Gula västarna

Inför folkomröstningar i konstitutionen. En användarvänlig hemsida bör upprättas under ett självständigt organs kontroll, där folk kan lämna lagförslag. Om ett lagförslag får fler än 700.000 signaturer måste lagförslaget diskuteras, kompletteras och justeras av Nationalförsamlingen, som ska vara skyldiga att inom ett års tid underställa lagförslaget i fråga en folkomröstning.
Huh. Påminner starkt om dessa hemsidor där man kan samla in signaturer, det är ju ett rätt modernt sätt att tänka. Vore ganska intressant, eller hittar ni några fel i det?
 
Hittade en lista över kravlistan i sin helhet: https://aktuelltfokus.se/har-ar-gula-vast-rorelsens-kravlista-till-makteliten/
Ska läsa den nu.
Läs den med förstånd. Det redovisas inga namn, ingen ledare, ingen talesperson, inget språkrör - det är spridda ord från massorna ute på gatorna. Och jag tycker nog att det är saker det finns fog att reagera över. Vad jag vill säga är att det är ingen organiserad åsiktslista/kravlista - det är en folklig reaktion på kraftigt begränsade levnadsförhållanden och på något som pågått i många år, inte bara macron & Co, utan även under tidigare styre. Macron sa väldigt många fina saker innan valet, jag tror hans förtroendesiffror låg över 60% inna/vid valet - nu ligger de på någonstans 23-25%. Idag för han en helt annan politik än vad han lovade.

Lyssna på de här intervjuerna:


 
Jag är nyfiken, det jag citerade i första inlägget - är det inte gemensamma idéer om vad de är för?
Jag har ingen bra koll. Men jag tänker att man kan vara för den där sortens saker så att säga från väldigt olika perspektiv och på olika vis. Sen har jag tolkat det som att de inte alls är eniga på den punkten, men att de som tycker så där (vettigt) kanske var de som tydligast lyckades formulera sig från början. Som det är nu, tror jag verkligen att gula västarna består av både vettigt och ovettigt folk, från både höger och vänster. Inklusive populistisk höger. Liberalhögern, däremot, vill väl inte demonstrera mot Macron.
 
Jag läste en debattartikel idag om de gula västarna: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Ql6gGx/nyliberalismen-goder-var-hogerpopulism
Det fick mig nästan att vilja ta på mig en gul väst :love:
Citerar från debattartikeln där skribenten skriver om vad de gula västarna vill:


T.o.m flyktingpolitiken tycker jag låter ganska rimlig, även om ett par frågor dyker upp om vad de menar,:


Jag menar inte att våldsamheter löser saken, det finns säkert huliganer som har hängt med i floden bara för att få förstöra saker. Men själva tanken bakom har jag gillat, men jag har dock inte följt de nyheterna så väl. Så jag blir nyfiken, vad tycker ni?

Jag tycker att det låter som ett steg på väg att närma sig Sverige?
Jag tänker på det där med månadslöner: i Sverige finns visserligen inte "minimilöner" men jag har svårt att föreställa mig att en person som har en ordinarie anställning har så låg månadslön som 13000kr/månad.
Och jag kan inte föreställa mig så många som är anställda och har en månadslön högre än 150000kr (OK, finns säkert enstaka exempel i Sverige men de kan inte vara många).

När det gäller flyktingpolitiken så får ju barnen omedelbart rätt till skolgång (det borde väl vara motsvarigheten till formuleringen "att studera"?) här.
Så det låter väl, som sagt, ungefär som ett försök att efterlikna Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp