Gummiband/tygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 914
P

PonnyBus

Hej!

Vad tycker ni om gummitygeln? Den som sätts fast i sadelgjorden, löper genom bettringarna och upp till nacken?
Hjälper den hästen på ett bra sätt eller ska den kastas? Hur är den jämfört med andra inspänningstyglar?

Sv: Gummiband/tygel

så kanske den kallas också? Varför är deninte bra då? Är intresserad på att se hur den funkar och verkar.. :) :o

oftast så är dom för korta så dom drar hela tiden i hästen. ger aldrig eftergift.
hästen inbjuds nog mera att dra emot den hela tiden än att ge "efter" eftersom den aldrig slutar att dra i hästens mun

Den heter halsförlängare av någon KONSTIG anledning för den är ju knappast en förlängare, snarare förkortare. Vanligast att den kallas för gummisnodd.

Den är inte bra som sweep säger.

Jag använder mina vid longering alternativt på skrittmaskinen. Om de är för korta kan man faktiskt förlänga dem. Det fungerar utmärkt att knyta ett snöre runt gjorden att fästa gummisnodden i, snöret kan man anpassa efter hur lång snodd man behöver. Jag sätter min mellan frambenen och den länger faktiskt halsen på hästarna då de söker sig neråt.

På ridskolan hade vi dem på ponnyerna vilket gjorde att de faktiskt gick i en något sådär form på barnlektionerna. Det innebar också att de inte var helt omöjliga att rida på tygeln i de bättre grupperna men då reds de utan gummisnodden. Alla hästar är olika så testa dig fram, man kan faktiskt sitta av och ändra på utrustningen under ridpasset om man inte är nöjd.

alltså jag förstår inte detta med att "hästen/ponnyn gick i en något sådär form". Vet folk vad FORM innebär? Att hästen jobbar med ryggen och BÄR med rygg och rumpan/bakdelen. inte att hästen kröker på nacken. Mycket svårt att tro att det ens går att få en häst att gå iform med hjälp av en snodd som man tvingar in hästens huvud med. Aktiviteten måste komma bakifrån och inte framifrån. huvudets position har INGET med ryggaktivitet och form att göra.

Hästen kröker på nacken, ett okunnigt öga = jätte vackert. Men de som kan något ser när hästen går i en fejkad form eller verkligen bär sig.

Senast ändrad:

Men kan inte denna jälpa till att få hästen att höjja ryggen och trampa under sig?

Hur? jag tror tvärtom, du motverkar hästens förmåga att göra det.Man tvingar hästen att gå med ständigt dragande i munnen. hästen tänker bakåt i stället för framåt. du bromsar hästen för den har lärt sig att när man tar i tygeln så vill man sakta av(?). Vikten läggs framåt, på bogarna och det försvårar för hästen att trampa under sig och höjja ryggen. Jag tycker inte du ska rida på gummisnodden, rid bakifrån och fram. som sweep skrev "hästen inbjuds nog mera att dra emot den hela tiden än att ge "efter" eftersom den aldrig slutar att dra i hästens mun" :bow:

När jag har ridit med denna har jag upplevt honom som segare, jag har slutat att rida med denna eftersom den inte gör någon skillnad.. Men hur rider jag bakifrån och fram på ett bra sätt då?

Hej!

Jag är inte heller ett stort fan av halsförlängaren, då jag sett på ridskola hur man kan använda den på alla hästar, för att få hästens huvud i en viss position och sen strunta i bakbenen. Jag vet flera hästar som till slut lärt sej att ligga precis mellan gummisnoddens inverkan och ryttarens och därmed helt slippa jobba. Dessa hästar har sen blivit enromt svåra att få ordning på, eftersom de som skydd mot arbete lägger sej i "mellanformen" och är helt opåverkbara även utan snodden..

Min egen häst struntar fullkomligt i den, stretar emot o emot o emot och det gör bara underhalsen större...

Däremot är det onödigt att slänga den- ta hem den istället och använd som träningsredskap, det har vi vår till, funkar superbra!!

/ Lavinia, som ännu inte hittat nån inspänning som funkar på min häst..

Jag vet ganska så väl vad "form" är. Det jag menade var att om ponnyerna kröker lite på nacken dagligen på nybörjarlektionerna så var det lättare att ta av gummisnodden för de bättre ryttarna och lägga på drivning så att bakben och rygg kommer med.

Jag var själv sen ute och tävlade dressyr på dessa ponnyer på helgerna och vi plockade hem många rosetter i allsvenskan div 1/2, fast vi red lektionsponny.

En gummisnodd kan ge hästen en vink om vart vi vill att den ska komma med huvudet. Själv har jag inga som helst problem att få med rygg och bakben snarare att sänka takten ibland.

Som jag skrev tidigare; jag använder mina vid longering samt förlänger dem tills de är tillräckligt långa.

Jag vet ganska så väl vad "form" är. Det jag menade var att om ponnyerna kröker lite på nacken dagligen på nybörjarlektionerna så var det lättare att ta av gummisnodden för de bättre ryttarna och lägga på drivning så att bakben och rygg kommer med.
Det tankesättet förstår jag mig inte alls på. Du hävdar att du vet vad rätt form är och ändå börjar ni framifrån och sen bak. Varför vill man att hästen ska kröka på nacken när den inte har något som helst med ryggaktivitet eller bakbensaktiviteten att göra? Gummisnodden är stel och drar hästen i munnen. Tror inte det är speciellt skönt eller hjälper hästen att hitta formen. du får gärna överbevisa mig att man kan rida hästar i form på en snodd. Men jag är övertygad om att den gör mer skada än nytta.
Jag var själv sen ute och tävlade dressyr på dessa ponnyer på helgerna och vi plockade hem många rosetter i allsvenskan div 1/2, fast vi red lektionsponny.
Vad har det med snodden att göra?
En gummisnodd kan ge hästen en vink om vart vi vill att den ska komma med huvudet. Själv har jag inga som helst problem att få med rygg och bakben snarare att sänka takten ibland.
Men varför? huvudets position har ändå inget med ryggaktivitetn att göra. så varför sträva framifrån och bak? varför ta senvägen och lära ponnyn hur den kan komma undan..
Som jag skrev tidigare; jag använder mina vid longering samt förlänger dem tills de är tillräckligt långa.

Lavinia: smart :)

Jag skrev inte att jag red ponnyerna i form med snodd, jag red alltid utan. Men hästarna som hade gått med snodden uppförde sig inte som om de var stelopererade i nacken och svalt en stock efter att ha gått massor med nybörjarlektioner.

Du måste väl ändå tycka att det är enklare att rida loss en häst som ger efter lite i nacken så att du kan få en korrekt sits och handställning. Jag menar inte att man ska använda snodden för att tvinga hästen att gå med näsan i bringan utan att ge den en vink vart man strävar.

Men jag förstår att du har invändningar om de gummisnoddarna du har är stela för mina är elastiska.

Grundfrågan i tråden var om gummisnodden skulle slängas och återigen tycker jag att de är bra vid longering på vissa hästar.

Kan man inte få korrekt handställning och sits utan att hästen kröker på nacken?

Om man rider hästen tillräckligt bra själv så kommer tillslut huvudet att hamna på "rätt plats", jag tycker det är bättre att börja bakifrån och jobba framåt istället för att börja framifrån (och kröka hästen hals utan samling bakifrån) och jobba "bakåt"

I give up!

Men återigen pratade jag om ridskoleponnyer på nybörjarlektioner... Och nybörjare rider inte bra.

Liknande trådar

Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
805
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 239
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
926
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka