Bukefalos 28 år!

H&M gör skillnad å tjej&kille

Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag blir ofta lite förvånad över de här trådarna om könsstereotypa barnkläder. Hur många av dem som är negativa till de där barnkläderna klär sig själva på sätt som inte alls är stereotypt, eller har partners som gör det?

Skillnaden är väl att barnkläder är stereotypa på ett sätt som vuxenkläder sällan är. Jag känner inte många vuxna kvinnor som enbart klär sig i rosa/lila/vitt från topp till tå, men väldigt många småflickor gör det.

Min upplevelse är att barnkläder är mer könsstereotypa i mönster och färger än vuxenkläder, förmodligen för att man ofta inte ser ett småbarns kön om man inte markerar könet med kläderna. För vuxna däremot - om min man och jag båda går i likadana jeans och tröja, så syns det ändå lång väg vilket kön vi har. Alltså vill många markera barns kön desto tydligare med kläderna --> könsstereotypa barnkläder.

Och jag tycker det borde vara tvärtom - jag tycker kläder gärna ska vara välsittande, vilket gör att män och kvinnor vanligen inte passar i samma kläder, för att de har olika kroppsform. Men eftersom småpojkar och småflickor har samma kroppsform finns ingen anledning att göra skillnad på deras kläder.

Jag tycker dessutom att barn gärna kan ha andra sorters kläder än vuxna - mitt barn går oftast i mjukisbyxor och mönstrad tröja/body, vilket jag själv aldrig skulle sätta på mig. Det finns många mönster jag tycker är jättefint på ett barn, men som ser tokroliga i överkant ut på vuxna - medan vuxenkläder i miniformat ser ut som gubbakläder på småbarn. Så som jag ser det är barnkläder en egen kategori, inte bara minivarianter av vuxenkläder, och barn passar i färger, mönster och modeller som inte vore särskilt fina på en vuxen. Och i kategorin barnkläder är jag glad att slippa både allt-i-rosa och tröjor med maskiner på - inte i första hand för att de kläderna är könsstereotypa, utan helt enkelt för att de är tråkiga. På både vuxna och barn, i mina ögon.

Så det är inte det könsneutrala jag strävar efter i första hand, det är att slippa tråkiga kläder. Och könsstereotypa kläder är ofta tråkiga. Det betyder inte att jag klär en pojke i klänning eller vägrar sätta kjol på en flicka, men att jag hellre köper en röd tröja med hundar på än en militärgrön med robotar eller en rosa med mimmi pigg. Ingetdera skulle vara fint på en vuxen, men hundtröjan är i mina ögon finare på ett barn (oavsett kön) än robottröjan eller disneytröjan.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Kanske OT, men:

Fick Börjeskatalogen idag. Noterade följande:
Antal killar på bild: 0
Antal plagg i herrstorlekar: 0

Bye, Bye Tingsryd!
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

och barn passar i färger, mönster och modeller som inte vore särskilt fina på en vuxen.

Haha vi filosoferade (min man o jag) om att det är för att de är så små. Liten kroppsyta att sprida färgen och mönstren på. Om han skulle haft en tröja, ganska smalrandig, i gult, orange, rött, rosa o vitt skulle han se bra grillig ut :p A är bara gullig.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

haken med pojkar är då att jag tycker inte det är så snyggt med kostym innan man fyllt 17 eller helst mer. Det är en del år däremellan då A i så fall måste gå på kostymmiddag i trasiga jeans (och ja det är ofta kostym eller i alla fall kavaj på julafton o juldagen med släkten) när min hypotetiska lilla flicka skulle firat julafton i söt kilt och juldagen i röd sammetsklänning :)

Varför kan han inte ha på sig ett par hela jeans? Eller byxor liknande chinos?
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

För att jag råkar tycka att lite slitna jeans är snyggare ;) och att chinos är fula. Dessutom är knappast hela jeans så himla eleganta direkt.

Brukar se urtrist ut med småpojkar (eller 14 åringar för den delen) i jeans o t-shirt o jumpaskor på fester där alla flickor och alla vuxna klätt upp sig. Står och ser obekväma och olyckliga ut i ngt hörn.

Men ok, det är väl klart allt går att lösa med lite ansträngning. Precis som de som klagar här ovan på pojkarnas trista färger, det är ju som sagt bara att traska över till tjejavdelningen och köpa ngt med rosa hjärtan. Det är ju faktiskt inte ett olösbart problem egentligen för någon av oss.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Skillnaden är hur kläderna är skurna, dvs jag behöver lite utrymme för bysten och föredrar inskuret i midjan. Min man är rund längre ned ;). Det tycker jag inte är könsstereotypt utan snarare en effekt av hur man råkar se ut och tycker ser bäst ut.

"Tycker ser bäst ut" knyter ju i det här fallet an till könsmönster - såvitt jag kan se av samma slag som de många i tråden vill undkomma när det gäller barnen (vilket jag i sin tur känner sympati för). Min uppfattning är helt klart att kläderna i affärerna gör större skillnad mellan vuxna mäns och kvinnors kroppsform, än skillnaden i verkligheten. Men mönstret i skillnaderna stämmer så klart med verklighetens kroppar, fast överdriver det, tycker jag.

när min hypotetiska lilla flicka skulle firat julafton i söt kilt och juldagen i röd sammetsklänning :)

Din son skulle väl kunna ha kilt! :idea: Min man avskyr kostymkittet, och har därför en komplett kilt för finare fester o dyl.

Skillnaden är väl att barnkläder är stereotypa på ett sätt som vuxenkläder sällan är. Jag känner inte många vuxna kvinnor som enbart klär sig i rosa/lila/vitt från topp till tå, men väldigt många småflickor gör det.

Jag håller med om att barnkläder går underligt långt i just det könsstereotypa. Mer extremt än vuxenkläder, och helt omotiverat. Det jag reagerar på egentligen är väl att detta med jämställdhet/slippa omotiverade könsskillnader betonas så mycket när det gäller barn och så lite när det gäller vuxna. (Du är mycket långt ifrån ett tydligt exempel på det.)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

För att jag råkar tycka att lite slitna jeans är snyggare ;) och att chinos är fula. Dessutom är knappast hela jeans så himla eleganta direkt.

Brukar se urtrist ut med småpojkar (eller 14 åringar för den delen) i jeans o t-shirt o jumpaskor på fester där alla flickor och alla vuxna klätt upp sig. Står och ser obekväma och olyckliga ut i ngt hörn.

Fast "lite slitna" är i alla fall i mina ögon något helt annat än att de är trasiga ;) Sen kan man ju tycka att chinos och liknande byxor är fula, men det betyder ju inte att det inte finns alternativ :)

Jag har nog aldrig varit med om ett släktkalas eller liknande tillställning där alla varit uppklädda utom pojkarna som gått runt jeans, t-shirt och gympaskor. Men det låter ju inte så roligt. Hoppas det inte beror på att deras mammor tycker kostym eller skjorna/chinos är fult ;)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Fast "lite slitna" är i alla fall i mina ögon något helt annat än att de är trasiga Sen kan man ju tycka att chinos och liknande byxor är fula, men det betyder ju inte att det inte finns alternativ

Tja i det här fallet rejält uttunnade på knäna :) tycker inte "liknande" byxor är fula. Jag gillar inte vecken som ligger under midjan i chinos, det är inte så sött när de ligger fel under en rund liten mage.

Jag har nog aldrig varit med om ett släktkalas eller liknande tillställning där alla varit uppklädda utom pojkarna som gått runt jeans, t-shirt och gympaskor. Men det låter ju inte så roligt. Hoppas det inte beror på att deras mammor tycker kostym eller skjorna/chinos är fult

Det är ingen risk :) jag löser problemet onekligen genom att gå till Ralph Lauren på NK och köpa en piké åt honom om det kniper (då behöver man inte ens längre ha ångest över enbart murriga färger för pojkar.). Men det hade ju kanske varit roligare för ekonomin att sticka förbi närmsta HM och köpa en sammetsklänning för 250 kr. Kostym på en femåring tycker jag faktiskt inte riktigt om. I min släkt har jag aldrig varit med om den surmulne 14 åringen, men på vänners kalas har det hänt.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

"Tycker ser bäst ut" knyter ju i det här fallet an till könsmönster - såvitt jag kan se av samma slag som de många i tråden vill undkomma när det gäller barnen (vilket jag i sin tur känner sympati för). Min uppfattning är helt klart att kläderna i affärerna gör större skillnad mellan vuxna mäns och kvinnors kroppsform, än skillnaden i verkligheten. Men mönstret i skillnaderna stämmer så klart med verklighetens kroppar, fast överdriver det, tycker jag.

Hmm så du menar att det är könsmönstrat att en tjej med tight t-shirt har bröst och midja medan en man i tight t-shirt har breda axlar eller uhm rund mage (varvid de brukar ha lös t-shirt istället...). Det är knappast mitt fel att jag har D-kupa och att om jag har en lös t-shirt så ser jag ut som att jag var rund som en boll. Jag tycker nog inte att de kläder jag väljer gör större skillnad än i verkligheten. Att det sedan finns är knappast mitt problem i denna debatt -frågan var -varför klär du dig könsstereotypt när du inte vill att ditt barn ska det. Varvid jag -iklädd militärgrön topp, jeans o jodphurs bredvid min man i jeans, svart tröja o jodphurs ställer mig frågande till att du anklagar mig.

Din son skulle väl kunna ha kilt! :idea: Min man avskyr kostymkittet, och har därför en komplett kilt för finare fester o dyl.

Nej det kan han inte ;) kilt är ursnyggt men min släkt är konservativ och tycker det är för skottar.

Jag håller med om att barnkläder går underligt långt i just det könsstereotypa. Mer extremt än vuxenkläder, och helt omotiverat. Det jag reagerar på egentligen är väl att detta med jämställdhet/slippa omotiverade könsskillnader betonas så mycket när det gäller barn och så lite när det gäller vuxna. (Du är mycket långt ifrån ett tydligt exempel på det.)

Mm men jag tycker nog att det beror på att det betonas mer hos barn helt enkelt. De som letar könsneutrala kläder till sin dotter kan ju vara jeansmammor snarare än stilettklackkortklänningmammor. Så då behöver de knappast känna sig skyldiga över att de vill ha jeans o militärgrönt till dottern precis som de själva har. Eller detsamma, byxor och rosa piké pappan kanske vill ha byxor och rosa piké till sin son, varför skälla på honom för att en annan pappa vägrar ha rosa.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Jag håller med om att barnkläder går underligt långt i just det könsstereotypa. Mer extremt än vuxenkläder, och helt omotiverat. Det jag reagerar på egentligen är väl att detta med jämställdhet/slippa omotiverade könsskillnader betonas så mycket när det gäller barn och så lite när det gäller vuxna. (Du är mycket långt ifrån ett tydligt exempel på det.)

Syftar du på den svenska (?) befolkningen i stort eller de som letar könsneutrala kläder här på buke? För just på buke tycker jag det verkar vara folk som verkligen försöker leva, såklart efter varierande förmåga, genusmedvetet som syns och hörs i dessa trådar. I vissa fall vet man hur även föräldrarna klär sig, i andra fall vet vi inte mycket alls om deras klädstil.

Av någon anledning har du flera gånger luftat just denna åsikt efter inlägg från mig, lustig slump eller är det jag som verkar ogenomtänkt i mitt leverne? ;)
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Det är knappast mitt fel

ställer mig frågande till att du anklagar mig.

behöver de knappast känna sig skyldiga

varför skälla på honom för att en annan pappa vägrar ha rosa.

Öhh, jag känner att du kanske svarar lite i en stämning som känns en aning - - uppskruvad? :confused:

Syftar du på den svenska (?) befolkningen i stort eller de som letar könsneutrala kläder här på buke? För just på buke tycker jag det verkar vara folk som verkligen försöker leva, såklart efter varierande förmåga, genusmedvetet som syns och hörs i dessa trådar. I vissa fall vet man hur även föräldrarna klär sig, i andra fall vet vi inte mycket alls om deras klädstil.

Av någon anledning har du flera gånger luftat just denna åsikt efter inlägg från mig, lustig slump eller är det jag som verkar ogenomtänkt i mitt leverne? ;)

Ren slump. :laugh:

Nej, vi ser ju inte varandra här, och vet inte hur vi ser ut. Jag tycker bara att det är något underligt med att barnen ska bli/vara så jämställda, och att jämställdhet på något vis verkar handla så väldigt mycket om barn (inklusive deras kläder), medan det verkar handla så jämförelsevis mycket mindre om vuxna. Lite av att göra exempel av sina barn, istället för att själv leva exemplet (men det kanske man redan gör, det vet jag ju som du säger egentligen inte).

Om bukeföräldrar är mer eller minde jämställda i sina liv än tex riksgenomsnittet map sådant som inkomster, fördelning av resurser, yrkesval, ansvar för hem och barn etc vet jag inte, men min gissning/mitt intryck är att så inte är fallet - även om jag vet att det finns ett antal goda och intressanta exempel.
 
Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille

Öhh, jag känner att du kanske svarar lite i en stämning som känns en aning - - uppskruvad? :confused:.

Icke då! debattivrig med tendens att använda starka uttryck. :laugh: lider av åkomman slängigt språk med uppfinningstendenser.



Ren slump. :laugh:

Nej, vi ser ju inte varandra här, och vet inte hur vi ser ut. Jag tycker bara att det är något underligt med att barnen ska bli/vara så jämställda, och att jämställdhet på något vis verkar handla så väldigt mycket om barn (inklusive deras kläder), medan det verkar handla så jämförelsevis mycket mindre om vuxna. Lite av att göra exempel av sina barn, istället för att själv leva exemplet (men det kanske man redan gör, det vet jag ju som du säger egentligen inte).

Om bukeföräldrar är mer eller minde jämställda i sina liv än tex riksgenomsnittet map sådant som inkomster, fördelning av resurser, yrkesval, ansvar för hem och barn etc vet jag inte, men min gissning/mitt intryck är att så inte är fallet - även om jag vet att det finns ett antal goda och intressanta exempel.

Man försöker väl så gott det går att leva jämställt. Jag av ren lathet om inte annat, jag suktar verkligen inte efter rollen som "hemmets organisatör". Men om du vill veta. Vi har någon tusenlapp hit eller dit i inkomstskillnad. En månad hit eller dit i föräldraledighetsskillnad (tror han är en månad kort, möjligen två jmf med mig). Vi har varsin speldator, min är senaste. Han ansvarar för 80% av mat. Jag för lite mer disk än han gör. Han plockar, jag dammsuger o moppar. Jag inskolade tre dagar han 5 osv. Han hämtar o lämnar mer pga min pendling. Jag har fler hobbies-ridning, just nu men han kommer nog igång med ngt snart igen. Jag är dresserad av feministisk hemointresserad, jobbcentrerad, mor från födsel, inte av en "bullmamma" med heminredningsintresse.

Här diskuterar jag barnjämställdhet pga det är ett föräldraforum :angel:
Du får föra statistik på om det är samma personer som verkar leva ojämställt i andra trådar som klagar på barnkläder här. Själv har jag inte fått den känslan (snarare tvärtom). Visst kan jag gnälla om min mans brister, han gnäller såklart över mina också.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp