Ha fest i coronatider?

Fast vi har restriktioner. Kan faktiskt inte se problemet. Ja, jag tycker det. Talar du om för mig att det är fel att hålla mig inom restriktionerna så tycker jag du är en idiot ärligt talat. Nu är väl just det här tveksamt, men ni är ju likadana oavsett om det faktiskt är inom de restriktioner och lagar som finns, till exempel att de öppnat upp tävlingsverksamhet för barn. Eller att flera länder öppnat upp för turister och en del svenskar åker dit. Det är riskbedömningar som man får förutsätta att vuxna människor får göra, oavsett om du anser att det är okej eller inte eller hade åkt själv eller inte.

Nä, min erfarenhet är ju att flera oavsett restriktioner eller inte är ganska bra på att tala hur andra människor ska leva och att vi faktiskt lever i en pandemi.

Om du (eller en person) följer gällande restriktioner så har du ju inte gjort någon egen riskbedömning utan följer myndigheternas. Då har vi ju ingen diskussion. Jag invände bara mot ditt påstående att alla ska göra sina egna riskbedömningar.
 
Jag tänker att folk reagerar när personer faktiskt bryter mot restriktionerna. Finns ju alltid folk som gnäller över det mesta men generellt.
Folk gnäller och reagerar oavsett om det bryts mot restriktioner eller inte. Bara att se diskussioner här, jag har sett flertal tillfällen där man faktiskt väljer att smittscamma folk för att de gör olika saker som inte faktiskt bryter mot de restriktioner som finns, detta efterso mandra på buke anser det vara olämpligt, för vi lever ju faktiskt i en pandemi (som sagt, det vet ALLA idag och behöver inte påpekas).
Om du (eller en person) följer gällande restriktioner så har du ju inte gjort någon egen riskbedömning utan följer myndigheternas. Då har vi ju ingen diskussion. Jag invände bara mot ditt påstående att alla ska göra sina egna riskbedömningar.
Fast riskbedömningar kan man ju göra ändå, i alla fall hur jag lärt mig att ha dessa. Ja, du kan gå på ett evenemang med 500 folk, men nej, du kanske inte ska göra det av olika anledningar (till exempel riskgrupp). Ja, du kan resa till Mallorca, men nej, du kanske inte bör göra det. Oavsett är det ingen anledning för att man tillhör dem som inte väljer att flyga till Mallorca att smittscamma de som väljer att göra det. De är vuxna. De kan göra sin egen riskbedömning.
 
Nej, men MÅNGA gör det. Och det var min poäng.

För mig är hela ditt resonemang bajsnödigt att påpeka det. Du tar dina riskbedömningar, andra vuxna människor lär ju få ta sina. Att de vet att det inte pågår en pandemi är ju bara bullshit liksom.

Jag tycker folk som håller på så är bajsnödiga (det är för övrigt det snällaste uttrycket jag kan komma på om dessa människor). Varken mer eller mindre. Det är ingenting du ens kan argumentera mot för jag ändrar inte den ståndpunkten. Så jävla trött på besserwissers och smittscammare. Fick en åsikt kastad i ansiktet senast i helgen att vi inte borde åka på ponnytävling (trots att den delen ligger inom de restriktioner som finns annars hade de inte haft tävlingar). Bajsnödig människa liksom 🤷‍♀️
Jag tycker synd om dig och din omgivning när du håller på att strö invektiv omkring dig för att folk anser att man ska vara rädd om sin egen och andras hälsa och följa reglerna kring pandemin så gott det går. Jag påverkas tyvärr av andras riskbedömningar och så gör många andra. Det finns folk som dött pga av att folk gjort helt tokiga riskbedömningar.

Hoppas du till vardags använder ett trevligare språkbruk som inte går ut på att nedvärdera medmänniskor eller att du så småningom kommer till insikt om att det är trevligare om man respekterar varandra även om man tycker olika.
 
Folk gnäller och reagerar oavsett om det bryts mot restriktioner eller inte. Bara att se diskussioner här, jag har sett flertal tillfällen där man faktiskt väljer att smittscamma folk för att de gör olika saker som inte faktiskt bryter mot de restriktioner som finns, detta efterso mandra på buke anser det vara olämpligt, för vi lever ju faktiskt i en pandemi (som sagt, det vet ALLA idag och behöver inte påpekas).

Fast riskbedömningar kan man ju göra ändå, i alla fall hur jag lärt mig att ha dessa. Ja, du kan gå på ett evenemang med 500 folk, men nej, du kanske inte ska göra det av olika anledningar (till exempel riskgrupp). Ja, du kan resa till Mallorca, men nej, du kanske inte bör göra det. Oavsett är det ingen anledning för att man tillhör dem som inte väljer att flyga till Mallorca att smittscamma de som väljer att göra det. De är vuxna. De kan göra sin egen riskbedömning.
Blandar du ihop vad som är tillåtet med vad som är rekommenderat?
Ja det är tillåtet att åka till Mallorca på semester, jag förstår dock inte hur man kan få ihop en semesterresa med nuvarande rekommendationer. Man ska undvika att träffa nya människor, man ska undvika att resa kollektivt om det inte är nödvändigt osv. Att sätta sig på ett flygplan med en massa andra människor som definitivt inte ingår i ens lilla bubbla är ju inte riktigt i enlighet med rekommendationerna, även om det inte är förbjudet.
 
Blandar du ihop vad som är tillåtet med vad som är rekommenderat?
Ja det är tillåtet att åka till Mallorca på semester, jag förstår dock inte hur man kan få ihop en semesterresa med nuvarande rekommendationer. Man ska undvika att träffa nya människor, man ska undvika att resa kollektivt om det inte är nödvändigt osv. Att sätta sig på ett flygplan med en massa andra människor som definitivt inte ingår i ens lilla bubbla är ju inte riktigt i enlighet med rekommendationerna, även om det inte är förbjudet.
Och avstå från icke nödvändiga resor gäller väl fortfarande i många regioner...
Avråds man från att ens resa inom länet så blir ju Mallorca rätt långt ner på listan s.a.s. ifall det inte finns väldigt starka skäl för att det behövs.
 
Jag tycker synd om dig och din omgivning när du håller på att strö invektiv omkring dig för att folk anser att man ska vara rädd om sin egen och andras hälsa och följa reglerna kring pandemin så gott det går. Jag påverkas tyvärr av andras riskbedömningar och så gör många andra. Det finns folk som dött pgaJa av att folk gjort helt tokiga riskbedömningar.

Hoppas du till vardags använder ett trevligare språkbruk som inte går ut på att nedvärdera medmänniskor eller att du så småningom kommer till insikt om att det är trevligare om man respekterar varandra även om man tycker olika.
Beror väl på hur de yttrar sig mot mig. Smittscammande människor har jag inget till övers för nej, men jag umgås inte med sådana. De jag umgås med har koll på att vi lever i en pandemi i allra högsta grad och gör sina riskbedömningar därefter. Efter ett flertal trådar har jag samma åsikt om dig för övrigt 🤷‍♀️
Blandar du ihop vad som är tillåtet med vad som är rekommenderat?
Ja det är tillåtet att åka till Mallorca på semester, jag förstår dock inte hur man kan få ihop en semesterresa med nuvarande rekommendationer. Man ska undvika att träffa nya människor, man ska undvika att resa kollektivt om det inte är nödvändigt osv. Att sätta sig på ett flygplan med en massa andra människor som definitivt inte ingår i ens lilla bubbla är ju inte riktigt i enlighet med rekommendationerna, även om det inte är förbjudet.
Precis. Det är inte förbjudet (och nej, jag åker inte til mallorca heller).
 
Precis. Det är inte förbjudet (och nej, jag åker inte til mallorca heller).
Nej det är inte förbjudet men det finns en anledning till att folk reagerar om någon skulle säga att de ska till mallorca. Som ett exempel på tillåtna saker som man ändå inte bör göra utifrån rådande rekommendationer.
 
Och avstå från icke nödvändiga resor gäller väl fortfarande i många regioner...
Avråds man från att ens resa inom länet så blir ju Mallorca rätt långt ner på listan s.a.s. ifall det inte finns väldigt starka skäl för att det behövs.
Ja precis!
 
Precis. Det är inte förbjudet (och nej, jag åker inte til mallorca heller).

Men om man enbart går efter vad som är uttryckligen förbjudet och anser sig därför kunna åka till Mallorca efter egen riskbedömning så struntar man ju glatt i myndigheternas riskbedömning samt gällande allmänna råd. Dvs precis det jag skrev från början om att påstå att sin egen riskbedömning är bättre än myndigheternas.

Ett allmänt råd om att man inte ska träffa nya människor och inte ska åka kollektivt om det inte är nödvändigt betyder inte att man ska göra sin egen riskbedömning i frågan, Den har myndigheterna gjort åt en och man SKA följa den. Att det inte är brottsligt att sätta sig på ett flygplan har ingenting med saken att göra.
 
Men om man enbart går efter vad som är uttryckligen förbjudet och anser sig därför kunna åka till Mallorca efter egen riskbedömning så struntar man ju glatt i myndigheternas riskbedömning samt gällande allmänna råd. Dvs precis det jag skrev från början om att påstå att sin egen riskbedömning är bättre än myndigheternas.

Ett allmänt råd om att man inte ska träffa nya människor och inte ska åka kollektivt om det inte är nödvändigt betyder inte att man ska göra sin egen riskbedömning i frågan, Den har myndigheterna gjort åt en och man SKA följa den. Att det inte är brottsligt att sätta sig på ett flygplan har ingenting med saken att göra.
Sant. Men det är ju också upp till var och en. I det här fallet är det kanske tydligt. Men det finns ju som sagt många situationer där vi har restriktioner på ett annat sätt än vad du personligen (eller någon annan) tycker är ok.
 
Sant. Men det är ju också upp till var och en. I det här fallet är det kanske tydligt. Men det finns ju som sagt många situationer där vi har restriktioner på ett annat sätt än vad du personligen (eller någon annan) tycker är ok.
Ja, upp till var och en om man tänker följa myndigheternas rekommendationer eller ej. Om man väljer att inte följa rekommendationerna får man stå ut med att andra människor kan reagera negativt på detta.
 
Sant. Men det är ju också upp till var och en. I det här fallet är det kanske tydligt. Men det finns ju som sagt många situationer där vi har restriktioner på ett annat sätt än vad du personligen (eller någon annan) tycker är ok.

Ja absolut lär finns det situationer där vissa anser att restriktionerna borde vara striktare än det är. Men det är ju inte sådana situationer som har diskuterats här.
 
Bara för att de inte går på fester så är de inte förskonade från att bli smittade av de som gått på fester eller de som smittats av de som gått på fester.

Eller kanske får en operation inställd för att det inte finns personal då de omplacerats till covidvården.
Jag är ju lite nördig och går ungefär varje vecka igenom olika studier som publicerats om den typen av medicinering jag själv står på (som är en anti-CD20 behandling) och Covid-19. Det den jag kommer referera till är en ganska liten rapport från Schweiz, där 8 patienter haft covid, 6 av dessa utvecklade inte antikroppar. Detta är i led med ganska många andra studier, som också pekar ut att den typen av behandling kan ge ett minskat vaccinsvar. De avslutade rapporten med att skriva: "If vaccination or infection fails to protect a high proportion of patients on anti-CD20 therapy, the safekeeping of these vulnerable individuals will depend on herd immunity and individual protective measures such as physical distancing and following hygiene rules." Blev lite påmind om att ens öde på något vis ligger i andras händer när jag läste texten, och tycker det passar in ganska bra i den här diskussionen.
 
Jag är ju lite nördig och går ungefär varje vecka igenom olika studier som publicerats om den typen av medicinering jag själv står på (som är en anti-CD20 behandling) och Covid-19. Det den jag kommer referera till är en ganska liten rapport från Schweiz, där 8 patienter haft covid, 6 av dessa utvecklade inte antikroppar. Detta är i led med ganska många andra studier, som också pekar ut att den typen av behandling kan ge ett minskat vaccinsvar. De avslutade rapporten med att skriva: "If vaccination or infection fails to protect a high proportion of patients on anti-CD20 therapy, the safekeeping of these vulnerable individuals will depend on herd immunity and individual protective measures such as physical distancing and following hygiene rules." Blev lite påmind om att ens öde på något vis ligger i andras händer när jag läste texten, och tycker det passar in ganska bra i den här diskussionen.
JA det lär vara det som står tillbuds, att det är låg eller ingen smitta som sprids om man är i riskgrupp och inte utvecklar antikroppar 😿
 
JA det lär vara det som står tillbuds, att det är låg eller ingen smitta som sprids om man är i riskgrupp och inte utvecklar antikroppar 😿
Som tur är så ska det åtminstone kunna gå att följa upp skydd på vaccin och eventuellt erbjuda en dos till, men det förekommer i nuläget inte i min region iaf (men jag vet andra som testats) och att anpassa behandlingen för att maximera skyddet. Poängen är mest att det inte är så enkelt som att riskgrupper har vaccinerats, vissa är inte medvetna om att de har ett minskat skydd och kan således bli sjuka och smitta andra också.
 
Jag är ju lite nördig och går ungefär varje vecka igenom olika studier som publicerats om den typen av medicinering jag själv står på (som är en anti-CD20 behandling) och Covid-19. Det den jag kommer referera till är en ganska liten rapport från Schweiz, där 8 patienter haft covid, 6 av dessa utvecklade inte antikroppar. Detta är i led med ganska många andra studier, som också pekar ut att den typen av behandling kan ge ett minskat vaccinsvar. De avslutade rapporten med att skriva: "If vaccination or infection fails to protect a high proportion of patients on anti-CD20 therapy, the safekeeping of these vulnerable individuals will depend on herd immunity and individual protective measures such as physical distancing and following hygiene rules." Blev lite påmind om att ens öde på något vis ligger i andras händer när jag läste texten, och tycker det passar in ganska bra i den här diskussionen.

Det är därför det är så viktigt att alla som kan vaccinerar sig. Jag försöker förklara det för de som jag hör är tveksamma till vaccineringen.
 
Jag är ju lite nördig och går ungefär varje vecka igenom olika studier som publicerats om den typen av medicinering jag själv står på (som är en anti-CD20 behandling) och Covid-19. Det den jag kommer referera till är en ganska liten rapport från Schweiz, där 8 patienter haft covid, 6 av dessa utvecklade inte antikroppar. Detta är i led med ganska många andra studier, som också pekar ut att den typen av behandling kan ge ett minskat vaccinsvar. De avslutade rapporten med att skriva: "If vaccination or infection fails to protect a high proportion of patients on anti-CD20 therapy, the safekeeping of these vulnerable individuals will depend on herd immunity and individual protective measures such as physical distancing and following hygiene rules." Blev lite påmind om att ens öde på något vis ligger i andras händer när jag läste texten, och tycker det passar in ganska bra i den här diskussionen.
Sorgligt men sant. Men det här är ju vad folk vägrar begripa när de totalt skiter i uppsatta regler och rekommendationer för "de är ju friska och inte i riskgrupp"..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 041
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp