Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Freja_

Trådstartare
Hämtade ut ett bett igår som jag har beställt, ett kombinerat hackamore/bett. Någon som har erfarenhet av detta bettet (http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1614)?

Såhär ser det ut som jag hämtade ut, ska det se ut såhär? Alltså ska själva bettdelen (i munnen) vara vänt å det hållet?

DSC_0134.jpg


DSC_0135.jpg


Är det meningen att bettet ska ligga såhär i munnen i så fall?

DSC_0136.jpg


Skulle vilja veta om det är felkonstruerat innan jag provar det... I så fall skickar jag tillbaka det. Men jag vet ju inte. Någon som kan?´

Kommentarer som "om du har en lydig häst och rider den rätt så ska man inte behöva ha ett sånt mastordontbett" ignoreras.

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Bettet är fel väg!!! Så du bör skicka tillbaka och få ett nytt..
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Det är felvänt! Bara att reklamera och få ett nytt.

Såhär ska det se ut:

10513047.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Jag visste väl det! Trodde jag höll på att bli dum i huvudet igår på detta. Ett sånt fel borde liksom inte finnas på kartan tycker man, men jag såg ju att det var fel.

Centaur: Nej det gör det inte, stängerna på bettet, både uppe och nere, är ju fortfarande åt fel håll.

Ska skicka tillbaka bettet idag.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Lagom snygg cred till företaget att skicka ett bett med TYDLIGT konstruktionsfel...
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Ojdå, det glömde jag säga. Det är INTE det företaget som jag länkade till som jag beställde ifrån! Hittade ingen bra bild och beskrivning någon annanstans. Det är en lokal ridsportbutik som beställde hem detta bettet till mig, då de inte hade just den storleken som jag ville ha hemma. Och jag har pratat med dem och jag ska få ett nytt.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

På Ch****es?
Var det nerpackat, eller har de så dålig koll? :rofl:
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

En sak bara, vad vill du uppnå med bettet? Jag tänker inte skälla på dig för du vill prova kombinationsbett - tvärtom.

Men jag har det bettet (fast ett rättvänt *s*) och det är tyvärr SKIT. Jag har modiferat det (inkl svetsning och rondell och så vidare), men övergett det och rider nu med kandarträns, S-hack + bett och dubbla tyglar (kan ju sätta delta om man vill ha en tygel) och EONER bättre.

Nackdelen med ditt bett är att när du tar i nedre tygeln trycker du NER hela jäkla nosdelen, det är ett omöjligt företag få eländet att sitta högt nog, och det trycks ner vid tygeltag. Dessutom får du effekt av både hack och bett i vartenda tygeltag, men hacket tar i innan bettet.

Det är hissbettseffekten som är det dumma, och gör att nosdelen kasar. Jag har satt en svets så nosdelen inte hänger ner (dvs om du släppte nosdelen skulle den stå kvar), sen har jag faktiskt kapat av skänkeln med och har bara 'bettringen' kvar. Måste kapa kedjan i nosdelen med, den är tre mil lång. Funderar på att ta bort hissbetteffekten med (ny svets).

Men som sagt, jag har INGET emot kombinationen - ALLS. Men just DET bettet måste vara en skrivbordsprodukt, det är tämligen värdelöst i verkligheten om att nosdelen trillar ner hela tiden (inkl bara av att hästen travar t ex)
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Nu måste jag ändra mig igen :angel: Har suttit och vänt och vridit på det, och jag kom fram till att bettet var ut-och-in-vänt, och så hade de satt kindkedjan åt fel håll (upp-och-ner). Så det var inget fabriksfel. Var på ridsportbutiken och kollade och jämförde med andra bett och det ser ut precis som det ska se ut, bara att det var ut-och-in-vänt och de hade satt skindkedjan fel.

Så det kan bli :rofl:
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Det var nerpackat ;) Som väl är! Känner dom som har Charlies i sketlanda ganska väl så hade varit lite retligt annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Jag vill prova det för min häst blir stark mellan hindrena, är under igångsättning just nu så hon är inte tillräckligt stark för att kunna korta upp sig än. Annars rider jag på rakt bett med fasta ringar, det funkar hon bra på, men blir ibland stark... Okej, det lät ju inte så jävla jättebra. Har inte hunnit testa mitt än, får la se hur det går då. Har du någon bild på ditt?
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Mitt efter modifieringen eller i orginalskick? Det är ett exakt likadant som det du visade bild på från början. Eller menade du kombinationen S-hackamore och tränsbett?
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

vet inte just hur såna brukar se ut, men skulle det vara ett vanligt bett skulle det vara felvänt...
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Visa bild på hur det ser ut nu när det är rättvänt, jag kan inte komma fram till hur det "felvända" var annars *för blond för mitt eget bästa* ;)
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Kan ta bild, fast jag vet inte vad du är hjälpt av det? Modifierat blir det varken eller, det blir ett tränsbett med milt bakåttryck över näsan bara. Inget hack, ingen utväxling, men du får när du tar i bettet ett milt tryck över näsan bara.

Och för att ens få det måste man kapa, slipa, svetsa, korta kedjan över näsan etc.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Fast om hästen blir snabb mellan hindren för att den är under igångsättning och därmed inte har styrka att bära upp sig, är det väl väldigt fel att betsla upp den?
 

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 017
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 457
Senast: Linja
·
Utrustning hej nu är det så tt jag håller på att rida in en av mina unghästar som är vit med ROSA mule och runt ögonen vilket gör dom extra...
2
Svar
39
· Visningar
3 521
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp