Hackamore-tips

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thes69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 211
Sv: Hackamore-tips

Jag hade en tränare en gång som sa att de kunde vara bra att ha martingal i samband med hackamore om man ännu inte var så van att rida med hacket.
Kommer tyvärr inte ihåg exakt vad hon använde för argument till varför de skulle kunna vara bra, har för mig att de va något om att de kunde bli lite stadigare på något sätt?

Har inte provat själv.

KL

Hur kommer det sig att alla hästar (som jag sett) får hängläpp när de rids med hack? Trycker det på några nerver eller liknande? Och hur kan det i så fall påverka hästen?

Puffar på min fråga. Frågan gäller alltså när tygeln är sträckt, och kedjan inverkar, inte när den går på lång tygel. Därför tror jag inte på förklaringen att den är avslappnad. ;)

Oj vad många olika alternativ det blev...jättekul med tips, men ni som skrivit om andra alternativ än just hackamore får gärna beskriva lite mer hur er "favorit" funkar osv för just nu känns det bara förvirrande för mig med alla olika benämningar och varianter :confused: Skicka gärna med bilder så man ser hur det ser ut också.

Min är mycket mer avslappnad med hack, det syns och känns. Mer lättriden, mer harmonisk. Med bett hänger han inte med underläppen medan med hack går han och tuggar och underläppen hänger, även med sträckta tyglar och i trav/galopp. Han trivs helt enkelt mycket bättre med det än med bett.

Förut använde jag alltid hävstångseffekten på hacket, nu använder jag för det mesta mitt hack som sidepull, på mitt ponnyhack är det tre små hål i skänkeln precis bakom nosplattan, där i sätter jag tygeln (har hake på tyglarna). Rider även med hävstång ute ibland, rider på långa tyglar i alla gångarter. Hävstången är bara nödbroms eftersom han kan få för sig att hoppa åt sidan eller vända in på en väg man passerar.

Bild från i somras på avslappnad pålle med hack, både i skritt och trav..
69889_1279483968.jpg

12021_1279483974.jpg

Senast ändrad:

Puffar på min fråga. Frågan gäller alltså när tygeln är sträckt, och kedjan inverkar, inte när den går på lång tygel. Därför tror jag inte på förklaringen att den är avslappnad. ;)

Jag har inte lagt märke till det du beskriver. Men rida med sträckta tyglar och ta stöd i handen (á la svenssonsridning) är inte att rekommendera. Blank stång som sagt. Har sett hästar som fått svullnader på nosryggen av hackamore + mycket "stöd" i handen, så det kan säkert ge både den ena och den andra mindre trevliga effekten.

Tack för svaret. De som använder det ser ut att använda det som ett vanligt bett. Dvs, vill man ha en förhållning tar man i tygeln. Rider inte med sträckta tyglar hela tiden. Men det används en hel del förhållningar i dressyrjobbet eftersom hästen kan bli ganska stark och het. Men det är en duktig ryttare, så det är ingen som sitter och drar i tygeln hela tiden.

Nu när jag ser hur det sitter på de andra hästarna på bilderna ser jag att det inte sitter på samma sätt. De jag har sett har de haft kedjan under hakan eller hur man säger. Typ där jag har min remontgrimma när jag använder den.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 286
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 329
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 745
Senast: Edla
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka