Gul utväxt i man och svans

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bomullstuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 246
B

Bomullstuss

Hej!

Jag har en äldre New Forest ponny som är skimmel, han är helt frisk och är mycket fräch för sin ålder. I sommars när han gick ett ganska kraftigt bete märkte jag att han började få gul utväxt i hårbotten av man och svans som sitter kvar än. Kan detta bero på det kraftiga betet? Han blev nämligen mycket dålig i magen när vi släppte honom och hade en kraftig diarré.

Eller kan den gula utväxten bero på att han reagerat på insektsmedlet switch som jag hade på honom enligt angiven dosering i slutet av maj? Han har haft det förut utan någon alergisk reaktion.

Jag ringde till hästkliniken i min stad och frågade om denna utväxt, men dom kunde inte begripa vad det kunde vara då dem aldrig hade hört talas om något dyligt.

Om någon vet vad denna utväxt beror på skulle jag bli mycket tacksam om denna person i fråga berättade det. Han har inte några som helst tecken på att allmäntillståndet är rubbat då han är pigg och glad som vanligt, men jag vill väldigt gärna veta vad detta beror på. Vore ju inte så kul och ha en vit häst med knallgul man och svans. :/

Sv: Gul utväxt i man och svans

Låter som nån svampinfektion eller nåt.. Jag vet en häst som hade nån typ svamp i öronen..växte ut ordentligt så man tänkte på det folk säger på skämt: ''ät inte kärnor för då växer de ut genom öronen'' :3
Men jag vet inte vad det kan vara..hoppas du får svar på det. :)

Sv: Gul utväxt i man och svans

Så har min 18-åriga connemara också det. Skimmel hon med. Ingen aning om vad det beror på, har inte reflekterat över det.

Tror inte att det är någon svampinfektion och hon har inte fått switch.

Kraftigt bete har hon gått på, men jag tycker man borde hört talas om det då, för det är det ju många hästar som gör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka