• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare asil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 354
Sv: Guldskor

och apropå det så tar det inte bara 10 minuter att rensa 16 hål från smuts, sedan brodda i 16 brodd för en timmas ridning, för att sedan skruva ur 16 brodd igen... :smirk: vad är det som säger att hästen bara behöver brodden under ridturen då?
och hur kul är det för den att gå runt och vara rädd att halka i hagen pga obefintligt fäste?

Det där tycker jag helt och hållet beror på vart man bor för det första.
Här uppe skulle man bli totalt dumförklarad om man släppte ut en häst med skor utan brodd. Dom skulle halka och sträcka sig det första dom gjorde.

Visst, risken finns att dom trampar upp sig, men den risken är lika stor att det händer när man rider.
Jag har under alla mina år då jag haft hand om/ägt privathästar (ca 7-8 år) varit med om 2 balltramp, som läkte ihop på ca max 1-2 veckor.
Och då har hästarna gått ihop med andra och haft brodd dygnet runt.

Det finns blindbroddar som man kan skruva i för att slippa rensa från smuts och is - enkelt och smidigt.
Naturligtvis får man ha såpass schyssta hagar att halkrisken minimeras, i hagen slipper dessutom hästen balansera upp ryttarens vikt också. Som sagt, de broddskador jag har sett skojar man inte bort, och vi har under alla år aldrig haft en enda fläkskada i stallet.... Men var och en blir ju lycklig på sitt vis

Om det är så isigt att hästen kanar omkull på stallbacken då? Jag ska upp och ner för en brant backe till o från hagen varje dag. Jag har gärna brodd hela dygnet runt - med boots på alla fyra dygnet runt. Spelar ju ingen större roll, han har ändå alltid boots fram - dygnet runt för att slippa tappskor.
Varken han eller hans hagkompis sparkas och de har en trevlig lagom stor hage att gå i så jag tar hellre risken med litet sår efter brodd än en häst som går omkull och inte kommer upp igen.

100 kr paret var billigare än jag hade väntat mig, trodde de skulle kosta runt 300 kr paret :p de ska jag verkligen investera i när den första snön kommer, men hur vet man vilken storlek man ska ha ?

En sak till, man kan väl ta av dem och verka hovarna med jämna mellanrum och sedan slå på dom igen eller har jag alldeles fel ?

Jag kommer ha ridvarianten av guldskon fram på min häst i år, sambon får ta hem från jobbet. Pållen har aldrig varit skodd bak så han får gå barfota i vinter som vanligt.

Mitrolle skrev:
Jag tycker det borde vara lag på brodd på hästen om vintern.

Nu är det ju tyvärr som så att alla hästar inte kan eller får ha brodd i hagen; skulle jag ha det på min skulle jag strax ha ett antal ilskna hästägare vars kusar åkt på broddskador.
Min häst kan nämligen sparkas och skadorna hon gör med brodd är betydligt mycket större än de utan brodd.

Alternativet att ha henne ensam är inte gångbart, så mitt djur får helt enkelt ta och hålla sig på alla fyra i vinter, utan brodd.

Ja dom är ju som vanliga skor, bara det att brodden sitter fast.
Så självklart verkar man hovarna som vanligt.
Du kommer inte bli besviken på dom :)

Ha endast broddar fram då? Eller sparkas hon med alla fyra :p

:o Dom kanske är mycket dyrare, har inte köpt några sen i vintras ju... men inte så mycket som 300 kr/paret, det tror jag inte. Det finns även sådana med "cormant" kant, dom är dyrare än vanliga.

Guldskorna brukar hålla väldigt bra, hur länge man kan använda dom beror ju på hur hästen sliter skor och vilket underlag dom används på. Är dom inte (ut)slitna kan man självklart använda dom flera skoperioder.

På snön kommer jag rida typ endast, och kanske 5 m på asfalt var tredje dag, hur länge tror du de håller då? Men hur mäter man ut strl?

Svårt att veta hur din häst sliter skor men har du tur kan dom kanske hålla hela vintern... Ligger det snö hela tiden slits dom knappt alls. Det som kan hända är att en broddspets går av, då blir dom ju sneda och måste bytas...

Storlekarna är svårare, det kan ju skilja en del mellan olika märken. Ta med en gammal sko till affären och köp lika stor. :idea:

Okej, jag får fråga förra ägaren om de har ngn gammal sko när jag hämtar hem min blivande häst (tror de väl att jag är knäpp som vill ha en gammal sko :p) men jag har ingen lust att kosta på en skoning för 600 bara för att få en sko att jämföra guldskorna med.

Tror mina gick på ca 120 kr/paret eller nåt liknande.
Riktigt billigt med tanke på att man slipper köpa brodd, eller skor när man som mig ;) klantat sig och pajjat gängningen :D

Nej, det är klart att du inte ska sko en extra gång för att kunna köpa nya. ;) Du kan ju mäta skon på hoven, från sida till sida där den är som bredast, och sträckan runt. Då kan du ju se ungefär vilken storlek du ska ha, är du osäker så ta flera storlekar och försäkra dig om att du får lämna tillbaka dom som inte passade. Eller ta hem och jämför med den som sitter på. Det enklaste är att säga till hovslagaren att du vill ha "guldskor", han kanske har det, då slipper du gissa storlekar...

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 531
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023