Grunderna i Longering?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 197
D

dolphinsmile

Jag är helt grön när det gäller longering. De få gånger jag gjort det kan jag räkna på ena handen under åren. Har aldrig haft riktigt grejer heller. Men nu tänker jag att jag skulle skaffa mig allt som behövs och ge det en ordentlig chans.

Vad behöver jag? ge mig listan :D
Förklara gärna hur man sätter allting också.. är lite nojjig när det gäller dom här inspänningstyglarna.. Skulle inte kunna leva med att jag gjort illa min häst genom okunskap :o

Sv: Grunderna i Longering?

En bra longergjord/tömkörningsgjord med flera olika ringar att kunna ha inspänningarna fästa i.

Inspänningstyglar kan variera mellan olika hästar vad man behöver använda så det är svårt o säga men hade jag vart i dina kläder hade jag inte påbörjat det här utan att först få handledning från nån som e riktigt duktig på det!
Longera på fel sätt är lätt o gör mkt mer onytta än nytta..

Långpisk.

Lina.

O glöm inte vantarna..:banana:

Lycka till!

Jag håller med om alla grejer i föregående inlägg. Men du kanske inte nödvändigtsvis kommer att behöva använda något longerspö. Min häst tex funkar mycket bättre utan det, och att jag använder rösten till honom istället för att hålla upp ett spö.
Gällande inspänningstyglar tycker jag själv att" gymmisnodd" är det bästa. En smak sak säkert, men det känns som mer rörligt för hästen än att spänna in den med "halvfasta inspänningstyglar".
Rådfråga gärna med någon i din närhet också. Och lycka till!!

Hur får man dem att fatta stt de ska springa runt?

jag har provat lite, föser med repet funkar ganska bra, men gör det bara på liten volt, kommer han att lyssna då jag kommer längre i från...ska man sakta göra volten större? eller hur ska man göra?

Se till att hålla dig i en position lite bakom hästen till att börja med då du får lättare att driva den ifrån dig.Skulle använt mig av en långpisk och peta lite på baken om hästen inte vill gå ut från dig.Se till att hästen går framåt! och beröm så fort den gör rätt. Det är lite knepigt precis i början innan hästen förstått vad den skall göra, men det brukar gå rätt fort om man bara kämpar på!

skulle inte använt någon inspänning förrän det funkar att longera i alla gångarter och hästen fattat hur man gör,innan dess borde det gå bra med endast grimma eller träns

Senast ändrad av en moderator:

Håller med houdini om hennes tips till dig här ovanför. Ta det bara lugnt om hästen börjar gå in emot dig, det är fullt naturligt att den inte fattar i början. Hästar är ju inte direkt födda med egenskapen springa-runt-runt-i-longerlina :D
Att du börjar på en liten volt kan också vara smart. Inte för liten bara. Tänk på att hästen behöver utrymme och svängrum för att trava på. Speciellt i början.

I början när jag skulle börja longera min unghäst så hade jag någon som gick bredvid honom, inte ledde utan bara gick bredvid. Det funkade också bra och han fattade nästan på en gång vad han skulle göra. Men det kanske fungerar olika på olika hästar.

Och som Houdini skrev, hoppa över inspänningen i början, tills hästen lärt sig vad det hela handlar om, och kan skritta/trava i ett lugnt tempo runt dig. Ett tips är att använda rösten mycket, är det enda jag använder på min häst nu. Han stannar, saktar av och ökar på enbart ord nu. Tar lite tid att lära, men kul när det väl funkar :)

Lycka till nu!!

Har för mig att du kört en del NH?
Jag började med att ta det som utgångspunkt, alltså med repgrimman sända ut hästen på volten, och då öva på det du vill träna.
Sedan tog jag hjälp av en kompis som visade mig första gången, det var väldigt bra. Att kolla när andra gör det tror jag är bra.
Jag är absolut ingen expert, men jag tycker man ska göra det enkelt i början, vänta med inspänningar tills man vet varför och hur...
Lycka till!

Nu idag har jag lyckats få honom att fatta! han travade på volten!

vi har gått runt i en liten volt först, vi var två stycken en som ledde honom runt där ute och jag som stod i mitten.

föste på honom med handen och repet mot baken och trav blev det och massa brall och bocksprång men han höll sig kvar på volten och lugnade sig!!

tycker ni att det är det ok att låta hästen sprattla i linan, jag ville ju inte vara arg när han ändå gjorde rätt, jag fortsatte bara att driva!?

Min gjorde också så första gången/ gångerna, men nu vet hon mer vad det är fråga om.

om det är ryggmuskler och gångarter du vill träna skulle jag hellre rekommendera longering.. longering är egentligen inte bra i något annat syfte än ren motion/rastning...

tömkörning är bra på det viset att du kan växla mellan voltarbete och arbete på rakt spår, och du kan även inverka på hästen på ett helt annats ätt när du har två tömmar istället för bara en lina...

dock, tömkörning är grymt mycket mer invecklat än longering och kräver en hel del mer än man kanske tror för att det också ska göra nytta, så till syvende och sist är det alltid bäst att ta hjälp av en tränare...

Nu har det hänt något jobbigt, han sprang runt på volten och helt plötsligt drog han i väg, linan gled i min hand och jag fick pulsa ut i snön rammlar och glidr på mage 10 m släpandes efter vägrar förstås att släppa honom. efteråt fick jag honom att springa några varv och sedan gjorde vi markövningar...han kan bli mycket stark.

Vi jobbar på ledarskapet varje dag, hur går vi vidare nu med longeringen, nästa gång kanske jag tappar honom!

Tror ni han uppfattande det som han vann situationen?

please hjälp!

vad använder du för utrustning? vad för huvudlag och hur fäster du linan?

jag har tappat medryttarhästen en gång när hon fick glädjefnatt och brallade till. var dum och hade inte handskar, plus att linan var av nylon = det brände så hårt att jag var tvungen att släppa.
sen var jag ju på inhägnat område också så att släppa är nästan att föredra, tyckerj ag..

beroende på varför han stack kanske du har "problem", var det ett sorts glädjeryck eller drog han för att hah var less och ville testa?
var är du och longerar? stort fält, liten paddoc etc...?

Nu har det hänt något jobbigt, han sprang runt på volten och helt plötsligt drog han i väg, linan gled i min hand och jag fick pulsa ut i snön rammlar och glidr på mage 10 m släpandes efter vägrar förstås att släppa honom. efteråt fick jag honom att springa några varv och sedan gjorde vi markövningar...han kan bli mycket stark.

Vi jobbar på ledarskapet varje dag, hur går vi vidare nu med longeringen, nästa gång kanske jag tappar honom!

Tror ni han uppfattande det som han vann situationen?

please hjälp!
är du osäker vid longering så ha med dig en medhjälpare:) om hästen inte riktigt vet vad den ska göra så låt medhjälparen ta den i grimskaft o leda den på volten när du longerar i början, sen kanske det räcker med att h*n går breve o tar tag i huvudlaget när/om det behövs:)

Vi är alltid två jag och ägaren, på fre ska jag dit igen då ska hon få leda honom medan jag håller i linan, vi kanske gick lite för snabbt fram!? börjar om med skritt i lina och led hjäp!

tror ni att det skulle funka att jag rider och hon håller i linan alltså lonera med ryttare så jag kan visa från ryggen vart han ska vara? ägaren tror det skulle hjälpa, jag är lite skeptisk eftersom jag vet hur han kan bralla iväg och gör bocksprång!? vet inte om jag sitter kvar i en sådan prövning!?

fast i och för sig kanske han inte gör det i skritt!

Vi är alltid två jag och ägaren, på fre ska jag dit igen då ska hon få leda honom medan jag håller i linan, vi kanske gick lite för snabbt fram!? börjar om med skritt i lina och led hjäp!

tror ni att det skulle funka att jag rider och hon håller i linan alltså lonera med ryttare så jag kan visa från ryggen vart han ska vara? ägaren tror det skulle hjälpa, jag är lite skeptisk eftersom jag vet hur han kan bralla iväg och gör bocksprång!? vet inte om jag sitter kvar i en sådan prövning!?

fast i och för sig kanske han inte gör det i skritt!

Om hästen inte brukar bocka och "bralla iväg" när du rider så tror jag inte att han gör det nu när du rider och blir longerad samtidigt. Det behöver du nog inte oroa dig för.

Jag använder grima longerlina med delta, efter min släp tur vill jag kommer jag använda repgrimman varje gång.

Vet inte varför han gjorde det, kanske för att det är kul att bralla eller för att han var less! Första gången då det gick bra brallade han och ickade med fast på volten och då är det ju inga problem!

Första gången vi skulle prova att longera var vi i en paddock då slet han sig från ägaren, hon var inte beredd och tappade. han brallade galopperade och gjorde väsen i några minuter sen stannade han och vi kunde ta honom.

Nu håller vi till på en lite gräs/snöplätt pga vintern begränsar lite (där av ville jag absolut inte tappa honom).

Men det här är ingen vrång och sur häst han verkar busig och barnslig för sina 10år! Han gapar villigt när man håller fram bettet och verkar gilla att bli sysselsatt, helst ska det hända något hela tiden!

vad tror ni om att byta taktik och försöka med tömkörning istället? han är inkörd så han borde kunna!? Ägaren kan köra dock inte jag.

Först och främst så tycker jag att du inte ska använda delta.. det har jag lärt mig på sista tiden att det blir helt fel.. inverkan på munnen blir helt annan än vad han är vad vid. Det är bättre att du använder kapson eller knäpper fast longerlinan i ena bett ringen drar repet över nacken och sedan drar det genom andra bettringen. Då kommer hästen förstå mera vad det är du vill. När deltat hänger under hakan och ger olika konstiga signaler hela tiden så är det inte konstigt att hästen inte vet vad du vill.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Sharpless
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 538
Senast: Takire
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 039
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur