Bukefalos 28 år!

Grundlurad, vad göra? *långt*

Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Självkalart ska man kolla upp en häst ordentligt innan man tar ett sådant beslut.
Men efter vad jag förstår, så har hästen ryggbesvär som behandlats flera ggr utan långvariga resultat.
Och i detta läge, så verkar det som att hästen absolut inte mår bra, vilket den för övrigt troligtvis inte gjort på flera år eftersom dessa problem fanns redan under förra ägarens tid.

Dom har behandlat med ET inte på klinik av utbildad veterinär. Det är en stoooor skillnad. Den är ju då förmodligen inte ens röntgad.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Personligen har jag blivit rekommenderad kiropraktor av veterinär på klinik.
Nu vet jag inte om det är så stooooor skillnad på ET och kiropraktor,
men vad anser du att en veterinär kan göra för ryggbesvär som en ET eller Kiropraktor inte kan?
Är verkligen nyfiken.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Jag tycker att man ska få hästen genomgången av veterinär på klinik innan ET eller KP börjar trixa med den.
Jag har också använt mig av KP på klinik, efter att veterinär kollat igenom hästen.

DOm flesta seriösa KP och Et osv rör inte en häst som har ont innan veterinär tittat på den.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Ett ryggproblem kan ha sin grund i te x ett bakbens problem såsom spatt och eller knäledsinflammation. innan man låter behandla sin häst så är det väl självklart att man först utesluter att dessa problem eller andra inte föreligger.

Alltså den gängse gången är veterinär och därefter kiropraktor/ET eller what ever.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Om du åker till klinik och röntgar, kanske vet kan säga om hästen haft detta mer än bla,bla,bla tid - om så är fallet ,ring en advokat och försök att få köpet hävt.
Om det är så att vet säger att detta aldrig kommer bli bra - fråga om du kan få hästen utdömd, då avlivas den och du får livvärdet från din försäkring.
Om inget av detta funkar - avliva hästen utan ersättning, tråkigt, men bäst för alla.

Lycka till!

Detta var mitt första inlägg i tråden, alltså - jag tycker oxå att man ska kolla upp hästen på klinik först.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Efter att ha pratat med säljaren igår framkom det att hästen är undersökt på klinik, röntgad för ryggen, men det hittades inga fel. Däremot envisas säljaren med att hästen aldrig bråkat under tiden de ägt den, vilket flera vittnen kan intyga är lögn och om hästen inte bråkat, varför röntga den då :confused:?

Som svar på frågan om priset så är hästen inköpt för 10000 kr och vi har snart överstigit den summan i behandlingar.

Pratat med en väldigt hästkunnig hovslagare idag, och han rekomenderade avlivning för hästens bästa. Jag vill absolut att hästen ska ha det så bra som möjligt, tro inget annat, men det livet hon får hos oss är inte drägligt. Och jag vill inte ha ansvaret att sälja henne och sen rider någon ihjäl sig på henne. Hon ska enligt uppgift vara rent livsfarlig att rida.
Men tack för alla svar!
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Kan inte kommentera vad du råkat ut för men jag har röntgat min 4-åring från "topp till tå".

Röntga ryggen tex kan man väl göra utan att det är något fel innan. Lite på "bra att veta" basis liksom :D
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Var med om något liknande när jag köpte ett halvblod för några år sedan.

När jag var och tittade på hästen stod den hur stilla som helst när de sadlade den. Var ok och rida när jag var och provred, något het.

Så fort jag fått hem hästen till stallet så darrade den bara den såg en sadel. När man satt upp på den sköt den rygg som en katt och man såg tydligt att hästen ej mådde bra. Veterinären gick igenom den och det visade sig att den hade Kissing Spines. Jag hade ändå haft den på klinik för full undersökning och röntgat ben men ej ryggen innan köpet. Numera när jag köper hästar så vill jag även ha ryggen röntgad.

Det var svårt att bevisa och jag fick 5,000:- av säljaren. Hade den försäkrad men ej i fullbelopp så åkte på en smäll. Jag valde att avliva den istället för att lämna tillbaka den till köparen som ville byta den mot en annan. Den hade ju bara skickats vidare och mått dåligt. Synd om hästen.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Mycket, mycket tråkigt för er men du har tagit rätt beslut tycker jag!
Lycka till med hästar i framtiden, håller tummarna att ni hittar hästen ni vill ha och kommer få kul med!

Jag har varit med om att en häst varit drogad vid provridningen, kan er häst ha varit dopad med något smärtstillande? Eftersom den inte krånglade när ni provred menar jag.
När jag letade häst för ett par år sedan fick jag tipset att låta veterinär ta blodprov på hästen vid besiktningen. Tydligen kan man be att det fryses in och sparas en viss tid. Om hästen sedan inte skulle fungera till det som sagts, då kan man testa blodprovet och se om hästen var behandlad med något när man provred.
Kanske något för er då jag gissar ni är nervösa nästa gång ni ska köpa häst?
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Efter att ha pratat med säljaren igår framkom det att hästen är undersökt på klinik, röntgad för ryggen, men det hittades inga fel. Däremot envisas säljaren med att hästen aldrig bråkat under tiden de ägt den, vilket flera vittnen kan intyga är lögn och om hästen inte bråkat, varför röntga den då :confused:?

Som svar på frågan om priset så är hästen inköpt för 10000 kr och vi har snart överstigit den summan i behandlingar.

Pratat med en väldigt hästkunnig hovslagare idag, och han rekomenderade avlivning för hästens bästa. Jag vill absolut att hästen ska ha det så bra som möjligt, tro inget annat, men det livet hon får hos oss är inte drägligt. Och jag vill inte ha ansvaret att sälja henne och sen rider någon ihjäl sig på henne. Hon ska enligt uppgift vara rent livsfarlig att rida.
Men tack för alla svar!

Känns ju inte som att säljaren talar mycket sanning precis, så att den är genomgången utan anmärkning på klinik skulle jag ta med en nypa salt.

Jag skulle fortfarande göra en genomgång av hästen innan jag avlivade den.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Känns ju inte som att säljaren talar mycket sanning precis, så att den är genomgången utan anmärkning på klinik skulle jag ta med en nypa salt.

Jag skulle fortfarande göra en genomgång av hästen innan jag avlivade den.

Jag håller med dig till fullo!

Skulle ALDRIG ens fundera på att avliva hästen baserat på ET och förra ägarens diagnos. Om ägaren har röntgat hästen UA finns dom plåtarna att ta fram bara förra ägaren ringer. Så det är ju inte så svårt för henne att bevisa.

Men prio 1, åk till klinik för guds skull!
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Efter att ha pratat med säljaren igår framkom det att hästen är undersökt på klinik, röntgad för ryggen, men det hittades inga fel. Däremot envisas säljaren med att hästen aldrig bråkat under tiden de ägt den, vilket flera vittnen kan intyga är lögn och om hästen inte bråkat, varför röntga den då :confused:?

Man kan röntga ryggen av olika anledningar alla är inte för att hästen bråkar. Det kan var så att hästen har varit lite stel eller kännts annorlunda och när man sen kommer in så vill vet ta en bild på ryggen för att utesluta att den har problem med ryggen. Och det kan mycket väl vara så att plåtarna är u.a.
 
Sv: Grundlurad, vad göra? *långt*

Hej precis det du har skrivit har jag varit med om, och jag har fel i min rygg och ska hälst inte ha sådan häst,
Jag har kämpat för att få det fungera men det visade sig att hon har fel här och där vi har lagt ut hur mkt pengar som hälst.
Folk som fick reda på att jag hadde köpt detta sto skrek rakt ut och sa hur kunde du, Jaha det va ingen som sa nått till mig
men nu har det gått 4år och hon blir inte hel har jag inset att det går inte lappa i hop henne.
Jag kommer inte sälja min häst hon har haft det svårt och hårt i livet och fått stryck av förra ägare innan mig och hon har fel på benen och mkt stressad. jag har tagit beslutet att ta bort henne för jag vill veta att hon slipper lida mer och inte skulle jag sälja hästen i alla fall,
man får inte bara tänka på sig själv.
jag tycker du tänker om en extra gång och fundera vad som är rätt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 454
Senast: Shixle
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp