Grusbädd till uteboxar..

T

Tomorrow

Undrar helt enkelt vad man ska använda för grus till grusbädden i uteboxarna som vi nu ska sätta upp??:)
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Nu har ju då jag inte grus i mina uteboxar, utan jordgolv. Men i den ena av boxarna ligger det ett tunnare lager av relativt grovt grus, som runda stenar i storleken 2-3cm.

Med facit i hand så ångrar jag att jag inte tog bort detta innan jag anla bädden, för när hästarna bökar runt så är det lätt att de gräver upp dessa stenar och det händer även att man av misstag river upp dem med grepen, det blir ett himla plockande för att få bort dem.

Skulle jag idag anlägga golv i en utebox så hade jag nog underst tagit ett lager med lite grövre grus som dränering och ovanpå det ett eller två bärlager med fingrus som sedan "stampas" ihop. Ovanpå detta kan man sedan anlägga sin permanentbädd av valfri natur.

Jag hoppas det kommer fler svar från de som byggt utebox för jag är nyfiken själv över om mina ideér är någotsånär vettiga :)
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Jag hade nog valt att gjuta ett cementgolv. Jag har varit med om grusgolv och det är inte roligt om det inte är mycket väldränerat runt om så att vatten inte läcker in, eller om hästen får för sig att gräva, eller om det är en häst som kissar mycket. Helt klart mera praktiskt och mindre underhåll med gjutet golv. Då kan man gjuta även en bit framför boxdörren vilket gör det lättare att hålla rent
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Nja, jag vill ju inte ha gjutet golv pga diverse anledningar men tror inte att det kommer att rinna in nåt vatten i vart fall...Grusbädden kommer ju att göra så det kommer upp en del från marken sen så är det en liten naturlig förhöjning av marken just där boxarna ska stå... Sen skulle jag väl iofs inte bli förvånad om ena hästen gräver sig ner till underjorden bara för sakens skull men men...:crazy:
Vad händer om det är en häst som kissar mycket då??:confused:
Kan inte anklaga mina för det då de rusar ut och kissar i hagen det första det gör på morron..:banana:
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Ångrar du att du har grusbädd/jordgolv, så du hellre skulle ha velat ha cementgolv?
Jag vill ju inte ha gjutet golv så vore intressant att höra vad nån som har annat och har haft det ett tag tycker:)
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Jag har sand i ligghallen och tycker det är super. Nu är det ju inte en utebox utan en ligghall som hästarna går ut och in i som dom vill. Jag använde moränsand men det blev nästan väl hårt packad så vill du att det ska dränera bra kanske du ska fundera på någonting mitt emellan sand och gångsingel. Beror lite på om du ska ha permanent bädd över då kanske gångsingel blir lagom.
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Vi byggde våra uteboxar i april. Sedan dess har de ju mest gått ute, men till viss del har boxarna använts.

Vi har 3 boxar. I de första 2 byggde vi bara på en bädd av spån ovanpå jordgolvet. Det blev ganska svårskött och äckligt tyckte jag. I den tredje boxen lade vi ett lager grus för att få ordning på marknivån. Den boxen blev mycket lättare att hålla rent. Det var någotslags markgrus med en sand-småstensblandning.

Så ut med allt från boxarna och in med grus i de andra två också. Upptäcker då att det blir nästan lika äckligt där. Det beror alltså på att ena hästen kissar mkt inne och alltid på samma ställe. Det går alltså inte göra en permanentbädd för där blir för äckligt. I den boxen går det helt enkelt åt mer spån.

Jag tror dock det kan vara bra med ett gruslager för dräneringens skull.
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Åh nej, jag ångrar absolut inte mitt val av golv i boxarna, tvärtom tycker jag det är fantastiskt bra. Mina hästar har det varmt & mjukt och torrt.

Det du uppfattar som att jag ångrar mig tror jag är mitt uttalande om just gruset i den ena boxen. I den byggnad som stallet nu är byggt, var det tidigare en carport för vår ena bil. När vi hade bilen där så la vi in gruset just för att stabilisera marken en smula. Detta grus är väldigt grovt (det blev över då vi gjorde markbädden för vår avloppsbrunn), de största stenarna är flera cm i diameter.

Eftersom detta är så pass grovt så går det inte att padda ihop det för att få en stadig grund, så egentligen skulle jag nog tagit bort det innan jag anla permanentbädden. Som det är nu så är det alltså väldigt lätt att pålle (eller jag själv) gräver upp dessa stenar om vi inte är lite försiktig. Ett dräneringslager bör nog vara av ett ngt smidigare grus än det jag nu råkar ha i min box alltså, och dessutom är nog ett paddat bärlager ett måste för att undvika de värsta "grävolyckorna" :)

Själva mitt jordgolv är så pass väldränerat av sig själv, så jag har inga problem med avrinningen av urinen, trots att jag har en pålle som kissar floder så fort han kommer in. Därför är inte ett dräneringslager av nödvändighet hos just mig, men är du osäker över din mark så gör ett enkelt test med en vattenslang så får du ju se hur ditt boxgolv ter sig vid en ev mästerpinkare till hyresgäst :)

Jag kan utifrån min ringa erfarenhet rekommendera just jordgolv i en box :)
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

lite allmänt bara, när jag var i USA bestod hela stallet av jordstampat golv, i boxarna låg det en tjock gummimatta över även vid uppbindningsplatserna.
Funkade riktigt bra och var lättmockat, växelströbädd med spån över.:)
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Jag röstar på ett ca tio till tjugo cm tjockt lager med stenmjöl överst och macadam underst min tio cm så det blir bra dränerat. Glöm inte padda rejält. Annars gillar jag tipset med gummimatta. Men skulle också kunna tänka mig nån typ av markförstärkningsmatta. Vi har en sån som ligger bra till i pris.
Mvh
Christina
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Mina uteboxar ställde vi upp på packad sand. När boxarna var färdiga la vi in gummimattor direkt på sanden. Jag var lite skeptiskt till hur det skulle fungera men det har funkat perfekt i de fem år vi använt dem. Ena hästen är en hopplös grävare :mad: men gummimattorna ligger stilla på samma ställe och sanden likaså.
Gummimattorna köpte vi på metervara. De är 1 cm tjocka och 1 meter breda. Så det blev alltså 3 rader med mattor i varje box. De är inte hopsvetsade utan ligger helt lösa men mattornas vikt bidrar nog till att de ligger kvar.
JAg har spån i boxarna och mockar på vanligt sätt.
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Vi har också grus i uteboxen, funkar kanonbra. Kan inte grusstorleken exakt men gissningvis ligger där både 08 och storleken större upp till 20 mm.
Botten är riktigt fast, släpper igenom urin så mängden strö sparar man in mkt på. Har haft en "grävare" som gjorde något hål i underlaget men det fixade man lätt. Skulle absolut ha samma botten om vi bygger ut med fler uteboxar.

Lycka till! :)
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Egentligen ingen erfarenhet men vi hade funderingar på att göra stall hemma i en byggnad som redan är asfalterad. Blev avrådda då asfalt och urin tydligen inte ska vara någon bra kombination, om det stämmer eller inte kan jag inte svara på eftersom det aldrig blev något stallbygge.
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Har en ekonimilösning som har fungerat bra nu i tre år.
Jord underst. Ganska rikligt med halm över och till slut ganska fint grus i ett rikligt lager.
Har också grävt en liten dränering på utsidan så att vatten inte rinner direkt in. På sommaren är det bara grusunderlag men på vintern lägger jag på spån. Plättlätt!
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Gjorde golv till stora uteboxen med markmatta och blandat grus, funkatr kanon! Torrt och fräscht.
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

packad sand sa du och sedan en gummimatta? Håller nämligen på att fundera ut vad jag skall ha för typ av golv i min ligghall. Vad köpte du din gummi matta?
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

jo jag undrar.. vad skillnaden på måtten är mellan en utebox och en ligghall?

planerar för en ligghall men nu har jag fuinderat på om uteboc kanske inte är bättre..
 
Sv: Grusbädd till uteboxar..

Egentligen ingen erfarenhet men vi hade funderingar på att göra stall hemma i en byggnad som redan är asfalterad. Blev avrådda då asfalt och urin tydligen inte ska vara någon bra kombination, om det stämmer eller inte kan jag inte svara på eftersom det aldrig blev något stallbygge.

Jeeves här inne på Buke har ett stall med asfalt-golv. Har varit asfalt där i massor med år och fungerar utmärkt. Dessutom mjukare att gå på än cement.

Den enda erfarenhet jag har av asfalt i stall, men endast en god erfarenhet!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: tara
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
877
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: aglaonema
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp