Gummisnodd?

Fast hur ska man göra då? Inte alla har ju den lyxen att man kan flytta in på sin tränares anläggning och rida med hjälp varje dag.
Om snodd öht ska användas så bör den ju testas när TS rider för tränaren. Nu är det ju TS som är problemet, inte ponnyn eftersom det fungerar att komma till ridning när det rids för tränare. TS har haft ponnyn i tre månader och den är inte riden så mycket utan fortfarande unghästnivå med vad som det låter en del problem, varför ens fastna på vilken form den går i? Varför inte vara nöjd med de gånger det rids för tränare och det går bra, få några enkla övningar att prova själv och i övrigt låta ponnyn landa mentalt och smälta det hela med uteritter och lägre krav?

Vad görs med ponnyn när det inte rids för instruktör? Hur ofta rids det för instruktör? Hur ofta rids det ut? Hur ofta rids den på bana/ridhus där TS själv försöker få den att gå i rätt form med diverse olika bett?
 
Hon skriver ju att hon rider för tränare så jag förutsätter att hon får hjälp också. Dock är det ju väldigt få förunnat att kunna rida för tränare varje pass och då måste man ju hitta lösningar som funkar däremellan.
Ja hon rider för tränare, frekvens/antal ggr/tid vet vi inte, tycker du inte det vore klokt att konsultera tränaren innan hen börjar fiffla med diverse hjälpmedel på egen hand?
 
@palle11 - jag hoppas att det går bra för dig och din fina ponny.

Snodd är inte ett snällt hjälpmedel, det är en inspänning. Det kan finnas situationer där det är användbart, men utifrån din text gäller det inte er.

Din ponny och du som ekipage behöver träna på basal hjälpgivning. Ponnyn ska gå fram för små hjälper i alla gångarter. Du kan kunna starta, stanna, svänga, göra tempoväxlingar och gångartsbyten - med små hjälper.

Där ska du börja. Då får du en grund att bygga vidare på. Filma dig själv när du rider själv - det var ett jättebra tips! tidigare i tråden! Visa filmen för din tränare och be om hjälp. Titta på filmen och fundera själv.

Att spänna in en ung ponny som inte ens går framåt ordentligt kommer inte att hjälpa dig. Försök släppa hela huvudfixeringen, formen kommer med avslappning och lydnad. Formen kommer inte för att huvudet sitter fast.

Jag vet inte varför du fixar med bett och grejar, men du har inte haft ponnyn så länge och den kan inte så mycket. Ge det lite tid. Var ute i skogen och galoppera! Låt den hitta sin egen balans. Ge den inget att kämpa emot.
 
Jag kanske går emot alla andra här nu då men jag tycker att snodd kan vara ett bra hjälpmedel att ta till ibland i perioder om ryttaren saknar stabilitet i handen. Men jag har själv bara använt det på välutbildade hästar då de ridits av nybörjare, för att hjälpa till att rama in och skapa stabilitet under tiden ryttaren hittar sin egen stabilitet. I det här fallet är ju hästen outbildad (men kanske även ryttaren? med tanke på att det går betydligt bättre på träning tänker jag), så det blir ju inte riktigt samma sak men ibland kan man ju bara behöva nåt som hjälper en ur en ond cirkel som man hamnat i, och snodden är ju (rätt inspänd!) ett ganska snällt redskap att prova.

Tycker du kan testa under longering t ex för att se hur hon reagerar. Börja med att ha den nästan helt lös och spänn sedan typ centimeter för centimeter tills den får inverkan. Verkar hon trivas så kan man ta steget vidare och testa vid ridning, men accepterar hon den inte vid longering så lär hon knappast göra det vid ridning heller.
Jag håller helt med! Snodden är inte bara ett hjälpmedel för ryttaren att få hästen att gå bättre- den är också ett hjälpmedel för hästen! Den håller ner huvudet och gör att de blir rakare i kroppen detta göra att musklerna blir mer avslappnade och hästens rygg mår bättre av det i längden! Men jag tycker det är onödigt att använda sig av den om hästen går bra iallafall!
 
Jag håller helt med! Snodden är inte bara ett hjälpmedel för ryttaren att få hästen att gå bättre- den är också ett hjälpmedel för hästen! Den håller ner huvudet och gör att de blir rakare i kroppen detta göra att musklerna blir mer avslappnade och hästens rygg mår bättre av det i längden! Men jag tycker det är onödigt att använda sig av den om hästen går bra iallafall!
Tråden är från 2019...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
428
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp