hackamore eller side pull?

T

tabasco

hejsan!
har funderat och funderat...
min lilla buse verkar inte trivas så bra med bett i munnen (hade nog inte jag heller gjort med en metallbit i munnen:crazy:)
ialla fall så tänkte jag prova med ett bettlöst alternativ men vet ej villket.
det jag undrar mest är vad det är för skillnad på hackamore och side pull, på villket sett funkar dom? är det ena "skarpare" än det andra eller hur man nu ska säga det?

har lite sådana funderingar och blir jätte tacksam på svar! :bow:
 
Oavsett vad du väljer, kanske du ändå borde kolla upp pållen i munnen om det inte är gjort. Visar hästen obehag med ett bett i munnen, finns det fog att tro på något problem med tänderna.
 
jodå han är kollad i munnen drog ut två vargtänder så det är ju mycket bättre än vad det var från början!
men han är ju inte så gammal och när han reds in tror jag inte att han har fått bekanta sig riktigt med bettet innan dom satt igång och jag tror inte dom varit specielt mjuka i handen heller tyvärr för han är väldigt känslig i munnen.
vill nu en tid prova med ett bettlöst alternativ för att se om han trivs bättre med det men vi lär ju inte övege bettet helt tror jag ju inte.
 
Har du testat att söka efter hackamore och side-pull inne på detta forum. Jag vet att jag redan svarat på flera trådar om detta.

Varken side-pull eller hackamore ger lika fina signaler som ett bett kan göra, men om ens häst upplever obehag kan det vara skönt för den att gå på ett bettlöst alternativ under en period.
Min häst har gått på hacker av och till. Som längst under mer än ett år då jag både utbildade henne Akademiskt och tävlade henne i hoppning med det.

Nu går hon på det i hoppning och på en del av uteritterna för omväxlingens skull.
 
hackamoren är mycket skarpare enn sidepullen. Kan i allafall vara det, fast det beror ju på handen som håller. Tycker sidepull fungerar bättre enn hackamoren. Man bör dock linda om repet över nosen. Man kan sy fast et nosludd f.eks. Annars kan dom faktisk få en grop där repet har varit. Tycker det är jättebra at du vil prova bettlöst, ändå om jag inte har något imot bett. Min häst funkar jättebra med sidepull, bättre en med vanligt bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 082
Senast: Bri
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: Leeelot
·
Ridning Hej! Min dressyrponny trivs inte längre på bett - hon vill bara springa då och håller på med tungan (lägger den över bettet osv)...
Svar
10
· Visningar
2 896
Senast: Freazer
·
Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 494
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp