Fibusen

Trådstartare
har lite funderingar på att ta en beställning från h**ks....

men är nån av dessa saker bra?

griffin haflinger/cob allround sadel-det verkar vara en sadel som kan tänkas passa min nordis... plus att den ska vara mjuk i sätet och minska ryttartrötthet,som jag har problem med.. nån som har denna sadel? hur är sätesstorlekarna?

tömkärnings och longergjorden i svart neoprene?
är det hållbar?

Sv: h**ks

Jag är lite skeptisk mot syntet-sadlar, tycker inte dom är bekväma och blir svettiga i värmen, men longergjorden är helt klart värd pengarna.

Dollar

har haft en griffin young rider tidigare o var mkt nöjd, normala sätesstorlekar.
Har tömkörningsgjorden, den är super, passar många typer, älskar själva gjord delen, använder den just nu till dressyr sadeln bara för att den är så mjuk o följsam o ganska bred :love:

jo,gjorden har jag funderat på flera ggr,och även sett den irl,så jag vet ju hur den ser ut.. alltid en bra början..:idea:

longerar/tömkör ju gammelpållan en del,och vill kunna spänna in henne lite,så att hon inte bara flängtravar..

sen ska ju unghästen börjas tömköras nu till hösten ellr till våren...

bra att man kan använda den till bägge,sen tycker jag inte att det är nått hutlöst pris heller...

jo,jag känner mig med tveksam till syntet,men som sagt så är min nordis svår att hitta sadel till,och den är ju till kallbloden...
sen så måste jag ha ett mjukt säte,annars så är jag helt förstörd i flera dagar....:crazy:

rider offtast låååånga turer,så man vill ju ha en riktigt skön sadel,men samtidigt ingen som man svettas ihjäl i...

Griffinsadlarna är verkligen prisvärda! :)
Sköna och fin kvalitet, motsvarande lädersadel skulle nog inte vara så billig om man säger så...

Huruvida den kan tänkas passa din häst får du bara veta genom att prova den.

Neoprenegjorden är bra, men köp till ett välstoppat däckelunderlägg om din häst har lite manke.

Låter bra!! Jag funderar på en Cob Dressyr till min arab. Var och klämde på den i helgen och jag tror verkligen på den!!:) Kort såg den ut med!!:banana:

Däremot blev jag lite konfunderad över broschyren med vilka sadelmodeller som passade vilka raser. De hade nämligen satt arab i samma kategori (normal) som halvbloden? *que?* Det är inte alls vad jag har uppfattat av min arab och av hur halvblod ser ut... Jag hade velat ha araben bland kallbloden och de grövre ponnyerna. Alltså Haflinger/cob-modellen och möjligen islandssadlarna.

som sagt så tycker jag att den verkar kunna passa mitt kallblod,men ska naturligtvis prova ut först! det enda som jag inte gillar är att det är syntet.. vill ha läder...
men hur är kvaliten annars? bommen och liknande? vill inte slänga upp vad som helst på min hästs rygg...:crazy:

nån som vet nån bra lädersadel kanske som MJUKA I SITSEN OCH VIDA I BOMMEN::::?????:idea:

Julle skrev:
Däremot blev jag lite konfunderad över broschyren med vilka sadelmodeller som passade vilka raser. De hade nämligen satt arab i samma kategori (normal) som halvbloden? *que?* Det är inte alls vad jag har uppfattat av min arab och av hur halvblod ser ut... Jag hade velat ha araben bland kallbloden och de grövre ponnyerna. Alltså Haflinger/cob-modellen och möjligen islandssadlarna.

:confused: :confused: :confused:
öhh,okeeej... skumt... är väll en jäkla skillnad på arab och halvblod...

Jag ska ta alla mått på min häst och jämföra med broschyren och se var hon hamnar. Men jag gissar på haflinger/cob. Och det passar ju bra för det är en sån jag vill ha!!:) Måste bara sälja min Wintec först!!

Jag har använt longergjorden du nämner, och jag tycker den är bra för min nivå. Skulle önska stående tömringar men jag tömkör inte så avancerat så det funkar bra ändå.

Jag tog hem en Griffin Haflinger/Cob allround för något år sedan till min arab som är bred, kort och rak i ryggen. Det var en jätteskön sadel, lite knarrig vid provridning men det är de väl i början. Skön och snygg men för smal för min arab.

Dock har jag hört att de som de säljer nu är ännu vidare så jag vet inte? Jag hade hem den som då var vidast, XW, men till min häst, som jämförelsevis har haft en Stübben 32 som var för smal, och har 3:a på järnet i Star Trekken, så var den för smal och skulle aldrig ha sjunkit nog i stoppningen för att passa heller. Tyvärr, för jag tyckte att den var enormt prisvärd!

/Camilla

HEj !
Har köpt en Amerigo Vega till min nsv, efter att ha testat runt bland massa sorter. Har en hoppsadel med bomvidd + 2,5. Finns flera vidare ändå än min.Superskön att rida i,mjuk i sitsen (tvunget då jag har en allvarlig ryggskada) och passar henne kanon. Dock lite dyr. MEn jag sparade ihop till den och det är vekligen kvalitet.
Har testat båda Griffin allr cob & dr cob från Hööks,men båda var för smala för henne.

LYcka till!

Jag är inne på min andra Griffin-sadel och jag älskar dem! Lättskötta, smidiga, sköna att sitta i! Jag tycker inte de är svettigare än lädersadlar!? Det kanske är skillnad mot gamla syntetsadlar, någon sån har jag aldrig haft, bara de nya varianterna. Dessutom lämnar ju Griffin 10 års garanti på bommen. Enda nackdelen är att den knarrar lite när man rider, men det kan ju fler sadlar göra.. Storlekarna tycker jag är rätt normala. Möjligen att bommen är lite smalare än "normalt". Jag har vid på mitt varmblod, men min jag har nu går att ändra bomvidden lite med fish-inlägg. Har en Richard Davison dressyr.

sörflickan lisa skrev:
griffin haflinger/cob allround sadel-det verkar vara en sadel som kan tänkas passa min nordis... plus att den ska vara mjuk i sätet och minska ryttartrötthet,som jag har problem med.. nån som har denna sadel? hur är sätesstorlekarna?
Jag har inte Cob-sadeln, utan deras dressyrsadel RD, och den är underbar att sitta i! Jag har även utbytbara ilägg för att kunna ändra skänkelläge.

Jag har ridit lite grann i syntetsadlar och tycker inte om de lika mycket som lädersadlar, men klart att de är ju ändå Prisvärda och jag skulle hellre investera i en syntetsadel som ändå är ok för hästryggen och ändå hyfsad att rida i, en att köpa en skit-lädersadel
för samma pengar.. Så jag tycker de är OK, trivdes faktiskt rätt bra i griffinsadeln som jag har ridit i nån gång, det var en dressyrsadel dock. Prisvärda är dom ju i af!

Det andra kan jag dock inte uttala mig om, men har hört från flera håll att tömkörnings/longergjorden ska vara prisvärd.

jag är INTE intresserad av denna sadel pga att den är billig... i så fall så hade jag lika gärna kunnat köpa en från b*rjes för 1000 lappen,och hoppats att den legat så där i allafall...:eek:

nej,utan det är för att den ska passa kallblod,och att det är mjukt säte som jag måste ha pga gammal ryggskada´...

Har precis köpt nummer två av Griffin cob xxw. Den ena var en äldre modell och den jag har nu är den som är på utgående. Båda lika trevliga. Lätta att anpassa med lite egna ilägg under bossarna om man vill förändra bossarna lite om hästen är ngt. svankig m.m., lätta i vikt och mjuka att sitta i. Vare sig jag eller hästen vill ha en tung lädersadel efter att ha hittat denna.

Helt klart värd varje krona.

Det är ganska stor skillnad mellan XW och XXW. Dock så verkar det som om de nya sadlarna med fishsystem är vidare än gamla måtten.
Så en XW med fisch kan vara lika vid som min XXW.

Min häst ligger runt 115 i gradantal och sadeln är precis viddmässigt. Han har kort rund rygg.

Jag tycker att sätesstr. är ngt. stora.

Har även neoprentömkörningsgjorden,
både jag och hästen gillar den också pga dess enkelhet och lätthet. Den är stark och verkar väldigt hållbar, tyvärr så är passformen lite dålig till breda runda ryggar passar bättre till mer takformade ryggar. Problemet är att få den att ligga rakt och stadigt. Det går med lite pill, men jag hade önskat bredare mellan bossarna på den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

D
Utrustning Jag har tänkt på en sak. Har sett att både Öb och H**ks har billiga sadlar. ÖB Har en sadel som tidigare kostade 1400 kr och sen 999...
Svar
18
· Visningar
2 915
Senast: rainwithdust
·
Utrustning Jag har tänkt beställa en Griffin Haflinger/Cob allround till min nordis. Det jag då fick höra var; "En syntetsadel? Å nej, du... 2
Svar
26
· Visningar
2 732
Senast: diny
·
Utrustning Är det fler än jag som har problem att hitta rätt storlek på all utrustning till sin haflinger? Alltså inte saker som passar på en gång...
Svar
1
· Visningar
1 615
M
Utrustning När min nordis kommer hem från fodervärden planerar jag att köpa en ny sadel åt henne. Hon har f.n en Griffin Haflinger Allround som...
Svar
19
· Visningar
1 415
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet