. Inget kraftfoder. Så dumt att säga att de inte blir feta,sen får de vara gräsätare av naturen hur mycket de vill.

En vild häst har möjlighet att äta dygnet runt, om det finns nåt att äta. Men jag kan inte tro att vildarna alltid har möjlighet att gå på högkvalitativt bete.
Och dessutom är ju det vilda livet en aning hårdare än det vi erbjuder.

Kontentan av detta, jag bryr mig i detta fall inte om vad experterna kommit fram till. Jag har rätt och de har fel.
 
Referatet av vad agronomerna säger är ju så kort. Man kanske inte alls hade fått samma uppfattning om man suttit med och lyssnat.

Möjligen vänder sig deras slutsats om att hästar inte blir feta av grovfoder till folk som fodrar med 5 kg kraftfoder och 3 kilo hö. I det läget är det väl rätt att slå ett slag för höet:smirk:

mandalaki
 
Så får vi väl hoppas att det är. Men nog är väl detta ett bevis för att man inte ska tro på allt man läser och hör. Även om det är expertis som uttalats sig. Eg är det ju bra att det står som det gör. Det kanske resulterar i att hästarna får den grovfodergiva de behöver.
 
Svar till Amelia;
Det är HELT rätt att hästarna INTE blir feta av grovfoder, utan det är kraftfodret som gör dem feta..
De som varit envisa och sagt att deras hästar blir feta av grovfoder och inte av kraftfoder måste läsa på LITE extra... :D
Från början för nåt år sedan trodde jag faktiskt samma sak, men sedan har jag läst PÅ och sen dess har min märr fått större hö-givor per dag dvs. fri tillgång och mindre kraftfoder (1 kg per dag) och hon är i jättefint hull! ;)
 
Jag läste i Hästmagazinet nyss att det kommit någon studie som visar att hästar inte blir feta av grovfoder, men jag håller inte med. Jag har en köttbulle hemma som är levande bevis på att det visst kan bli så, antagligen för att mitt hösilage har högt proteinvärde. En granne har också en häst som är på gränsen till explosionsartat fet, den äter nästan enbart hö.
 
Det finns ju uppenbarligen de här som bara ger sin häst hö, inget kraftfoder, och de blir ändå tjocka! Hur förklarar ni det då??? Eftersom ni VET att hästar inte kan bli tjocka av grovfoder. :confused:
 
Men om hästen bara äter hö och ändå blir fet då? Hur förklarar du det?
 
Jag VET att du är naiv nog att tro på det du hör och läser. JAG är smart nog att ta reda på fakta först och sen uttala mig. Kan du vara snäll och motivera din åsikt.
 
Hähä. Läste noga i Amelias inklipp från Ridsport. Det står ju "klarar därför av att få rätt mängd gräs, hö och ensilage". Hm, rätt mängd, inte för mycket alltså. Zappade oxå runt litet på weben och hittade litet bilder på NF-ponny, den fria modellen som springer lösa. OCH! En del var himla feta.
 
Det går alldeles utmärkt att få en fet häst av grovfoder! Min är av typen som rullar fram så fort han får lukta på mat, just nu får han ett par hg havre för att han ska få något när de andra hästarna får.
 
Det var stort intresse, tack för många tankvärda inlägg!!

MEN hur blev det nu?? Blir hästen fetare av ett hö med mycket energi i?? Eller var det tvärsom?

Jag upplever själv, när jag hade ett fint hö med mycket energi i så blev hästarna rundare ÄN VANLIGT.

:confused: Lena
 
Mer energi än hästen gör av med blir ju fett. Det behöver väl inte vara svårare än så :confused:?

Har du tittat på min tråd om att banta islandshäst? Där har jag fått flera bra förslag varav alla ligger på ett lågt energibehov.

mandalaki
 
ja blir helt matt när jag läser vad du(och andra avdin åsikt) skriver.. det är ju helt sanslöst att ni kan uttrycka er så säkert om något som är SÅ lätt att motbevisa.. och de källor som ni hänvisar till, de borde ju också få skämmas!

Jag är förvisso inte speciellt gammal, endast 19 år men har under mitt liv med hästar träffat på hur många hästar som helst som varit så feta att man kunde tro att de skulle explodera när som helst (tre av dessa var mina egna samt en haflinger som bor hos mamma) Har bildbevis på haflingern och skulle vilja höra vad ni har att säga om honom som inte äter ngt grovfoder.. la ut bilden här föut och folk påpeka att han var alldeles för tjock o fet... bifogar en länk o vill nu höra hur det gått till? hur har han blivit så här stor? ngn som smyg ger honom kraftfoder eller?


http://community.webshots.com/photo/99325547/99326906PxaeoL
 
Och vad tycker du är mkt energi då? Jag tycker att 7.5 Mj/kg foder är mkt.
 
:rofl: :rofl:
Väldigt roligt och läsa vad ni skriver..Dvs brusar upp sej..
Jag säger bara det för hästarna har alltid varit GRÄSÄTARE i miljoner år...Hur????????
Ja, det är helt mysko det här med hästar och deras foder!!

Men detta är ju faktum, att grovfoder är det VIKTIGASTE föda för hästarna.
Jag skulle jättegärna fodra min märr med endast hö om det är örtrikt och bra näringsinnehåll som i förr tiden. Då är man nöjd och likaså hästen.

Varför brusa upp sej, när man säger att så är fallet??

Hur gör ni med en mager häst,då? Mata den med mkt kraft, eller?
:devil:

Nu har jag sagt mitt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp