Hackamore - är det fusk? -ganska långt-

Docka

Trådstartare
Jag har kollat bland de gamla trådarna men inte hittat riktigt de svar jag söker.
Min fråga är helt enkelt; Är det att fuska att rida med hackamore, går det att ta genvägar(senvägar) med detta alternativ precis som med hjälptyglar?
Är det så, att man kan rida med hack och tycka att det funkar jättebra medan man egentligen, kanske omedvetet, bara undviker det verkliga problemet? Och att "det-verkliga-problemet" kommer ikapp en sen efter kanske 6 månader och så får man börja om från början med ett problem som bara vuxit sig större?

Det är nämnligen så att jag har fixat och trixat i över ett år nu och försökt hitta ett bett som fungerar för oss. Hon är vääääldigt känslig och försiktig och vill inte göra fel, men problemet ligger i att hon är snedmusklad. Och detta gör att hon inte riktigt vill ta vänstertygeln och blir lätt hängande i höger.
Eftersom hon tycker att det är så jobbigt med rakriktningsarbete (då hon varit sne i många år innan jag köpte henne), så "struntar" hon i att hon egentligen är känslig, tar inte riktigt hjälperna och blir istället stark. Så samtidigt som jag vill ha så milda bett som möjligt till hennes känsliga mun och kunna rida henne fram till handen så blir hon lätt stark och tung och då orkar inte jag (hon är ett stort halvblod och jag är inte så stor...).

Så slogs jag av tanken att prova hackamore på henne, ett vanligt "ponnyhack", fast för storhäst.
Hon går som en klocka på det!
Hon är självklart fortfarande sne i kroppen och starkare i högertygeln, men nu orkar jag rida henne mer effektivt, utan att bråka med henne. Hon protesterar inte mot tygeltagen och lägger sig aldrig i handen. Så nu kan jag vara precis så mjuk i handen som jag vill vara utan att det blir jobbigt - för varken henne eller mig.

Men så var det någon som sa det att "det är klart hon känns fin då, det är ju bara fusk. Aldrig att man kan få igenom en häst ordentligt på hack!"

Vad säger ni?
Är det bara fusk?

Tacksam för svar!
//Maja

Sv: Hackamore - är det fusk? -ganska långt-

Jag tycker inte att det är fusk, om hästen och du trivs så är det nog inte en "genväg" att rida med hack :)

Det KAN vara fusk för en oerfaren ryttare.

Men det känns som att du har koll på både dig och hästen och då blir det istället ett föredömligt redskap att få ordning på ert problem. Se bara till att vara noga med att bakbenen är med och att sökningen finns kvar även med hacket.

Tack för svaren :bow:
Jag tror jag förstår hur du menar när du säger att det KAN vara fusk. Det är ju faktiskt så att om man rider på hack och har handbromsen i, så är det ju ändå så pass starkt att hästen knäcker på nacken medans bakkärran är låååångt där borta.

Men i vårt fall är det just det, att helt plötsligt är bakkärran MED!
Hon har väldigt långa ben, och bakbenen är ännu längre + att hon inte trampar på med dom gratis om jag säger så. Helst har hon använt bakbenen som på-putt istället för påskjut - om ni förstår vad jag menar.
Men nu har hon med bakbenen från början, inte värsta trampet - men bättre än innan, och sen är det bara att jobba utifrån det.
Hennes steg har succesivt blivit spänstigare - utan att hon spänner sig och hon "kommer längre" i varje kliv.
Vi snackar alltså JÄTTESKILLNAD på hästen!:banana:

Det viktigaste jag någonsin lärt mej av alla gamla hästgubbar som fanns en gång i tiden, nu snackar vi 50-60-tal...

Jo det är att det ALLTID är hästen som bestämmer vad den vill ha i munnen och på ryggen...

Trivs hästen bäst på Hackamore, använd då det, vet du inte hur man använder det... LÄR DEJ DÅ...

Alltså... det är INTE riktat mot TS.... utan alla ni andra som läser inlägget... :angel:

Jag blev tvungen att använda Hackamore under flera år för när jag fick hem ponnyn så visade det sej att han hade en av dom "grövsta" bettfobier jag någonsin träffat på under det 40tal år jag har hållt på med hästar...

Numera accepterar han bett i munnen, och är det något han inte gillar, storlek - utformning - -material, så säger han omedelbart till... :crazy:

Jag rider honom fortfarande någon gång i månaden på Hackamore som omväxling.

Så lycka till nu med att rida din häst Hackamore.
Du kommer nog att märka när det går an att börja använda bett igen.

:)

P.s. Efter ett drygt år satt jag och red enligt den s.k. Akademiska skolan på ett vanligt ponnyhack ;)

Gillar egentligen inte ordet "fusk" i såna här sammanhang. Ett fusk förutsätter ju att man får resultat, viket jag inte tror att man gör bara genom att byta bett - skulle man faktiskt FÅ resultat var det troligare så att hästen inte fungerade på det andra bettet alt. att man själv kan använda sig bättre av det verktyget.

Men tänk på att när hästen blir tung i handen eller plötsligt blir okänslig för tygeltag - det kommer alltsomoftast bakifrån. Att bakbenen inte är rätt placerade i förhållande till resten av kroppen, att kusen skjuter med bakbenet istället för att bära och då skjuter emot handen osv.
Ofta blir dom känsligare om man lyckas placera bakbenen bättre i förhållande till framdelen, och får loss bogarna (ofta går dom och lägger massor med vikt på ffa ena bogen).

Hackamore tycker jag är ungefär som pessoa. Dumt redskap att sätta hävstångseffekt på och grymt lätt att hästen blir avknäppt. Gissar på att du skulle behöva ett verktyg som är lättare att böja och ställa på om du ska kunna komma åt hela hästen.

Totola: Fast de var ju precis de du beskriver som hände innan vi bytte til hacket?

Som jag skrev tidigare så "stänger hon av" när det blir jobbigt. Alltså struntar hon i att hon är så känslig i munnen och blir istället tung i handen eftersom hon inte är framme för skänkeln längre - Det är ju precis där det blir för jobbigt..! För helt plötsligt kommer hon på igen hur känslig hon är och om jag då skulle hålla imot minsta lilla (oftast för att jag inbillar mig att hon gör en kullerbytta annars), så är hon ju absolut inte framme för skänkeln eftersom jag håller i henne...
Det var ju först när jag hade Hacket som jag hann komma till ridning ordentligt innan hon uppfattade arbetet som "för jobbigt" och la av.

Men det var precis det du skrev nu som personen jag också nämnde tidigare sa: Att det inte går att böja hästen med ett hack.
Men jag böjer väl inte hästen med ett tygeltag? Man böjer hästen med och runt skänkeln?
Jag vet också att en del upplevt problem med ledande tygeltag på hack, men det gör inte jag.
Och med tanke på att världseliten rider på hack, så borde det ju funka någonstans?

//Maja

Jag har heller inga problem att jobba min på hack, som du skrev så böjer han ju runt mitt sittben, han rids med vikthjälper, och tygeln söker han sig framåt nedåt på. Likadant bromsar jag med sätet inte med tygeln. Det är en annan teknik att rida på hack, men när man lärt sig funkar det otroligt bra på de hästar som inte gillar bett. De är ju lika olika som vi, sedan kan det ju också vara så att vissa av oss är bättre på att hantera ett hack än ett bett...

Självklart *går* det att böja hästen oavsett vilket bett/huvudlag man har om den är välskolad för sitsen.
Är man redo för blank stång så är man redo för hack! ;)
Men oavsett vilket så är det lätt att man med hackamore missar viktiga pusselbitar eller att det känns som att hästen går bättre än den gör - för att den går annorlunda helt enkelt. Det har t o m en nackdel gentemot stång iom att man med stång kan kombinera med bett som hjälper till att reglera höjden och ställningen.

Funkar bettlöst - byt till något mindre riskabelt än hackamore! :angel:

Det där med att om hästen är skolad så spelar inte bettet någon roll funkar tyvärr sällan eftersom det kräver såpass hög skolningsgrad. När man *skolar* en häst använder man verktyg till för att skola, inte verktyg som är målet sas.

Men absolut, jag förstår tankegången. För jag har själv använt "fel" bett pga att hästen blivit betydligt coolare och avslappnad. Då i en nödlösningsfas, det hade varit grymt mycket lättare utbildningsmässigt med ett bra "skolbett".

Förlåt, men jag kan inte se det riskabla i att rida med ett vanligt ponnyhack i mellanåt, själva bettet (eller i detta fall det bettlösa alternativet) är ju aldrig starkare än handen som håller tygeln? Väl?:confused:

Om man inte skulle rida med ett ponnyhack då? Vilka alternativ har jag, om hästen inte funkar alls lika bra på ett sidepull, blir för stark med repgrimma och jag inte vill använda något som trycker på nacken eftersom hon spänner sig då?:crazy:

Det är inte att hackamore är skarpt som är grejen. Det är att du har nackdelar som klart överväger fördelarna gällande funktionen.
1. Hävstångseffekten. Du har skänklar som är i vägen för funktionen ställning + böjning. Bett med skänklar inverkar dåligt på häst som går lågt eller halvlågt med huvudet - mycket svårt att "lyfta" huvudet vid behov, brukar bara resultera i hopkrullande.
2. Stöd. Pga ovanstående fenomen är det mycket lätt att nosen hamnar innanför lod och att man inte "kommer åt" nacke och hals utan får en knäckning i nacken mer eller mindre.

Visst går det att jobba hästen såpass bra att man inte får dom negativa effekterna med hackamore men varför göra det svårt för sig? När det finns även bettlösa alternativ med fler fördelar än hack.

Andra alternativ... jo tack du :confused:

Testade ett s.k. Bitless Bridle förra söndagen...

Nu halvligger jag framför datorn med hjärnskakning, knäckta revben och en spräckt ledkapsel på ett pekfinger... :mad:

ALDRIG mer jag byter bort hackamoret eller något bett mot något så livsfarligt :devil: :devil:

Och då har jag ändå ridit min häst i många år på olika sorters hackamore, så han är van vid att inte ha något bett i munnen.
Då han hade en mycket grav bettfobi när jag köpte honom, är hackamoret en belöning för honom efter några veckors bettanvändande...

Men nu blev jag övertalad att pröva ett bitless Bridle i stället eftersom han var van att gå bettlöst...

Pyttsan i helsicke heller att det fungerade... :devil: :mad:

En tröst i allt elände är att det var hjälmen som sprack och att skyddsvästen tog upp resten av kraften...

Jag hoppas du följde de gyllene reglerna när man ska testa bettlöst - först testa hur väl hästen reagerar från marken och lära in tygeltagen där vid behov, alltid rida i inhägnat område första gångerna! :p

Det finns fler bettlösa än bitless bridle. En del ekipage funkar inte alls bettlöst. Men nu lät det på TS som att anledningen att rida på hack var att hästen verkade lugnare med bettlöst.
Ridkapson är f ö hyfsat jämförbart med hack i skarphet - såklart det kan bli skillnad i inverkan av att dra på ett grymt milt "bett" jämfört med ett halvskarpt/skarpt "bett".
Om jag bara ridit på ridkapson och det fungerat bra skulle jag ändå inte få för mig att dra på grimma och dra iväg på uteritt vid första försöket. Eller jo, det har jag iofs gjort, men då var kusen väldigt mycket jobbad i grimma från marken :angel: men du kanske förstår poängen.

Senast ändrad:

Ridkapson har vi prövat tidigare med gott resultat.... det var visserligen ett lånat, men det gick t.o.m. att hoppa studs utan problem....

Han fick in sådana enorma bocksprång att jag flög som en vante över staketet och rätt på den enda stubbe som fanns inom räckhåll :crazy:

Visst har han gjort små glädje skutt innan.... men aldrig på detta vis...
Enda gången han tidigare gjort något som kan kallas okontrollerat vad under första provridningen med bett i munnen....
Fast då sprang han mest på bakbenen så fort man rörde tyglarna...

Dessutom har han sedan flera månader tillbaka ridits enbart på 3d tränsbett, så han gick inte ens direkt från "skarp"stång till "ingenting"...

Den enda förklaringen jag kan komma på är att det blev för "snällt" i och med att jag numera enbart har knappt 20 % armstyrka i vänster arm och <10 % i höger arm...
Så för min del är det slut med dom "snälla" ridmetoderna utan nu är det enbart "skarpa" stänger som gäller ;) :D

TS: Förlåt "trådnappningen" :o

Okej, vi pratar nog inte samma språk! :crazy:
Ridkapson och tredelat tränsbett är knappt jämförbart med bitless bridle/sidepull (med liiite variationer mellan modellerna) i skarphet!

Ungefär som att gå direkt från att alltid rida med bett till att dra iväg på uteritt med grimma och ett grimskaft. Bättre liknelse? :angel:
Jag skulle aldrig våga rida med enbart bitless bridle eller sidepull i nuläget på min nuvarande kuse, jag skulle med största sannolikhet få kasst resultat på hack, med det inte sagt att den inte fungerar med bettlöst- kapson fungerar. Förra kusen ogillade kapsonen rejält, tyckte den blev för skarp och spände sig. Men gick att hoppa och ut och trava/galoppera i bitless bridle eller sidepull.
Bara för att ytterligare ge ett par exempel på hur olika det kan vara bland olika varianter. Äpplen och päron inom samma familj! :p

Om det däremot går att hitta ett vanligt bett- ej bettlöst som TS häst också går avslappnat på OCH ger lite hjälp i träningen så självklart behöver det inte vara bettlöst, effekten är huvudsaken.
Själv är jag fördomsfull mot hack/bosal eftersom de känns onödigt svåra att inverka bra med, liksom jag är skeptisk till pesoabetts/ledade stångbetts nötknäckareffekt, att bett på 14,5cm skulle kunna passa i NÅGON hästmun öht osv! :p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 837
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 330
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 801
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka