Ha häst i Lund och Malmö med omnejd

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Vill flytta närmre min familj och kommer därmed att flytta till antingen Lund eller Malmö. Men hur är det att ha häst i krokarna? Jag vill helst inte behöva ta mig alltför långt från stan :angel:

Lund har ju fördelen att man kan ha hästen mot Södra Sandby, Dalby och Staffanstorp (det verkar finnas gott om stall där och geografiskt är det nära där vi letar boende).

Men var tusan har man hästen om man utgår från Limhamn i Malmö? Finns det gott om stall mot Bunkeflo/Klagshamn/Tygelsjö?

Kan även tänka mig att vara privatuppstallad på ridskola i respektive stad såklart.

Jag har haft häst utanför Lund. Södra Sandby, Staffanstorp och Dalby.

Det svåraste är att hitta stall med hagar av ok storlek. Ännu svårare att hitta hagar där gräset räcker hela sommaren. Ännu svårare om du vill ha sällskap till din häst.

Finns några lösdrifter. Blandflock mestadels. Den jag tittade på var hagarna ok, om din häst kan ha fri tillgång på hö. Ridbanan var underlaget inte bra.

Om du vill ha kombinationen ridhus med ok hagar med sällskap blir det ännu svårare.

Vill du ha tävlingsstall med ridhus, små grushagar där hästarna går ensamma finns det fler att välja på.

Allt beror på vad du söker, hur du tänker kring kollektivstall eller helinackordering.

Stora hagar med träd och lagom med bete är nästintill omöjligt - särskilt i kombination med bra träningsmöjligheter.

Min erfarenhet är att man måste välja. Antingen bra hagar eller bra träningsmöjligheter.

Jag hittade inget stall detta gick att kombinera. Det finns säkert, men inte när jag letade för 6-7 år sedan.

Jag har haft häst utanför Lund. Södra Sandby, Staffanstorp och Dalby.

Det svåraste är att hitta stall med hagar av ok storlek. Ännu svårare att hitta hagar där gräset räcker hela sommaren. Ännu svårare om du vill ha sällskap till din häst.

Finns några lösdrifter. Blandflock mestadels. Den jag tittade på var hagarna ok, om din häst kan ha fri tillgång på hö. Ridbanan var underlaget inte bra.

Om du vill ha kombinationen ridhus med ok hagar med sällskap blir det ännu svårare.

Vill du ha tävlingsstall med ridhus, små grushagar där hästarna går ensamma finns det fler att välja på.

Allt beror på vad du söker, hur du tänker kring kollektivstall eller helinackordering.

Stora hagar med träd och lagom med bete är nästintill omöjligt - särskilt i kombination med bra träningsmöjligheter.

Min erfarenhet är att man måste välja. Antingen bra hagar eller bra träningsmöjligheter.

Jag hittade inget stall detta gick att kombinera. Det finns säkert, men inte när jag letade för 6-7 år sedan.
Tack för svar! Jag har en liten b-ponny som inte har problem med att gå själv (han är ganska sur och tvär mot andra hästar) och han ska inte gå på bete så för mig låter det lovande :D Och en liten hage för en storhäst kan vara en helt okej hage för honom storleksmässigt. Är inte nödvändigtvis intresserad av ridhus, men en körbar ridbana vore trevligt. Kollektivsstall är dock inte av intresse tror jag, det beror lite på upplägg och hästar. Låter inte som att det kommer att vara omöjligt att hitta något ändå 🙂

Tycker det känns omöjligt både att hitta inackordering och att hitta lösdriftsplats 😅 Så min häst står kvar på en liten privat lösdrift i Flyinge och jag fick låna en kompis lilla ponny som sällskap. Men 99% är nog främst pga jag är så van vid att stå själv i stallet att jag hittar inget tillräckligt bra, min häst är också ganska svår med sällskap. Generellt tror jag jag sett flest trevliga ställen öster om Malmö!

Tycker det känns omöjligt både att hitta inackordering och att hitta lösdriftsplats 😅 Så min häst står kvar på en liten privat lösdrift i Flyinge och jag fick låna en kompis lilla ponny som sällskap. Men 99% är nog främst pga jag är så van vid att stå själv i stallet att jag hittar inget tillräckligt bra, min häst är också ganska svår med sällskap. Generellt tror jag jag sett flest trevliga ställen öster om Malmö!
Flyinge är ju också ett alternativ 👍🏻
Jag är inte kräsen, kommer överens med dom flesta som vill min ponny väl - har både stått på större anläggningar med mångmiljonhästar och som enda inackorderad hemma hos familjer på deras små gårdar, och som nu: på ridskola. Ponnyn är inte så brydd heller, han anpassar sig 🙂

Tack för svar! Jag har en liten b-ponny som inte har problem med att gå själv (han är ganska sur och tvär mot andra hästar) och han ska inte gå på bete så för mig låter det lovande :D Och en liten hage för en storhäst kan vara en helt okej hage för honom storleksmässigt. Är inte nödvändigtvis intresserad av ridhus, men en körbar ridbana vore trevligt. Kollektivsstall är dock inte av intresse tror jag, det beror lite på upplägg och hästar. Låter inte som att det kommer att vara omöjligt att hitta något ändå 🙂
Med de förutsättningarna har du goda möjligheter att hitta stallplats. I Staffanstorp finns det ett helt ok stall där en B- ponny med de förutsättningarna kan få det mycket bra.

Sen finns det säkert flera stall med egen box, egen grushage och ok möjligheter till körning. Tiden ute blir troligen inte jättelång, framförallt vintertid. Många stall vill ta in hästarna innan det blir mörkt, ännu tidigare vid dåligt väder.

I vissa stall är det inte tillåtet med brodd på hästarna. Går han själv är det nog högre sannolikhet att du får använda brodd.

När jag bodde i Limhamn så hade jag medryttarhäst vid Södra Sallerup. Då kör man motorväg i princip hela vägen vilket ju är smidigt. Finns jättemånga stall däromkring.

Malmö kommun har nått avtal med bönderna runt där så de lämnar kanter på åkrarna för att ridas på vilket ger jättebra uteridningsmöjligheter med tanke på att man är i utkanten av Malmö!
Här finns karta

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar