• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare asil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 354
A

asil

Hej.
Jag satt och funderade på om jag skulle använda guldskor i vinter. Förr året använde jag vanliga skor med broddar och snösulor, men jag tyckte inte att det fungerade så bra. Därför undrar jag vad ni har för efarenheter av guldskor. En liten fundering som jag hade var om dem stannar upp steget för mycket.
Tack på förhand.

Sv: Guldskor

En "guldfärgad" sko med sex fasta hakar/brodd, allmänt kallade guldskor. Finns i några olika varianter. :)

Senast ändrad:

Okej, vart kan man köpa dessa ? Låter ganska praktiskt.

Jag har bara broddar i när jag rider, och med rejäla skydd på benen. Har man sett broddskador från hagen känns det som enda alternativet. De kan göra sån jäkla skada!

Spelar väl ingen roll om de är fasta eller inte... Man tar ju ändå inte ur brodden på typ hela vintern.. Iaf får min häst ha broddar både i hagen och när jag rider, så hon inte ska halka någonstans. Och brodda av för natten bara gör jag inte, för då får jag åka ut morgon och kväll och göra det själv, till ingen nytta. Jag använder en speciell brodd som inte slits så mycket, så jag brukar bara behöva byta 1-2 ggr på hela vintern.

Ja men om hästen halkar och fläker sig är chansen rätt stor att du får ta bort den istället. Det vill du väl inte?

Jag hade såna förra året, och samma skor det här året.
Jag har ridhästvarianten med 4 fasta broddar och är så himla nöjd med mina.
Som sagt så hade jag dom hela förra vintern, och min hovslagare trodde att jag utan problem skulle kunna ha dom hela den här vintern också.
Det enda stället dom är slitna på är den sidan som han har neråt när han ligger ner (ligger och sover väldigt ofta ;) )

Kommer aldrig köpa "vanliga" skor och lösa broddar igen så länge dom här finns.
Helt otroligt bra! Behöver aldrig oroa sig att dom tappat nån brodd och kommer halka.

Jag tycker väl inte att dom är annorlunda än "vanliga broddade skor" när det gäller grepp egenskaperna. Inte vad jag märkt iallafall.

Älskar dom helt enkelt :love:

Dom finns nog på dom flesta ställen som säljer skor, kolla travshopar, om du har några i närheten, där finns det med säkerhet.

Jag broddar bara fram på vintern, och har barfota där bak, då får hästen gå med broddarna i hagen.

Och hur ofta händer det? Inte tillnärmelsevis så ofta som de skadar sig själva (och andra!) med broddar på i hagen. För mig låter det som ren lathet att inte brodda och brodda ur före och efter ridturen. Väl värt att spendera 10 minuter på det....

Arå, har en rid & trav shop i närheten, men vad kostar de skorna på ett ungefär? Och kan ridhästar ha dem ?

Men herregud, är man så rädd så får man väl låta hästen gå ensam!

Jag har sett otroligt mycket värre skador p.g.a. halka, bl. a. fläkskador, än broddskador. Lätt val för mig...

Ska du ha till ridhäst, eller är det en trav-/körhäst?

Jag körde med kross-skor förra vintern, himla praktiskt att slippa brodda. Och vilken livslängd! Däremot var hovslagaren vansinnig (han skor normalt bara ridhästar och hade aldrig sett dessa skor tidigare, jag hämtade dem inne på banan). Hovis gjorde nämligen märke i städet när han skulle rikta :).

Däremot var det ingen höjdare med så smala skor till en ridhäst (hovväggarna fick sprickor, vilket tydligen inte är ovanligt om man har för smal yta på ridhäst). Nu finns det visst en modell som är ämnade för ridhästmarknaden, se vidare på http://www.thorstrading.com/.

Absolut inte lathet!!! :mad: Utan jag är rädd om min häst så hon inte ska halka och slå sig ute i hagen där det blir is. Hon går heller inte ensam i hagen utan med flera andra hästar. Jag har aldrig sett en broddskada värd namnet. Däremot har jag varit med om hästar som halkat och ramlat pga dålig eller obefintlig broddning.
Jag tycker det borde vara lag på brodd på hästen om vintern.

Klart man kan använda dom på ridhästar, det vet jag flera som gör. Dom är dyrare än vanliga skor, kanske runt 100 kr/paret? Men dom håller längre än vanliga.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 531
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023