Vad betyder grundläggande behörighet?

ISABEL

Trådstartare
Jag har precis börjat läsa barnskötarutbildningen via distans hos NTI-skolan, men har av flera personer fått höra att barnskötare behandlas illa av landets kommuner. De vill bara anställa förskolelärare. Barnskötare får bara kortare vikariat och aldrig fasta tjänster. Det är vad jag har hört i alla fall, från flera personer och det gör att jag nu funderar på att se mig om efter en annan utbildning.

Jag har inte slutbetyg från gymnasiet utan jag har ett samlat betygdokument. Jag tog studenten 2007. Jag har under våren och hösten 2013 läst in ämnena Svenska B, Historia A och Engelska A. Jag har även påbörjat Matematik A, men matte är verkligen inte min grej och jag har mer eller mindre gett upp den biten.

Jag vill gärna söka in till förskolelärarutbildningen men det står att man måste ha grundläggande behörighet och jag undrar vad det innebär? Måste man ha godkänt i Matte A för att kunna ha grundläggande behörighet?
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

japp det stämmer ja det krävs att gå förskolelärarutbildningen för att lära sig att dricka kaffe och stå i grupp och skvallra medan ungarna får klara sig själva
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Matte A är samma matte som du läste på högstadiet, så även om du har världens sämsta mattehjärna kommer du att klara den kursen om du är normalintelligent. Ta tag i det - det är värt det även om det är trist.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Om jag är normalintelligent? :cautious:

Tänk om jag inte är det då?

Jag har klarat halva kursen nu (mot alla odds) och nu känns det VÄLDIGT motigt.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Håll ut! Jag vet hur det är...är inte ett dugg bra på matte och tyckte inte den var enkel alls. Fick inte heller någon direkt hjälp på gymnasiet, inte ens göra omprov? Nu är ju även kursen annorlunda mot förut( eller ja antar att de också blev ändrade med många andra kurser) så antar att det inte direkt är lättare. Det fick nog mer hjälpmedel nu. Kanske det finns någon app inom någon speciell del i matematiken du har svårt för, en hemsida, blogg eller helt enkelt fråga buke :)
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Jag kör enligt det gamla systemet och läser Matematik A och får alltså betyg enligt skalan G, VG och MVG. :)
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Matte A är samma matte som du läste på högstadiet, så även om du har världens sämsta mattehjärna kommer du att klara den kursen om du är normalintelligent. Ta tag i det - det är värt det även om det är trist.

Alltså, det där lät ju korkat sagt. Jag är normalintelligent men fattar ändå inte just matte, fysik och annat som har med såna uträkningar att göra. Har aldrig någonsin klarat av ett matteprov och läraren i nian gav mig godkänt trots att jag inte skulle haft det, eftersom han sett hur jag kämpat och hade så bra betyg i övrigt, så han ville inte det skulle sätta käppar i hjulet för mig. Man kan vara normalintelligent och ändå ha svårt för matte.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Jag vill gärna söka in till förskolelärarutbildningen men det står att man måste ha grundläggande behörighet och jag undrar vad det innebär? Måste man ha godkänt i Matte A för att kunna ha grundläggande behörighet?

Med grundläggande behörighet betyder att du måste ha lägst betyget Godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan.

För att få ett fullständigt program måste du ha läst 2500 gymnasiepoäng, och det betyder att du måste ha godkänt i ämnen som motsvarar 2250 gymnasiepoäng.

Och ja, du måste ha godkänt i grundämnena, d.v.s SvA, MaA och EngA.

Förskolelärarprogrammet kräver också att du ska ha godkänt i ämnena Engelska B, Samhällskunskap A och Naturkunskap A.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Med grundläggande behörighet betyder att du måste ha lägst betyget Godkänt i kurser som motsvarar 90 % av vad som krävs för ett slutbetyg från ett fullständigt program på gymnasieskolan.

För att få ett fullständigt program måste du ha läst 2500 gymnasiepoäng, och det betyder att du måste ha godkänt i ämnen som motsvarar 2250 gymnasiepoäng.

Och ja, du måste ha godkänt i grundämnena, d.v.s SvA, MaA och EngA.

Förskolelärarprogrammet kräver också att du ska ha godkänt i ämnena Engelska B, Samhällskunskap A och Naturkunskap A.

Förskolelärarprogrammet kräver INTE Naturkunskap A, åtminstone inte på Linnéuniversitetet. Jag har redan allt som krävs för att söka, det är bara matten kvar och den beräknas jag vara klar med innan sommarlovet.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Jag har precis börjat läsa barnskötarutbildningen via distans hos NTI-skolan, men har av flera personer fått höra att barnskötare behandlas illa av landets kommuner. De vill bara anställa förskolelärare.

Barnskötare behandlas inte illa av kommunerna. Det är väl snarare så att det finns krav från Skolverket på att det måste finnas behöriga förskollärare på förskolorna.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

ja det är krav att man måste läsa tre år på högskola för att lära sig att dricka kaffe och skvallra
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Jo naturkunskap A tillhör för att du ska få högskolebehörighet!
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Det är precis som de andra säger, naturkunskap A ingår i de betyg du ska ha pluss engelska B.

Ärligt trodde jag att alla barnskötarutbildningar höll på att slussas bort eftersom de flesta barnskötarna kommer att slussas bort genom högre krav om att det ska vara utbildade förskollärare.

Det sdman uttalar sig om är dock lite sårande när man som jag studerat 6 terminer (en termin kvar) med allt vad det innebär att studera på universitet och så möter man folk med den åsikten att vi enbart lär oss dricka kaffe(och inte ens det har jag lyckas lärt mig :p) ?!

Kanske dags att sätta sig in i det man uttalar sig om? Fast det är klart sdman kan ju skriva en C-uppsats om kaffedrickning och skicka in det så får vi på print om denna teori har någon grund :meh:
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Det är precis som de andra säger, naturkunskap A ingår i de betyg du ska ha pluss engelska B.

Ärligt trodde jag att alla barnskötarutbildningar höll på att slussas bort eftersom de flesta barnskötarna kommer att slussas bort genom högre krav om att det ska vara utbildade förskollärare.

Citerats mig själv efter att googla runt lite, precis som du säger så står de inge krav om verken naturkunskap eller engelska B på linnéuniversitetets hemsida vilket är väldigt underligt eftersom alla andra lärosäten kräver det på förskollärarutbildningen, men så kolla det en extra gång för att vara säker innan du söker :)
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Jo naturkunskap A tillhör för att du ska få högskolebehörighet!

Numera gör det det men det beror på när du påbörjade din gymnasieutbildning en gång i tiden. Är du äldre så läser du inte efter samma system som yngre personer och vad jag förstod det som läser TS efter ett äldre system och söker i en annan kvot än de som tar gymnasieexamen idag. Har ingen koll på när övergången faktiskt skedde där exakt. Sen kan det givetvis krävas ändå för specifika program även om man läser enligt ett äldre system.
 
Sv: Vad betyder grundläggande behörighet?

Jag är rädd för att Matte A är ett krav. Du verkar ju ha god koll på vad som krävs för att läsa på programmet du vill så ta en komvuxtermin och ta de ämnen du behöver. Är det bara Matte A så går de ju köra en kvällskurs om det finns. Ska du köra helt komvux så ta kurser som krävs för många inriktikningar som Naturkunskap A, Engelska A och B (5 och 6 som det heter nu), Matte B är bra att ha men kanske inte aktuellt ditt fall. Allltså tugga dig igenom bra att ha kurser så du har större valmöjlighet när du ska plugga vidare.

Jag har också alltid haft bekymmer med matten men lyckades få ett godkänt i matte B. Jag var förvånad och det var även läraren. Nu skulle jag inte kunna göra en andragradsekvation om så mitt liv hängde på det men spelar roll, jag har betyget. Man får tyvärr tänka lite så ibland

Lycka till!!

By the way, sd-man är ju bekymmrad över konsten att dricka kaffe så har du problem med det så kan jag hjälpa dig, helt gratis. En tjänst från smålänning till smålänning
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 067
Senast: nickan1
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 179
Senast: DeadSerious
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 876
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp