Problem med storlek på utrustning till haflinger?

meodeo

Trådstartare
Är det fler än jag som har problem att hitta rätt storlek på all utrustning till sin haflinger? Alltså inte saker som passar på en gång utan större justeringar/byten?
Min har kraftigt huvud så man behöver full på pannbandet, käkremmen (och tyglarna), men cob på huvudlängden och nosremmen (ibland full den med, beror på modell). Hon har ingen manke (eller det är nästan så att den är som en grop :eek: ), hur svårt som helst att hitta en sadel som passar. Sadelmakare räknade ut att hon hade 32-34" i bomvidd för ett par år sedan. Hon är bred i fram men inte så att man kan ha full på bröstan, för då blir den för lång ner mellan frambenen. Hon har kort rygg så svanskappan (cob) har extra hål. Ponny-storlek på benreflexer men 2 i skor.
Det märks att både matte och häst har svårt med sin "ovanliga" kroppsform! :D

Sv: Problem med storlek på utrustning till haflinger?

Tell me about it... Jag har ju massor med problem att hitta sadel: kort spikrak rygg som är bred (115 grader) och jag har stor rumpa och långa ben.

Huvudet behöver full på på allt, förutom längden på nosgrimman. Han ahr ett så kort huvud, men brett, så jag kan inte ha cob nosgrimma för då blir det för smalt och det ligger och skaver. Och han är precis stor nog att han msåte ha full på den delen som fästs i bettringarna.

Boots behövs i xl och helst större, men det finns inte.

Senskydd/benskydd behövs i full-xfull pga att han har så grova ben.

Svanskappan som finns på tömkörningsgjorden kan han inte ha, för svansen är så tjockl att den inte får plats.

Täcken är omöjliga att hitta, hade problem när hn var yngre, men nu är det ännu värre. Förr kunde han ha Event täcken pga att det var det enda som nvar stort nog över nacke och bog. Men det växte han ut.
Nu ahr jag hittat en mörkgrönt rengtäcke från Hansbo som t.o.m. är lite stort. Så det är skitbra... Dock tror jag nog att jag måste måttbeställa ett vintertäcke....

Liknande trådar

Utrustning Jag blir snart knäckt (och ruinerad *s*). Kele håller på och växer ur normala ponnygrimmor. bara det att cob är ALLDELES för stort. Med...
Svar
18
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka