Ha sadeln i en garderob - går det?

Guldaskig

Trådstartare
Som rubriken lyder: Får man plats med en sadel i en helt vanlig garderob? Hur får man dit en sadelhängare utan att hela garderoben ramlar ihop av sadelns tyngd? Har tittat lite på sadelskåp som såklart känns som det självklara valet men tycker att de är lite för dyra. Ska bara ha sadeln i stallet och inte dra runt den på tävlingar och då känns ett sadelskåp lite overkill för mig.

Tips?

Sv: Ha sadeln i en garderob - går det?

Jag skruvade in en sadelhängare i en garderob jag hade i en sadelkammare och hade aldrig en tanke på att den skulle kunna ramla ihop av sadelns tyngd och det gjorde den inte heller.
Kanske ska dra åt skruvarna i garderoben ifall den känns ranglig;)

Garderob går utmärkt!
Skruva ihop garderoben ordentligt, likaså sadelhängaren bara.
Och se till att garderoben sitter fast i väggen :)

Jag tycker det är jättesmart! :D

På min är ryggen förstärkt med en brädbit tvärs över som sadelhängaren är fastskruvad i. Den står själv (utan vägg) och har gjort i minst tio år utan att ramla ihop. :)

Ja det går, men var NOGA med att det inte blir fuktigt där inne. Stallet min häst stod i när jag var och provred honom hade en garderob åt varje häst/ryttare, tyvärr blev det väldigt fuktigt och de flesta sakerna var blöta som om man sprutat vatten på dem med en sprejflaska (inkl sadel) samt att vissa hade möglat. Så var noga med ventilation och det är nog inte helt fel att ha en torrboll eller två hängande/stående inne i skåpet för att hålla torrt.

På min är ryggen förstärkt med en brädbit tvärs över som sadelhängaren är fastskruvad i. Den står själv (utan vägg) och har gjort i minst tio år utan att ramla ihop. :)

Precis så har vi gjort fast våra garderober är fastsatta i väggen också. Fungerar utmärkt :)

Bra att tänka på ventilationen...torrboll elller borra småventilationshål i ett par av väggarna så luften kan röra sig

Kul att det verkar som att det går bra! Men får sadeln plats alltså? I en helt vanlig garderob...

Mät sadeln och sen mät garderoben (om du inte kan prova sadeln i garderoben direkt).

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 857
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 039
Senast: lizzie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 729
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka