Gul motorlampa lyser...

Vi for på långresa förra helgen och kom typ 30 mil så började motorlampan att lysa och bilen tappade kraft.
Bilen kan ha gått in i 'limp mode', för att datorn blev bekrymrad över felmeddelandet.
Det behöver alltså inte inte ens ha varit nåt fel som självläkte (även om det upplevdes så), utan bara att datorn började oroa sig och reducerade bilens prestanda 'för säkerhets skull'.

Det är för mycket ångest inbyggt i moderna bilar.
 
Bilen kan ha gått in i 'limp mode', för att datorn blev bekrymrad över felmeddelandet.
Det behöver alltså inte inte ens ha varit nåt fel som självläkte (även om det upplevdes så), utan bara att datorn började oroa sig och reducerade bilens prestanda 'för säkerhets skull'.

Det är för mycket ångest inbyggt i moderna bilar.
Borde följa med ett recept på antidepressiva vid köp 😁
 
Hemkommen nu, och det var felkod för givaren på insugningsspjället? Säger mig ingenting, och blev inte så klokare när jag frågade han på verkstaden heller. Han menade på att det kan vara så lite som en glapp kabel, eller att den måste bytas.

Hur som helst så släckte han felkoden och sa att jag skulle köra som vanligt och se om den kommer tillbaka, för i sånt fall skulle vi söka vidare mer exakt vad det kan vara innan jag får en prisbild.

Så, inte så mycket klokare, mer än att jag vet att det är nån givare till något insugningsspjäll. Får googla vidare och se om jag hittar någon mer information.

Om motorn inte får rätt luftmängd så blir förbränningen inte otimal, dvs utsläppen blir lite sämre och då vill tillverkaren att en kollar upp bilen för att se vad det kan vara för nåt = tänder en lampa ;) Det kan antagligen var nåt sånt som spökar för dig, då du beskriver att motorn hoppade lite ojämnt en stund och sedan gått bra... säger min högst amatörmässiga bedömning.

Jag har en VW diesel och kör bara korta sträckor mestadels, det gillar inte en diesel. Den behöver bränna ur emellanåt, annars sätter partikelfiltret igen vilket den ibland varnar för i min bil. När jag kört några dagar utan att ha tid att åka iväg och blåsa ur bilen, så började även motorlampan lysa. Kan vara nåt sånt skit också. Lämnade in den för säkerhets skull ochd et var precis som jag trodde - den behövde rengöra filtret genom att blåsa ur sig.
 
Ber om ursäkt, läste hela tråden nu.
Brukar vara utsläpp. Vet att man kan hälla nått i tanken men de är på bensinbilar.
Ska fråga runt lite :)
[/QUOTE]
Jag fick en gammal bil uppe i norrland och när jag skulle köra hem den visste jag inte om den skulle starta varje gång jag stannade och stängde av den, den hade betett sig konstigt ett antal gånger. Då kom jag på halvvägs att jag läst nåt om att hälla nåt i tanken för att "rena" den och vips hade jag en snäll bil.
 
Jahapp, motorlampan lyste idag igen, så åkte ner till verkstaden, en till felsökning och felkod på nån tryckgivare och sen insugsspjäll igen, nu blev bilen kvar och jag får prislapp på onsdag antagligen. Lite snabbt räknat så landar det på 10.000....:turd:
 
@Fibusen Har du använt autobutler nån gång? Vid min senaste reparation fick jag tre offerter på 5100-5200 via den tjänsten, min vanliga verkstad ville ha 10500.
Jag håller verkligen med @mandalaki, det lönar sig att kolla vad olika verkstäder vill ha för reparationer! Det finns ju kedjor som kan kännas "tryggare" än "Olle i skogen" även om de inte är märkesverkstäder.
Jag valde en sådan för kamremsbyte, den verkstaden tillhör en kedja som även erbjuder delbetalning.

En bekant hade ett skumt problem med familjens andrabil och ringde till märkesverkstaden. De ville ha 2500 kr för felsökning. Då åkte hen förbi en "omärkes" och fick samma
felsökning för 500 kr!
 
@Fibusen Har du använt autobutler nån gång? Vid min senaste reparation fick jag tre offerter på 5100-5200 via den tjänsten, min vanliga verkstad ville ha 10500.

Inget jag har använt, men jag bor i en liten håla så inte så mycket att välja på, dock så har denna verkstad mycket gott rykte och ska ha bra priser, en duktig kille som startat eget. Han bor dessutom två hus bort så smidigt att lämna bil och kunna gå hem.

När vi felsökte första gången så fick jag det gratis, idag när vi gjorde större felsökning betalade jag 400kr, tycker det är helt ok pris.

För att byta det här spjället så måste motorn skruvas isär lite, så därför det skulle kunna dra iväg.

Den här tryckgivaren kostade 900kr och han skulle ha 3-400kr för att byta den, så första delen blir ju bara runt 12-1300kr

Eftersom vi inte vet vad som är felet än med insugsspjället förens motorn är isärskruvad så kunde han inte säga än vad det landar på. Jag som inte är kunnig alls förstod det som att det var nån del i plast som kan ha slitna kuggdelar eller helt enkelt kabelglapp (då blir det billigare) eller om hela alltihopa är trasigt (då blir det närmare 10.000kr), men han sa att det brukar vara en livslängd på 15-25.000 mil på dom, och min har gått snart 24, så han antog att den var paj.

Om inte annat så lär den väll gå sönder snart oavsett med tanke på milen, och om mekanikern endå ska skruva isär en hel del för att komma åt och kolla statusen så kan han lika gärna byta den nu när motorn är isär och jag fått in en större summa pengar.

Även om jag som sagt gärna hade velat bli av med annat, men men...

Han skulle byta givare idag, sen skruva isär motorn i morgon eller onsdag, beroende på hur mycket tid han fick över på ett annat jobb i morgon.
 
Och jag sitter och vantar pa att klockan ska bli tillrackligt mycket for att lamna in min "dogmobil" for att de ska plocka isar bakakseln och bygga ihop en ny differential ... suck. Han vill ha tva dagar for jobbet och 10,000 till 12,000 beroende pa tiden det tar att plocka ihop den igen.
Nu kommer den har killen med recommendationer fran den arligaste bilmeck jag traffat och trots allt tycker jag nog inte att det ar allt for dyrt. Kanske.
 
Och jag sitter och vantar pa att klockan ska bli tillrackligt mycket for att lamna in min "dogmobil" for att de ska plocka isar bakakseln och bygga ihop en ny differential ... suck. Han vill ha tva dagar for jobbet och 10,000 till 12,000 beroende pa tiden det tar att plocka ihop den igen.
Nu kommer den har killen med recommendationer fran den arligaste bilmeck jag traffat och trots allt tycker jag nog inte att det ar allt for dyrt. Kanske.

Hur som är det tråkiga pengar för att ha nått att skjutsa arslet i! :o:meh:
 
Får jag kapa tråden lite istället för att skapa en ny? ;)
Motorlampan började lysa på väg till jobbet. Vi köpte bilen från handlare för två veckor sedan, en Nissan från 2001 så ingen dyr bil alls. Men har nån någon aning om det kan finnas någon garanti när den är köpt från handlare? Har ingen lust att lägga ut verkstadspengar på en nyinköpt bild :angel:
 
Får jag kapa tråden lite istället för att skapa en ny? ;)
Motorlampan började lysa på väg till jobbet. Vi köpte bilen från handlare för två veckor sedan, en Nissan från 2001 så ingen dyr bil alls. Men har nån någon aning om det kan finnas någon garanti när den är köpt från handlare? Har ingen lust att lägga ut verkstadspengar på en nyinköpt bild :angel:
Mest troligt inte. Jag har precis köpt ny bil, hämtar den på fredag. Blev erbjuden en försäkring mot såna grejer, kostar 3000 för ett år. Tror tyvärr du bara måste bita ihop, men hör av dig och fråga!
 
Får jag kapa tråden lite istället för att skapa en ny? ;)
Motorlampan började lysa på väg till jobbet. Vi köpte bilen från handlare för två veckor sedan, en Nissan från 2001 så ingen dyr bil alls. Men har nån någon aning om det kan finnas någon garanti när den är köpt från handlare? Har ingen lust att lägga ut verkstadspengar på en nyinköpt bild :angel:
Mest troligt inte. Jag har precis köpt ny bil, hämtar den på fredag. Blev erbjuden en försäkring mot såna grejer, kostar 3000 för ett år. Tror tyvärr du bara måste bita ihop, men hör av dig och fråga!
Från MiaMias länk - den mening jag fetmarkerat är viktig!

Upptäckta fel efter du köpt bilen

Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Bilen ska alltid vara trafiksäker när du köper den. Är den inte det räknas det alltid som ett fel. Du kan välja att köpa en bil som inte är trafiksäker men då måste du och säljaren ha kommit överens om detta vid köptillfället. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 810
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp