Grundläggande högskolebehörighet genom reell kompetens?

DeadSerious

Trådstartare
Hur funkar det egentligen?
Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt mående vid tidpunkten. Har alltid haft väldigt lätt för skolan men det var helt enkelt fel tidpunkt i livet. Istället började jag jobba.
När jag var 19 år bestämde jag mig för att ta tag i det igen och plugga in gymnasiet på distans och sade upp mig från mitt jobb, vilket har gått finfint hela tiden med högsta betyg i det mesta. Jag skulle varit klar nu i juni, men i höstas fick jag ett jobberbjudande som jag bara inte kunde tacka nej till. Dealen var att jag skulle jobba halvtid upptill studierna men av olika anledningar har det blivit betydligt mer vilket gjort att jag inte hunnit plugga så mycket som jag borde och jag är alltså inte färdig ännu. Har kommit överens med skolan om att jag har till sista augusti på mig att göra färdigt, det innebär att jag kommer behöva plugga heltid fram tills dess på grund av det jag inte hunnit med tidigare, nu jobbar jag dessutom heltid (minst) och har blivit befordrad till en tjänst som innebär mycket ansvar och jag är inte helt ledig när jag är hemma heller. Det funkar, men jag håller på att köra slut på mig själv och vet inte om jag kommer fixa det. Jag vill dock hemskt gärna bli färdig eftersom jag funderar på att eventuellt plugga vidare i framtiden och alltså vill ha min högskolebehörighet, det är alltså hela anledningen till att jag över huvud taget gav mig på att läsa in gymnasiet.

Här om dagen snubblade jag över det där med behörighet genom reell kompetens, och att alla högskolor har bestämt gemensamt vad som ska gälla för grundläggande behörighet, vilket då skulle vara:

"Lägst betyget E alternativt Godkänt i
  • Svenska/Svenska som andra språk 1, 2 och 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B
  • Engelska 5 och 6 eller Engelska A
  • Matematik 1a, b eller c eller Matematik A
  • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap A
  • samt tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder." (från antagning.se)
Alla de kurserna har jag gjort med bra betyg. Än så länge har jag ju knappt ett års "arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder", men att plugga vidare kommer ändå inte bli aktuellt förrän om några år vilket innebär att jag inte kommer ha några problem med att uppfylla det kriteriet heller. Detta tolkar jag då som att jag skulle ha grundläggande behörighet när jag jobbat i 3 år. Grejen är att den utbildning jag i så fall skulle vilja söka kräver grundläggande behörighet + matte C (vilket väl innebär att den kräver särskild behörighet?) och jag har visserligen gjort matte C också, men funkar det likadant när den grundläggande behörigheten är genom reell kompetens, så att jag helt enkelt är behörig även till den utbildningen? Eller kan jag då oavsett vilka kurser jag läst utöver de som krävs för den grundläggande behörigheten enbart söka till utbildningar som kräver enbart grundläggande behörighet? Jag har bra resultat på högskoleprovet och kan komma in på det, så den biten är inga problem.

Någon som har koll? Om det är så att jag kan lösa min behörighet på det hållet vore det en enorm lättnad att kunna släppa dom kurserna jag har kvar och bara fokusera på jobbet.

Egentligen skulle jag såklart pratat med en SYV om detta, men den som skolan tillhandahåller är ledig precis som resten av personalen nu under sommaren, hur går man då enklast tillväga för att få kontakt med en sådan? Om det går att enbart prata per telefon är det ett plus eftersom jag som sagt har fruktansvärt fullt upp och har svårt att boka in möten eftersom jag jobbar för det mesta (telefonmöten kan jag ha från jobbet), men om det inte går får jag såklart lösa tid för att gå på ett möte.
 
Ja, när du jobbat tre år har du grundläggande behörighet att söka till högskolan och eftersom du även har den särskilda behörigheten för det du vill läsa (Ma C) så är du behörig att söka den utbildningen.

Jag har själv sökt, och kommit in, via reell kompetens. Funkade finfint!
 
Instämmer med Tassetass. Jag har också sökt och kommit in via reell kompetens (i mitt fall bestod arbetslivserfarenheten av att jag varit förälder i mer än tre år, funkar det också nämligen) + de kurser som krävs för särskild behörighet och högskoleprovsresultat.
 
Har inte hunnit logga in på buke sedan jag skrev inlägget och loggade nu in och såg detta, tack hörrni! Vilken lättnad att höra, vad glad jag blev nu :) Då kan jag alltså med gott samvete strunta i de sista kurserna och rå om mig själv lite!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 755
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Inte hört talas om förut, hoppas ni kan läsa ledaren i DN "Tisdagens DN berättar om Thomas Lindgren, som efter 35 år som plattsättare...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 047
Skola & Jobb Jag har precis börjat läsa barnskötarutbildningen via distans hos NTI-skolan, men har av flera personer fått höra att barnskötare...
Svar
17
· Visningar
2 515
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp