Hackad blogg - spåra?

sky_fly

Trådstartare
Nu har det kört ihop sig ganska rejält för mig här.
Min lärare ringde och var superarg på mig för något jag skrivit på internet. Helt i chock försökte jag förstå vad hon menade, vad hade jag nu vräkt ur mig?
Chefen på min sista praktik, ett hotell, hade fått nys om min blogg där det stod mindre trevliga saker tydligen och hade såklart ringt till min lärare. (Kan kanske tillägga att chefen och jag nyligen haft världens dust så hon är inte glad på mig för fem öre.. hur som..) Det hade tydligen stått saker om bombhot och annat - något jag aldrig skulle skriva ut på internet. Visserligen har jag kanske sagt det i ilskans hetta med då var det hemmavid. Orelevant.

Min blogg har alltså blivit hackad och nu idag slutligen har personen raderat hela sidan. Alla mina år av bloggande är borta.
Saken är den nu att skolan ser såklart allvarligt på det här och jag med såklart - jag som hamnat på pottkanten och riskerar att bli kallad till skolledningen. :crazy:
Frågan är nu om den ständiga IP-adressen. Jag vet att det enbart är Polis och den högre 'makten' som har behörighet till att se adress, personuppgifter osv genom IP'n..
Men i och med att bloggen nu är raderad, går det fortfarande att spåra och tar polisen tag i liknande 'småbrott'?
Frågan är kortfattat, går det och är det värt att gå vidare?

Sv: Hackad blogg - spåra?

Du har onekligen hamnat i klistret, det är ju lätt att förstå hur du framstår i skolans ögon, speciellt om all text nu dessutom är borta.
Om jag vore du skulle jag först och främst göra en polisanmälan om dataintrång, om inte annat så för att i åtminstone någon mån visa för skolan att du tar det inträffade allvarligt. Det skulle förvåna mig om den leverantör som du har bloggen hos inte skulle ha logguppgifter som kan användas för att spåra en gärningsman, i synnerhet om du (och förundersökningsledaren) agerar snabbt.

Nästa bit är väl att själv fundera över vem som kan ha gjort det, och varför. Kände du igen formuleringar och uttryck som du bara använt i någon speciell persons sällskap? Du skriver att det stod saker om bombhot, som du möjligen skulle kunna ha sagt hemmavid. Hur har du hanterat inloggningsuppgifterna till bloggen, har någon som besökt dig hemma, eller som bor med dig, enkelt kunnat hitta dem... och haft lust att jävlas med dig?
Finns det någon som sparat eller skrivit ut de obehöriga inläggen på bloggen, så du vet vad det hela faktiskt handlar om? Eller är det numera, efter att sidorna raderats, bara hörsägen och minnesbilder?

Eftersom händelsen riskerar att framställa dig i rejält dålig dager, och riskera dina relationer med både skola, tidigare och framtida yrkeskontakter, så tycker jag absolut att du skall göra en polisanmälan så snart som möjligt. Vänta inte en dag för mycket, du vet inte hur länge logguppgifterna sparas hos bloggplatsföretaget.

Samtidigt kan du inte hoppas för mycket på vad just en identifierad IP-adress kan innebära för utredningen eller skuldfrågan. En IP-adress som sådan säger inte nödvändigtvis att det inte är du själv som skrivit inläggen, och inte heller pekar den nödvändigtvis ut någon annan enskild person som gärningsman (även om den under vissa förhållanden förstås kan göra det, exempelvis om någon skrivit från skolan och använt personlig inloggning).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka