Göra paddock

Pricken2004

Trådstartare
Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är en del stubbar (småträds stubbar) och sånt som finns där och det vill vi naturligtvis inte ha när det ska bli ridbana. Det jag undrar är då, vad ska man göra åt saken? Gärna så billigt som möjligt. Kan man t.e.x plöja upp marken med traktor som man gör på en åker, jämna ut den för att sedan lägga markduk och sand/grus på eller hur ska man gå till väga?

Tack på förhand ☺️
 
Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är en del stubbar (småträds stubbar) och sånt som finns där och det vill vi naturligtvis inte ha när det ska bli ridbana. Det jag undrar är då, vad ska man göra åt saken? Gärna så billigt som möjligt. Kan man t.e.x plöja upp marken med traktor som man gör på en åker, jämna ut den för att sedan lägga markduk och sand/grus på eller hur ska man gå till väga?

Tack på förhand ☺️

Vad är det för mark? Vilket träd är stubbarna från, och hur tjovka är dom? Är det sand/lera/matjord? Blir det blött när det regnar? Ligger den högre än resten av området eller lägre?
 
Vad är det för mark? Vilket träd är stubbarna från, och hur tjovka är dom? Är det sand/lera/matjord? Blir det blött när det regnar? Ligger den högre än resten av området eller lägre?
Stubbarna är ganska små från träd som självmant vuxit upp och inte hunnit bli stora alls, marken är jordig så ja det blir blöt när det regnar. Jag skulle väl säga att den ligger i jämnhöjd med resten av gården, möjligtvis lite högre
 
Stubbarna är ganska små från träd som självmant vuxit upp och inte hunnit bli stora alls, marken är jordig så ja det blir blöt när det regnar. Jag skulle väl säga att den ligger i jämnhöjd med resten av gården, möjligtvis lite högre

Det var klent med info det 😅.

Gissar på att du menar någon sorts lövsly då? Och ganska blöt och bördig mark.

Det är nog dränering, markduk och hela baletten som gäller då. Ta in offert från lokala grusföretag.

Ett budgetalternativ med kort hållbarhet på blöt mark är att ta bort slystubbarna med minigrävare, jämna till, lägg på stenmjöl. Den kommer inte hålla så länge, men ett rejält ridbanebygge är dyrt.
 
Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är en del stubbar (småträds stubbar) och sånt som finns där och det vill vi naturligtvis inte ha när det ska bli ridbana. Det jag undrar är då, vad ska man göra åt saken? Gärna så billigt som möjligt. Kan man t.e.x plöja upp marken med traktor som man gör på en åker, jämna ut den för att sedan lägga markduk och sand/grus på eller hur ska man gå till väga?

Tack på förhand ☺️
Plöj upp den och gör en gräsbana. Det finns härdigt gräs att så som inte växer högt som gräset till fotbollsplaner. Det beror naturligtvis på hur mycket den ska användas men en välskött gräsbana är bra.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 681
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 198
Senast: Ainon
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp