Grusa hage

Sv: Grusa hage

Jag tror att det finns något som heter kalkstensmjöl eller kalkstensgrus som min granne har lagt för att stabilisera det stelnar liksom lite. Jag är inte expert men fråga någon om det så kanske du kan få svar. Det är möjligt att det är samma som någon skrev Makadam jag vet inte. Lycka till, själv är jag lyckligt lottad att ha sandblandad jord i hagen så det blir sällan så där väldigt lerigt.
:banana:
 
Sv: Grusa hage

Bevare mig väl för kalkgrus. En ridklubb i närheten anlade en fullstor dressyrbana för 6-siffrigt belopp, med toppskikt av denna vara.

Vid regn var hela banan som en enda geggig soppa, och hästarnas ben var en katastrof att göra ren, det satt som jag vet inte vad.

Och efter regn kommer solsken....banan stelnade.

Och då menar jag stelnade, på riktigt alltså.

Man kunde med foten peta upp tinna "isflak" såg det ut som 1,5*1,5 m2. :eek:

Behöver jag säga att banan var obrukbar, och att nu sitter hela styrelsen och kliar sig i huvudet och använder sin gamla bana sålänge, tills dom har kommit på vad som ska göras...
 
Sv: Grusa hage

Menar du verkligen allvar att de anlade en bana med kalkgrus som toppskikt!!? Öhhh...... :eek:
Ja då får de då skylla sig själva :angel:

För det första lär de ju ha haft helt fel undermaterial och HELT fel toppmaterial!! Sen kan man fråga sig hur bra dreneringen var....

Vi har precis anlagt en toppenfin ridbana själva här i byn för ett antal sköna tusenlappar....och vi var MKT noga med att ringa alla instanser, både leverantörer och anläggare....
Toppskisktet ska vara i SAND,(observera att det finns miljoners olika sorters sand) och under ska där vara ett valfritt lager (rek 10cm) stenmjöl....Vår bana är superfin, trots att den är odrenerad, då marken redan var byggvänlig....och blir aldrig geggig....

Men jag menade i detta inlägget att kalkgrus är perfekt att ha vid ingångarna till hage.....för det var väl det denna tråd gällde :)
Men då ska man gröva ur ordentligt först så kalrt och inte bara slänga på.... :angel:
 
Sv: Grusa hage

Det var väl inte en ridbana hon skulle ha det till :eek:

Det fattar man väl att man inte kan lägga något som stelnar på en ridbana det gällde ju insläppet i hagen om jag inte minns fel :confused:
 
Sv: Grusa hage

Ursäkta, att jag kom in på ett sidospår. Det med ridbanan var bara ett exempel på vad som tydligen ibland kan hända med kalkgrus, men det kanske inte gäller vid ingångar till hagar.

Dressyrbanan jag nämnde var anlagd med bra dränering och bra olika sorters underlager. Stenmjöl existerar tyvärr inte där vi bor.

Jag har själv byggt en egen ridbana, med ett helt annat "recept", och den fungerar utmärkt, jag tog med "kalkbanan" i mitt "skräckexempelregister" av banvarianter jag INTE skulle bygga.

Åter till tråden, som egentligen skulle handla om något annat. :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Shettisen har fått fång igen :( hon står på boxvila nu men ska få gå ut i sin hage snart igen, har gränsat av hagen så det bara är en 6...
Svar
15
· Visningar
3 495
Senast: mackan
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 264
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp