Ha fest i coronatider?

Flera "bubblor", är det egentligen så mycket bättre?
Här tar dottern studenten i juni och det blir inget firande alls.

Vi hade en liknade fundering vid påsk. Då var det tillåtet att träffa ett annat hushåll där vi bor. Förslaget var då att vi träffar svärmor+ man på lördagen och min svägerska träffar svärmor+man på söndagen. Jag funderade då på vad skillnaden blir mot att vi träffas alla samtidigt.
 
Vi hade en liknade fundering vid påsk. Då var det tillåtet att träffa ett annat hushåll där vi bor. Förslaget var då att vi träffar svärmor+ man på lördagen och min svägerska träffar svärmor+man på söndagen. Jag funderade då på vad skillnaden blir mot att vi träffas alla samtidigt.
Träffas ni alla så kan alla smitta alla.


Träffas ni i omgångar med kort mellanrum hinner folk inte utveckla sjukdomen och riskerar inte att föra smittan vidare just här men väl efter några dagar.
 
Jag blir så trött, vi har en del såna på jobbet. Vår arbetsplats säger att vi ska jobba hemma, och måste vi av någon anledning vara på kontoret ska vi gå dit, göra det vi ska och sen gå hem igen, inte sitta där hela dagen bara för att. Ändå finns det en del personer som tycker att hela corona-pandemin är överdriven och fånig och "men du som är så ung kommer ju inte dö ändå, pallra dig hit nu, du kan inte vägra gå till jobbet".

1) VI SKA JOBBA HEMIFRÅN, punkt.
2) Bara för att jag är "ung" (30), så behöver inte det betyda att jag inte blir sjuk, det vet man ju inte? Vill man verkligen chansa?
3) Man vet inte vad folk har för liv hemma, om man lever med person i riskgrupp eller liknande.

Det övergår helt mitt förstånd hur folk i maj 2021 kan förneka allvaret i pandemin?
Låter som Europaskolan i Bryssel. Där är delar av personalen typ helt hjärndöda gällande det här med coronan.
 
Jag har flera gånger fått höra "Om du är rädd så ska du ju såklart inte komma". Det folk verkar ha svårt för att förstå är jag inte är rädd för corona för min egen del. Inte det minsta. Jag har haft och det märktes mindre än en vanlig förkylning och varade betydligt kortare tid. Däremot vill jag inte råka smitta någon som riskerar att bli allvarligt sjuk. Och så vill jag att pandemin ska ta slut så att samhället kan öppna igen och jag kan få gå på mina konserter som jag har inbokade!!

Du är inte tråkig utan snarare verklighetsförankrad och klok för att inte tala om ansvarsfull.

Jag t.ex har precis avböjt ett av mina första jobb för året för att man när man kommer dit och går hem måste gå in i ett tält och träffa personer för en hälsokontroll samt för att plocka upp en neonväst och "armband" för att få tillträde till området.

Kort och gott skulle jag, eftersom SAMTLIGA deltagare, funktionärer och annat löst folk måste gå igenom de där tälten, träffa fler baciller och virus än vad jag gjort det senaste 1.5 året. Allt detta för att fota, utomhus, utan att behöva komma i kontakt med någon..

Sanslöst korkat upplägg?!

Jag tycker det räcker gott och väl med att det ju blir lite samma sak när man får vaccinet... Usch.

Eller den här: Jag vet inte hur många gånger gamla människor (alltså 70+-arna) har i princip kört på en med sin rullator i affären. Ber man dem backa har både jag och flera andra fått svaret "men jag är så gammal, jag ska snart dö ändå, jag skiter i corona". Okej, DU gör det, men om JAG blir smittad av dig kan jag råka smitta en tredje part som INTE vill dö. Plus att det är faktiskt inte ett trevligt avslut på livet att ligga och dö i covid-19.

Fy farao. Glad att jag inte varit in i en mataffär sen mars -20. Jag hade ju fått tokspel.
Nu tycker jag det börjar ersättas av "det är ingen fara, jag har fått två sprutor!"

Jo fast det har ju inte jag och vi båda kan fortfarande bli sjuka så jag försöker fortfarande hålla avstånd...

Så j*kla respektlöst!
 
Jag har blivit inbjuden till massor med fester och liknande under denna pandemi och tackat nej till alla eftersom jag tycker det är onödig risk. Min sambo var iväg på 1 fest med sina kompisar, hans val.
 
Jag går emot strömmen och hade gått på festen. Håll avstånd, hångla inte med någon och inse att det råder en pandemi. Och gå givetvis inte om man har symptom!!

Jag bor själv och hade blivit socialt totalisolerad ifall jag inte kom ut på grejer. Det hade varit betydligt sämre för mitt mående än att få covid-19. Jag mår redan jättedåligt över hur stängt samhället blivit under pandemin så jag tar varje tillfälle i akt och är med på fester när de erbjuds. Jag har inte fått covid-19 än trots detta.

Givetvis är jag medveten om att människor dör och att jag inte ska utsätta andra människor för fara.
 
Jag går emot strömmen och hade gått på festen. Håll avstånd, hångla inte med någon och inse att det råder en pandemi. Och gå givetvis inte om man har symptom!!

Jag bor själv och hade blivit socialt totalisolerad ifall jag inte kom ut på grejer. Det hade varit betydligt sämre för mitt mående än att få covid-19. Jag mår redan jättedåligt över hur stängt samhället blivit under pandemin så jag tar varje tillfälle i akt och är med på fester när de erbjuds. Jag har inte fått covid-19 än trots detta.

Givetvis är jag medveten om att människor dör och att jag inte ska utsätta andra människor för fara.

Det är nog ingen som påstår att att människor som bor ensamma ska leva helt isolerade och aldrig träffa en människa. Tvärtom har ju råden och restriktionerna alltid varit att ensamhushåll kan välja ut ett fåtal andra personer att träffa. Men precis som ansvaret hos de som bor med någon annan att enbart umgås med de man bor med, är ju ansvaret hos de som bor själva att umgås med de här fåtalet personer och ingen annan (som i sin tur inte umgås med massas andra).

Det är ju en väldigt skillnad på att ha ett fåtal personer utanför sitt hushåll som man umgås med, och att gå på fest med 12 andra sällskap. Där är argumentet "jag bor ensam och blir totalisolerad om jag inte träffar folk" precis lika dåligt som man bor tillsammans med någon annan. Det finns ju dessutom massvis med andra sätt att umgås med folk som inte innebär att tränga in 24 pers i ett partytält och dricka alkohol.
 
Jag går emot strömmen och hade gått på festen. Håll avstånd, hångla inte med någon och inse att det råder en pandemi. Och gå givetvis inte om man har symptom!!

Jag bor själv och hade blivit socialt totalisolerad ifall jag inte kom ut på grejer. Det hade varit betydligt sämre för mitt mående än att få covid-19. Jag mår redan jättedåligt över hur stängt samhället blivit under pandemin så jag tar varje tillfälle i akt och är med på fester när de erbjuds. Jag har inte fått covid-19 än trots detta.

Givetvis är jag medveten om att människor dör och att jag inte ska utsätta andra människor för fara.

Det är väldigt stor skillnad att umgås med några få personer och att gå på fest med 24 pers! Att man bor ensam är inte en ursäkt för att gå på festen med 24 pers. Däremot kan man ju träffa några få andra personer och precis som de som bor med andra hålla sig till ett litet antal personer.
 
Jag går emot strömmen och hade gått på festen. Håll avstånd, hångla inte med någon och inse att det råder en pandemi. Och gå givetvis inte om man har symptom!!

Jag bor själv och hade blivit socialt totalisolerad ifall jag inte kom ut på grejer. Det hade varit betydligt sämre för mitt mående än att få covid-19. Jag mår redan jättedåligt över hur stängt samhället blivit under pandemin så jag tar varje tillfälle i akt och är med på fester när de erbjuds. Jag har inte fått covid-19 än trots detta.

Givetvis är jag medveten om att människor dör och att jag inte ska utsätta andra människor för fara.
Jag bor också ensam men köper ändå inte det argumentet när det är en så pass stor folksamling som detta verkar bli. Okej att träffa ett fåtal vänner men fest med en massa andra? Nej tack. Känns onödigt.
 
Jag går emot strömmen och hade gått på festen. Håll avstånd, hångla inte med någon och inse att det råder en pandemi. Och gå givetvis inte om man har symptom!!

Jag bor själv och hade blivit socialt totalisolerad ifall jag inte kom ut på grejer. Det hade varit betydligt sämre för mitt mående än att få covid-19. Jag mår redan jättedåligt över hur stängt samhället blivit under pandemin så jag tar varje tillfälle i akt och är med på fester när de erbjuds. Jag har inte fått covid-19 än trots detta.

Givetvis är jag medveten om att människor dör och att jag inte ska utsätta andra människor för fara.
Och ändå så är det precis det du gör, alltså utsätter dig själv och andra för fara. Det är de som beter sig som dig som har drivit mycket av pandemin, den man kan undvika. Att gå till jobb och skola ser jag som en nödvändighet men inte att upprepade gånger festa.

Jag förstår om man någon gång vid speciella tillfällen gör saker som kanske inte är de mest lyckade, jag har själv gjort det, men knappast någon fest med många deltagare där risken att några tappar omdömet är påtaglig. Det är tråkigt att du mår så dåligt men jag är tveksam om det är bättre för ditt mående att du bidrar till att någon (inklusive du själv) blir allvarligt sjuk och kanske dör. Smittan drivs tyvärr i stor utsträckning av att folk smittar några dagar före de får symptom.

Jag har själv vid ett par tillfälle träffat folk där jag kanske inte borde, då har jag hållit mig i "karantän" både före och efter så jag i vart fall inte riskerat andras liv. Och det har inte varit frågan om sena kvällar och alkohol som det lätt blir på fester. Och nej det har rört sig om betydligt färre än 24 personer
 
Det är superspridarevents vi absolut inte behöver. Om man träffar andra i små grupper och inte särskilt ofta, kan eventuella smittkedjor brytas effektivt. Det krävs inte total isolering för någon. Rekommendationerna är att begränsa sina sociala kontakter, och att samlas i större antal ska undvikas helt.

Allt handlar just om att inte sprida den sjukdom som gör människor allvarligt sjuka och som en del också dör av.

Det handlar inte om total isolering vs festa som vissa är vana vid som vanligt. Avstå helt fester med många deltagare och minska ned på antalet sociala kontakttillfällen i övrigt. Det ger förutsättningar att hålla ned smittan.
 
Jag jobbar i skolan. Just nu är jag i gymnasieskolans matsal. Gissa hur trångt vi sitter, hur nära alla är i kön och hur många vi är?

Jag säger inte att två fel blir rätt. Jag säger bara att det är som det är. Och att jag ibland kan sucka lite när folk hetsar upp sig. Jobbar man i skola blir det lätt så.
Hur menar du? Eftersom det är trångt på jobbet så ska man inte ”hetsa upp sig” över lite festande i stora grupper med folk som normalt sett inte träffas? Så läser jag det, men hoppas på att jag läser fel.

Jobbar också på gymnasieskola och känner inte igen det sättet att tänka. Jag och mina kollegor går ju till jobbet och knölar ihop oss med alla människor trots pandemin, inte för att det nödvändigtvis är något man vill. Jag har mellanmycket obehag av detta, andra mindre och ytterligare andra är livrädda. Men jobb är jobb och fritid något annat. Där umgås jag med så få som restriktionerna förespråkar.

Jag vet att det finns en lätt uppgivenhet också men blev störd av det generaliserande ”man”:et.
 
Det är de som beter sig som dig som har drivit mycket av pandemin, den man kan undvika.
Fast det stämmer ju inte. Då hade tex inte de länder som varit nedstängda haft någon smittspridning, men det har de ju haft.

Och sen har du ingen aning om hur jag har hanterat pandemin och vad jag gjort och inte. Vad jag skriver är att jag i mitten på juni 2021 hade gått på festen. Då har alla som är i riskgrupp blivit vaccinerade och förhoppningsvis ett helt gäng andra också. Dessutom är det många människor som har antikroppar.
 
Fast det stämmer ju inte. Då hade tex inte de länder som varit nedstängda haft någon smittspridning, men det har de ju haft.
Det beror pa att även i länder som haft nedstängt finns det tillräkligt manga som inte har stannat hemma ända. Ingen har varit inlast med vakt utanför dörren.
 
Det beror pa att även i länder som haft nedstängt finns det tillräkligt manga som inte har stannat hemma ända. Ingen har varit inlast med vakt utanför dörren.
Eh, jo?! Flera av länderna har haft utegångsförbud med vakter på gatorna som kontrollerar. Men vissa grejer måste ju ändå fungera, tex sjukvård, renhållning och andra jobb. Och de måste ju fortfarande ta sig till arbetet.
 
Eh, jo?! Flera av länderna har haft utegångsförbud med vakter på gatorna som kontrollerar. Men vissa grejer måste ju ändå fungera, tex sjukvård, renhållning och andra jobb. Och de måste ju fortfarande ta sig till arbetet.
Alla bor inte i städer med vakter pa gatorna. Jag kan förstas inte tala för alla länder men tror inte att ngt land har haft fullt med vakter i varje by pa landet. Bor i Österrike och under lockdowns har smittspridningen varit som störst utanför storstäderna.
 
Fast det stämmer ju inte. Då hade tex inte de länder som varit nedstängda haft någon smittspridning, men det har de ju haft.

Och sen har du ingen aning om hur jag har hanterat pandemin och vad jag gjort och inte. Vad jag skriver är att jag i mitten på juni 2021 hade gått på festen. Då har alla som är i riskgrupp blivit vaccinerade och förhoppningsvis ett helt gäng andra också. Dessutom är det många människor som har antikroppar.
Vad menar att inte stämmer för att länder som varit nedstängda ( vilket land har varit 100% nedstängt) inte lyckats stoppa smittspridningen helt?

Jag skrev utifrån ditt inlägg, vad du gjort i övrigt i ditt liv har jag inte kommenterat. Stämmer inte ditt inlägg?
 
Fast det stämmer ju inte. Då hade tex inte de länder som varit nedstängda haft någon smittspridning, men det har de ju haft.

Och sen har du ingen aning om hur jag har hanterat pandemin och vad jag gjort och inte. Vad jag skriver är att jag i mitten på juni 2021 hade gått på festen. Då har alla som är i riskgrupp blivit vaccinerade och förhoppningsvis ett helt gäng andra också. Dessutom är det många människor som har antikroppar.
Jag förstår att det rör sig om ganska få personer, men personer i riskgrupp som står på immunmodulerande behandling kan få ett sämre vaccinsvar, och i vissa fall inte antikroppar efter en covid-19infektion. Så vissa sköra är fortsatt sköra. Det kan vara värt att tänka på.
 
Jag går emot strömmen och hade gått på festen. Håll avstånd, hångla inte med någon och inse att det råder en pandemi. Och gå givetvis inte om man har symptom!!

Jag bor själv och hade blivit socialt totalisolerad ifall jag inte kom ut på grejer. Det hade varit betydligt sämre för mitt mående än att få covid-19. Jag mår redan jättedåligt över hur stängt samhället blivit under pandemin så jag tar varje tillfälle i akt och är med på fester när de erbjuds. Jag har inte fått covid-19 än trots detta.

Givetvis är jag medveten om att människor dör och att jag inte ska utsätta andra människor för fara.
Smittar du mig så jag dör så ska jag spöka för dig resten av ditt liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 067
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp