Grynig disk?

lady_vip

Trådstartare
Blir smått galen! Disken, framförallt i överkorgen, blir inte ren! Dels verkar det inte som att den diskats och dessutom blir det grynigt.

Diskmaskinen är väl ett år gammal, sköljarmen roterar fritt, den tar in vatten som den ska. Jag använder Grummes disktabletter, inte för mycket disk, silen är rengjord.

Jag har googlat och fått fram 3 tips, salt, citronsyra och spolglans. Men jag vill helst testa det som har störst chans att hjälpa och undviker helst spolglans... Vad hjälper kära buke?
 
Sv: Grynig disk?

Har du monterat ner diskarmen och rengjort den? Där brukar finnas en del gottigheter.

Efter det, och rengöring av silen brukar jag köra en rengöring från Finish (flaska som står uppochner i nedre korgen)
 
Sv: Grynig disk?

Det kan ju vara ngt litet skräp som fastnat i hålen på spolarmarna?
Det händer lite nu och då i våran maskin och då blir det inte rent :mad:
Så titta noga efter ngt pyttelitet skräp om det kan ha fastnat.

Fö har jag alltid salt och spolglans i maskinen. Sen brukar jag använda Finish diskmaskinsrengöring och då brukar den hålla sig fräschare längre :)
 
Sv: Grynig disk?

Instämmer i övriga svar.

Diskmaskinen måste rengöras med jämna mellanrum. en vitvaruförsaäljare sa varje månad men det tror jag är i överkant?

Men några gånger per år behöver man definitivt köra en regöringskur. Tablett eller flaska. Jag föredrar finishs flaska.

Grynig disk är ett klart tecken på att maskinen vill ha en regöring! :laugh:
 
Sv: Grynig disk?

Om ni har hårt vatten så behövs salt, och brist på salt kan definitivt göra att disken inte blir riktigt ren.

Du är säker på att den tar in så mycket vatten som den ska? Vi har en bänkdiskmaskin som ibland behöver ha sin avloppsslang bortplockad och rengjord. Antar att maskinen känner av att det är något tokigt (att den inte spolar ut vattnet ordentligt kanske?), och därför inte tar in så mycket vatten som den ska.
 
Sv: Grynig disk?

Det får nog bli en rengöringskur då:) Passar ju bra, vi flyttar om 2 veckor så då blir det förhoppningsvis bra.

Ska kolla ännu en gång i spolarmen, kan ju ha missat något.

Och jag ska hälla i salt för säkerhets skull!
 
Sv: Grynig disk?

Om ni har hårt vatten så behövs salt, och brist på salt kan definitivt göra att disken inte blir riktigt ren.

Du är säker på att den tar in så mycket vatten som den ska? Vi har en bänkdiskmaskin som ibland behöver ha sin avloppsslang bortplockad och rengjord. Antar att maskinen känner av att det är något tokigt (att den inte spolar ut vattnet ordentligt kanske?), och därför inte tar in så mycket vatten som den ska.

Nja, jag körde en glasdisk igår efter att jag konstaterat att det inte blev rent och stod och lyssnade så att det kom in vatten. Jag kan ju inte vara 100 säker, men jag känner att jag ska testa lite annat först, annars får fastighetsskötaren kolla den.
 
Sv: Grynig disk?

Nu har maskinen blivit rengjord! Köpte rengöring och salt och började med att köra rengöringen. Nu är disken åter i maskinen och jag har fyllt på salt. Lite sent att starta maskinen, så jag får vänta med att kolla efter resultatet tills i morgon:)

Men jag öppnade maskinen en bit in i programmet och den tar defintivt in vatten iaf.
 
Sv: Grynig disk?

Men jag öppnade maskinen en bit in i programmet och den tar defintivt in vatten iaf.

Jag har tyckt länge att det borde vara ett "fönster" på luckan på diskmaskiner så att man kan se vad som händer när programmet körs:). Hade varit lättare att kolla att allt fungerar som det ska.
 

Liknande trådar

Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 342
Hemmet Min dryga 1 år gamla diskmaskin gör inte längre disken riktigt ren, det blir liksom som någon klibbig beläggning på allt och på vissa...
Svar
16
· Visningar
13 004
Senast: svea
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 427
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp