Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Jag provade bettet idag och det var precis som du sa, nosdelen är på tok för lång och den kanar ner. Satte två tjocka fårskinnsnosludd runt och då var den inte för lång men den kanade fortfarande (hästen min såg himla rolig ut :D ). Snurrade lite eltejp runt slutet av nosdelsändarna (kom inte på nån bättre förklaring) så den inte kunde åka ner och då funkade allting utmärkt. Dock är ju nosdelen fortfarande för lång utan en massa fårskinn under.

Skulle vilja se hur du har gjort för jag tvingas nog plocka fram svetsen jag med, om jag inte fortsätter köra med eltejp.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

SKa ta bilder som sagt.

Men först körde jag också med vetrap runt nosdelen. Och satte ingen tygel i nedre ringen. Tejpade med eltejp runt ändarna för att låsa precis som du gjort. Det har jag bild på.

Men sen tog jag det till bror, som kapade av skänklarna precis nedanför bettringen, så finns bara en ring, ingen skänkel. Sen la han svets uppe där nosdelen möter skänkeln, så det svetsades ihop och nosdelen inte kan röra sig varken uppåt eller neråt.

Och med en 'cykelkedjegrev' tog han loss länkar från cykelkedjan över näsan så den blev kortare.

Men iom allt ovan är hela grundiden förstörd och bettet är milsvida från att funka som i orginal. Så när jag vill ha det - just kombon hack + bett, så rider jag med S-hackamore och tränsbett. Kandarträns och två tyglar. Fungerar underbart bra =)
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Det ser likadant ut, fast rättvänt.

Kände också att jag var för dum för mitt eget bästa när jag packade upp det och såg det första gången. Och ännu dummare när jag insåg att det vara var ut-och-in :D

BETT.jpg


Alexandra W: Det är vid de röda pluttarna som eltejpen sitter, är det ungefär där du också har svetsat?
 
Senast ändrad:
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Precis där. Jag mätte ut på hästen var nosdelen satt lagom högt, och sen fick brorsan svetsa ihop så den sitter fast så.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Okej, men jag förstod aldrig varför ditt bett inte fungerar som det var tänkt från början. Om jag bara låser nosdelen där, så den inte kan kana ner, och kortar kedjan över nosen, så borde det väl fungera som det skulle? Eller blir trycket annorlunda? Hur kan det bli det? Har suttit och läst dina inlägg flera ggr nu men jag blir inte klokare.

Vill ju inte använda ett bett som jag inte vet hur det fungerar.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Om du låser den där faller utväxlingen, det är rätt okej ändå, men prova sätt en tygel i nedre ringen, så böjs noseländet neråt likförbaskat.
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Men jag kan fortfarande verkligen inte förstå hur mundelen kan gå från att sitta åt fel håll till att bli åt rätt håll, som i ts fall
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Här är bettet rättvänt

DSC_0048.jpg


Här trycker jag nosdelen innåt så att "framsidan" av stängerna vänds innåt

DSC_0050.jpg


Här är nosdelen helt åt fel håll och stängerna är också vridna åt fel håll

DSC_0051.jpg


= Bettet felvänt

DSC_0052.jpg


Fattar du? :p Bettet är ut-och-in!
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Nuuu klarnade det i huvudet
Tack för utförlig förklaring

/blondin :D
 
Sv: Hack/bett komb- Bettet felvänt?

Om du betslar upp under en övergångsperiod och sen bestlar tillbaka när hästen byggt upp sin egen muskelstyrka är det inga fel att betsla upp.

Fel blir det om man sen sitter kvar med uppbetslingen när orsaken till uppbetslingen är borta.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 017
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 457
Senast: Linja
·
Utrustning hej nu är det så tt jag håller på att rida in en av mina unghästar som är vit med ROSA mule och runt ögonen vilket gör dom extra...
2
Svar
39
· Visningar
3 521
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp