Gummigrimskaft....

Masse

Trådstartare
Någon som vet var man kan få tag på sådanna? Ska börja ha fölen på lösdrift och vill dom uppbundna när dom äter.

Sv: Gummigrimskaft....

Man kan göra elastiska uppbindningar själv, av kapellsträckare eller cykelslang tex.

B**jes har transportgrimskaft i fjädrande material (med panikhake och vanlig hake), ser ut som en kraftig gummistropp.

Min pålle tyckte att det var jätteroligt att leka jojo med det i transporten, så vi i bilen trodde det var "hela havet stormar" :smirk:

Jag tyckte att det var bra (rätt så långt för att vara till transport) men tyvärr lånade jag ut det, och den pållan backade ut i 120 knutar ur tranporten innan ägaren hann knäppa loss henne så det grimskaftet blev bara små gummimaskar........ Av det har han i alla fall lärt sig att aldrig öppna den bakre bommen innan pållan är lös.

ha inte elastiska uppbindningar till hästar som inte är vana att stå uppbundna.

en häst fungerar så att kan den dra-då gör den det. kan den inte dra, då slutar den när det blir obehagligt.

har egen erfarenhet från stuteri med 18 föl som skulle vara uppbundna vid matdags. det tar 1-3 ggr beroende på hur kaxig fölet är, Hade vi haft elastiska band hade de aldrig riktigt lärt sig tror jag.

det handlar om eftergift. ett elastiskt band har ingen eftergift.
samma princip som en gummisnodd, och den använder väl inte folk nuförtiden?

Givetvis ska dom kunna vara uppbundna innan. Jag vill ha dom elestiska för att de här fölen kommer att äta väldigt olika fort så en del kommer säkert att få "vänta" i deras tycke ganska länge innan dom blir lösa igen efter maten.

Tack för länken!
Hittade en hästtandläkare också där och det har jag också behov av.

och vad gör ett elastiskt band för skillnad?

..merän att de lär sig att ett tryck i grimman inte nödvändigtvis betyder stopp. men du gör som du vill. synd bara om nästa ägare.

Åk till en bilskrot och köp rullbälten istället :love: . Det har jag i spiltorna och överallt där man kan tänkas binda upp en häst. Det är bara att sätta fast en panikhake i änden så har du världens bästa uppbindning. Dom ger efter om hästen vill backa ett par steg, men låser vid ett ryck. Dessutom är dom inte ivägen när dom inte används. :banana:

Ett elastiskt grimskaft gör att dom kan bindas upp med mycket kortare grimskaft än med ett stumt rep, dom kan få lite rörelsefrihet ändå.
Jag vet inte vadför typ av "gummiband" som du har sett. Dom jag har sett går inte att dra ut flera meter utan att hästen kastar sig i panik och för ett föl knappt då heller.
Dom fungerar ungefär som ett spiltgrimskaft med kloss, men kan vara kortare.

Skillnaden är ju också vad som händer om hästen verkligen får panik. Med ett stumt rep får den först ett mycket kraftigt ryck i nacken, med riska för skador och kan sedan riskera att bli hängande i repet och i värsta fall gå omkull. Ofta då med följd att hästen blir mycket svår att ha uppbunden i framtiden. Har träffat på ett antal travare från stort stuteri här i Skåne som haft den metoden med rep och tvång redan från början. Trots att sedan när dom kommit träning varit hos mycket kompetenta personer har dom alltid varit svåra att binda upp.

Masse skrev:
Ett elastiskt grimskaft gör att dom kan bindas upp med mycket kortare grimskaft än med ett stumt rep, dom kan få lite rörelsefrihet ändå.
Jag vet inte vadför typ av "gummiband" som du har sett. Dom jag har sett går inte att dra ut flera meter utan att hästen kastar sig i panik och för ett föl knappt då heller.
Dom fungerar ungefär som ett spiltgrimskaft med kloss, men kan vara kortare.

först säger du att du vill ha mera frihet, sen säger du att du vill ha ett grimskaft som inte går att sträcka ut flera meter, speciellt inte ett föl.

Jag har ju själv varit den som vande 18 föl vid att stå uppbundna. Alla klarade det efter 2-3 gånger.
Den tog längst tid på sig var den som var störst och längst kommen och starkast. Vad hade hänt om han slängt sig med ett gummigrimskaft? Han hade kommit bra mycket längre än de andra småttingarna, antagligen dragits tillbaka av gummit och hållit på sådär. En rädd häst tänker inte, den behöver hjälp att tänka. En utdragen gummisnodd är alltid spänd tills den nåttt ursprungslängden, och vilket föl tänker "jag måste gå en meter fram för att trycket ska släppa från min nacke" för gummi eller inte, det blir ett tryck mot nacken. Det är eftergiften fölet söker. Och den kommer ögonblickligen fölet söker sig fram en millimeter.
Jag förstår din oro om rycket i nacken, men då tycker jag att du ska vara den som har motståndet istället för en vägg. Eller så har du repet sträckt konstant och då blir det inget ryck, men heller ingen eftergift, och du har fått ett föl som inte reagerar på eftergift. En sån man måste dra fram till hagen :) såna finns det många av.

ang travare som inte kan stå uppbundna, hade det verkligen med föluppbindning att göra? För kan de inte stå uppbundna blir de aldrig travare då de måste lära sig det för att kunna selas på. Är det nåt travare är bättre på än halvblod, så är det att stå snällt i gången :)
:bow: :bow:
gummigrimskaft är oxå något ganska nytt, och alla andra hundra år...
är inte konservativ, men här känns det inte aktuellt att ändra åsikt då hästens natur talar mot "icke eftergift".

/gummikvinnan

Det verkar som om vi pratar lite om varandra här. Mina föl kan redan stå uppbudna i vanliga grimskaft. Så det jag är ute efter är lite kortare grimskaft som ändå göra att dom kan röra sig lite utan att riskera att trasla in sig i snöret. Den stund dom måste sitta fast för att alla ska hinna äta färdigt. INTE som en träning för att kunna stå uppbundna. Sedan tror jag att det blir lite svårare för dom som är snabba med ätandet att börja med ovanlor som att tugga på repet om det är kort och av gummi.

När det gäller de speciella travhästarna vet jag att just från det här stället var hästarna ökända hos tränarna. Det var inte bara uppbindning utan även skoning och verkning som var en livslång katastrof. Man tvingade hästarna som väldigt unga både att stå uppbundna i rep och att bli "hissade" i linor för att kunna verkas. Varför jag nämnde de här stället är just för att i vanliga fall är travhästar som varit i träning mycket lätthanterade på alla sätt och vis. Med vissa undantag för speciella individer.

ok...

tror du inte gimmi är gott att gnaga på, som en tuggleksak!
de där travhästägarna borde inte få ha häst...

ang trassla in sig, de borde göra de dära flexikoppeln för hästar :)

Trollis skrev:
B**jes har transportgrimskaft i fjädrande material (med panikhake och vanlig hake), ser ut som en kraftig gummistropp.

Min pålle tyckte att det var jätteroligt att leka jojo med det i transporten, så vi i bilen trodde det var "hela havet stormar" :smirk:

Jag tyckte att det var bra (rätt så långt för att vara till transport) men tyvärr lånade jag ut det, och den pållan backade ut i 120 knutar ur tranporten innan ägaren hann knäppa loss henne så det grimskaftet blev bara små gummimaskar........ Av det har han i alla fall lärt sig att aldrig öppna den bakre bommen innan pållan är lös.

Jag har de från börjes. Använder dels i transporten (men de är lite väl långa ja) och har en period haft dem åt lilldamen när hon var fastbunden när hon åt. Inte haft några problem med att hon inte accepterar att stå bunden, hon lärde sig stå uppbunden som föl, med vanligt grimskaft.

Men sen ville jag ha henne fastbunden när hon åt, för att se om detta kunde ta bort hennes omedvetna hotbeteende i boxen (tanken var att kan hon inte traska runt kanske hon är lugnare). Hade ett vanligt kort transportgrimskaft (oelastiskt) först, men då spännet (det man förkortar med) på det tog i krubbkanten så ville jag ha ett grimskaft som var kort, med panikhakar i bägge ändar men utan 'krusiduller' på repet. Då blevd et det elastiska, och damen drog någon gång i det, men gav sig såfort hon kände det tog emot.

OM hon hade dragit vidare hade jag fått komma på en annan lösning, jag är väldigt noga med att mina hästar INTE ska lära sig att man kan slita sig. haft en kallblodstravare som inte gick att ha uppbunden, hon hade som ung bundits upp med hösnören mellan grimma och grimskaft. Skitbra tyckte hon, som lärde sig att om man bara sliter tillräckligt hårt går någonting sönder. och fortsatte med det hela livet. Och fanns där inga hösnören som kunde brista så fanns dte ju alltid något annat som kunde brista, t ex grimman, kedjorna eller varför inte hästens nacke. Hon gick aldrig någonsin att lita på uppbunden, hon kunde stå jättefint hur länge som helst, för att plötsligt besluta sig för att kasta sig, och gav sig inte förrän hon eller utrustningen gått sönder..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Nu har takluckan till min Thule Equilner från 2009 gett upp. Den ena plasthållaren, som håller upp luckan, har helt enkelt gått sönder...
Svar
3
· Visningar
242
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
410
Senast: Hedwig
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka