• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare asil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 4 354
Sv: Guldskor

Tänk på att vissa hästar har tex bakskor runt om istället för fram och bak skor :)
Bara för att krångla till det lite ;)

Min kuse har bakskor runt om...
Men som Solros skrev, mät och kolla om du får lämna tillbaka dom som är fel storlek så får hovslagaren plocka ut dom han vill ha.
Så fick jag göra första gången. Men vi har en kanonbra travshop så det var absolut inga problem.

Tja, tanten i ridsportaffären är en riktig surkärring sas, men har jag med mig mamma är hon sååå trevlig och samarbetsvillig :crazy: Vilken storlek brukar vanligtvis stora hästar ha´? Om det har ngn betydelse så är hästen 163.
Skulle 2 eller 3 passa? För då får jag väl plocka med mig det (när jag har mamma med :devil: ) och hoppas nått av de passar o lämna tillbaka det andra.

Min häst är 162 cm och har 3:or runt om.
Men det är nog lite olika.
Fråga den förra ägaren, dom borde ju veta.

Lycka till med surkärringen :D

Storleken på hoven är väldigt individuell... Jag kan inte ge något råd om det. Be någon rutinerad titta på hästens hovar och gissa? Eller mät, då ökar chansen att det blir rätt. :D

Ja hon sparkar med alla fyra.

Men det är i huvudsak bak jag vill ha broddar, där är hon inte lika stabil.

Ja det ska jag göra, haha tackar, det lär behövas, men när mamma är med går de bra ;)

Jag har en nordis travare som jag rider. Jag har pratat med min hovslagare och han tycker att vi ska sätta på guldskor. Han sa att vi skulle sätta på dem i månadsskiftet november/december. Av ren nyfikenhet undrar jag bara när ni brukar sätta på era guldskor.

Jag har hört att hästen inte får styltor när man har guldskor, stämmer det????

Undrande.

Jag har redan slängt på mina, men sen bor jag ju där det kan börja snöa när som helst.

Såvitt jag vet så fastnar snön lika bra i guldskor som i vanliga skor. (tyvärr..)
Jag har alltid sulor samtidigt (inte såna som täcker hela skon)

Kan man klara sig utan sulor ? Tycker de är hemskt jobbiga, :p Men vart kan man köpa såna som inte täcker hela hoven ?

Snösulor, alltså inte de heltäckande kan du köpa i de flesta ridsportsbutiker om inte annat går det att beställa på nätet.

Jag klarar mig inte utan mina sulor :D
Hinner bara 5 meter så har jag en häst som har ökat 10 cm i mankhöjd ;)

Jag köpte mina på travshopen (som allt annat :) ) och granngården har dom oxå. Tror dom flesta hästaffärerna har dom.

Verkar kanon det där med guldskor. frågan är hur länge dom kan hålla. mina sliter ut vanliga skor på 5 veckor. och då e det inte mycket kvar av dom. (efter sex veckor börjar dom lossna)
Är guldskorna i en hårdare metall? så man kanske kan ha dom lite längre iaf? rider mycket på asfalt. varje dag så gott som.

Hej! Jag har guldskor på min ponny för att han sliter skor så in i vassen. Vanliga skor sliter han ut på 4 veckor, så vassa fram i tån blir de så man kan använda dem som kniv.
På sommaren har han de med små "stift" i kanten, coromant. De kan han ha i 1-2 skoperioder. (8-16 veckor). På vintern har han de med sex fasta brodd. De kan han ha hela vinterperioden. Jag älskar de skorna :love:

Mitrolle skrev:
och apropå det så tar det inte bara 10 minuter att rensa 16 hål från smuts, sedan brodda i 16 brodd för en timmas ridning, för att sedan skruva ur 16 brodd igen... :smirk:

Hört talas om blindbrodd? ;)

Mina har hållt hur bra som helst.
Hade dom hela vintern (från oktober till april-maj) förra året och hovslagaren tror att dom kommer funka hela den här vintern oxå.

Iofs rider jag inte på asfalt så mycket, men det enda som är slitet på mina är ena kanten, som han har neråt när han ligger och snusar på nätterna :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Jag har ju sen förra våren börjat använda egenhändigt specialsydda leggings av kompressionsmaterial som arbetskläder eftersom jag... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 531
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023