Ha ha jag tror jag behöver tunnare paneler... Hidalgo med läderbom.

tigerfisken

Trådstartare
Köpte en Hidalgo Valencia II häromdan. Sadeln har läderbom och flyttbara paneler. Panelerna är hemskt tjocka, bortåt 4 cm plus att sitsen är väldigt uppbyggt vilket gör att min extrema tunna till häst dels plötsligt blir takformad att sitta på och dels att sadeln ligger väldigt högt över och hamnar i bakvikt. Jag kan sätta panelerna längre isär men det finns väl en gräns för hur brett kanske. Så jag antar att paneler som är max 2 cm av bra material skulle kunna var på plats. Ni som har erfarenhet av sadlar med läderbom och utan koppjärn, hur mycket sätter den sig när den blivit använd ett tag.

2c73517c.jpg

3b1d8cf7.jpg

Sv: Ha ha jag tror jag behöver tunnare paneler... Hidalgo med läderbom.

Åh äntligen! Jag har också kikat en del på hidalgosadlarna, såg i en annan tråd att du hade beställt en och väntade på bilder ;)
Men herrejösses vad högt den ligger :D Hur känns panelerna? Alltså hur ihoptryckbara? Hur ser det ut när du sätter dig i sadeln, hur mycket sjunker den?

Jag tog ingen bild när jag satt på och det kändes inte som att panelerna sjönk särskillt mycket, det är latex för övrigt. Sitsen var lite hård och väldigt smal, fast jag är ju van vid att rida i barbackasadel på en tunna så det blev väldigt smalt. Eg är sitsen mjuk när man trycker på den men känns rätt hård att sitta på. Fast höfterna mår hemskt bra! :) Hur som helst så tror jag att det blir väldigt mycket bättre med tunnare paneler, ska köpa lösa ilägg och göra egna tror jag eller skära upp de befintliga och byta innehållet. Fast det kan ju vara synd, kanske finns nån annan som behöver 4 cm tjocka paneler.
Återkommer med nya bilder när jag fixat panelerna. :)

Så här ser det nu ut med tunnare paneler. Mycket bättre, ligger lite långt fram nu för hans fettmage drar fram den. Han ska på bantningsläger!! Men annars kändes den bra att rida i enda minuset är att stigläderfästena sitter lite långt fram så man nästan hamnar lite i stolsits.

e7a6c67f.jpg

Jag har bara haft en sadel med läderbom och den hade vanliga bossor. Nuvarande sadel är bomlös med uppbyggt säte som har flyttbara paneler så den är inte precis som din sadel. (en MasterBack España) Min bomlösa har jag beställt 4 cm paneler till eftersom de blev för tunna annars. Hos MasterBack kan man beställa vilka paneler man vill. Både välja material, tjockle, form och om man vill ha panelerna högre fram. OM de panelerna är likadana som dina så kan du säkert beställa därifrån. Gå in på deras hemsida och titta efter telefonnumret. (sök på houseofcharisma)
Så här ser min ut. Verkar inte vara så annorlunda till utseendet. (fast min har 10 cm extra långa kåpor)
27051001.jpg

Då här ser mina paneler ut
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/27640000-27649999/640x480/27646476.jpg
(får inte in bilden direkt så det får bli en länk)

Senast ändrad:

Ja dom var rätt lika själva sadlarna fast panelerna är olika, mina går långt ner på sidorna fram och bak och är smala i mitten. Just nu har jag gjort egna paneler, vi har en skumgummifabrik här hemma så jag hittade 2 cm tjockt skumgummi med hög densitet som jag klätt med fuskskinn på ena sidan ocht tyg på andra och så satt kardborrband på. Eftersom det är läderbom tror jag det funkar. Men jag har tänkt att beställa ett par riktiga oxå så småningom så då ska jag kolla Master Back. Får väl sälja mina tjocka men behåller dom ett tag tills jag ser hur mycket sadeln sätter sig, då kanske jag behöver dom :). Hästen var nöjd nu iaf och han är löjligt känslig om det inte passar honom.

Senast ändrad:

Om du inte ska ha kvar dina tjockare paneler så hör av dig. Jag är spekulant!

Ja bara det funkar med modellen. Det är ju kardborre längre ner på dom än vad det är på din sadel. Ska ta en bild på dom.

Det borde funka ändå även om kardborren inte har fäste ända ner på min sadel. formen på sadlarna verkar vara väldigt lika. Hur långa är de? (Kan ju vara bra att ta reda på att de är i rätt längd också)

Ska kolla när jag kommer till stallet men ca 50 cm, dom är lite kortare än min sadel och den är 53 tror jag.

Ska mäta mina och se hur långa de är.

Jag har en liten fundering.... Fram- och bakvalven, vad är de gjorda av? Är de hårda eller flexibla?

Hela sadeln är rätt styv, framvalvet är som det vore gjutet av läder liksom, det är ju böjbart men vädigt formfast. Inte alls lika mjukt som på en vanlig bomlös (den är ju inte bomlös direkt, den har ju läderbom, flera lager med läder som blir hårt men formbart) Men om du menar sjäva delarna som sticker upp så är de mjuka eller ja flexibla, typ stoppade eller med något hårt skummaterial.

Jo det var de där grejerna som sticker upp som jag menade :D Jag vet att det är läderbom, men jag hittade ingenstans var uppstickargrejerna är gjorda av. Så tack! :) Är de tillräckligt fasta för att ge något stöd eller är de bara dekoration?

Dom är fasta. Men min sadel är så stor så man får inte direkt stöd. Men dom är absolut inte mjuka på det viset så man inte får stöd. Fast det känns som att man sitter för långt bak om man sätter sig mot bakvalvet.

fortsätter på denna tråden med en fråga.
Någon som vet hur det är att beställa från tillverkaren i tyskland (hidalgo sattel) är dom seriösa och får man sina saker?
är man tvungen att ha företag för att kunna beställa från dem?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab. Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10...
Svar
10
· Visningar
2 305
Senast: nira
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
5 007
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka