Hackamore-tränsbett komb.bett

Liten

Trådstartare
Har upptäckt att det finns "hackamore-kandar", alltså en kombination av hackamore och tränsbett. Vad har ni för erfarenheter av detta?? Bra/dåligt? Motivera! Rider man på det som på ett "vanligt" kandar? Vill veta allt..!!

Sv: Hackamore-tränsbett komb.bett

Tror att du kan glömma den kombinationen, skänklarna på hackamoret är ivägen för bettet. Jag kombinerar sidepull och hackamore istället, finkar finfint. Bild fuinns på sista sidan i sy egna hästgrejer-tråden. Rider med kandarfattning.

nej det är det som är grejen! :) sr mycket bra ut, tänkte (eventuellt.) köpa det och använda alla metallgrejjorna och sy & designa ett i braa läder (h**ks brukar inte vara så trevligt, tycker - hårt). håller på och ska beställa läder, verktyg o.s.v., behöver det för skolan ändå..

vad tror du??
http://www.hooks.se/Butik/Default.a...hooks.se/Butik/docs/katalog.asp?dept_id=SE-23

sidepull-komb. lät smart (:idea:) !!
men honey har aldrig gått på sidepull :crazy:

nej det är det som är grejen! :) sr mycket bra ut, tänkte (eventuellt.) köpa det och använda alla metallgrejjorna och sy & designa ett i braa läder (h**ks brukar inte vara så trevligt, tycker - hårt). håller på och ska beställa läder, verktyg o.s.v., behöver det för skolan ändå..

vad tror du??
http://www.hooks.se/Butik/Default.a...hooks.se/Butik/docs/katalog.asp?dept_id=SE-23

sidepull-komb. lät smart (:idea:) !!
men honey har aldrig gått på sidepull :crazy:

Länken går bara till dina personuppgifter på hööks...

Tror att du kan glömma den kombinationen, skänklarna på hackamoret är ivägen för bettet.

Jag hade en häst som gick med det innan. Hade då hacket "framför" så att skänklarna gick utanför bettringen. Funkade hur bra som helst.

Hoppas du förstod min fina förklaring ;).

hstarna062.jpg

Min har heller aldrig gått på hackamore innan jag provade detta. Sidepull fungerar ju som ett bettlöst tränsbett, dvs man kan göra ledande tygeltag osv, har eg bara hackamoret som nödbroms och som hjälp om hon inte vill böja sig.

Har upptäckt att det finns "hackamore-kandar", alltså en kombination av hackamore och tränsbett. Vad har ni för erfarenheter av detta?? Bra/dåligt? Motivera! Rider man på det som på ett "vanligt" kandar? Vill veta allt..!!

När du skriver att det är "kandar" blev nog folk lite konfunderade..
Bettet heter som du skrev till mej längre ner: KOMBINATIONSBETT AM.

nej, hade hacket ganska högt. Ska se om jag kan fixa bild imorn kanske. Men orkar inte plocka sönder kandaret så får bli med två vanliga nackstycken.

Var faktiskt aldrig med om att det trasslade till sig, red en häst på det i ca ett halvår.

Det finns hackamore (från Sprenger bla tror jag?) som har böjda skänklar för att det ska gå att använda med ett vanligt tränsbett. Som ett sorts "kandar" alltså.

jo det är nog sant :o det var mest för att jag fattat det lite som att det skulle funka lite som ett kandar..
de på hööks visste nämligen inte riktigt hur det skulle fuka de heller:cool:

Även jag har byggt egen kombo med hack och bett. Vanligt ponnyhack, samt vanligt tränsbett, samt ett kandarträns. Inga problem.

Jag har kombinerat mitt hackamor och en ridkapson.. fungerar rätt bra:)

Du kan välja mellan att rida med 2 tyglar,delta eller sätta tyglarna i nedersta ringarna beroende på hur mkt hävstångseffekt du vill ha.Tycker att det är ett ganska skarpt bett med tanke på att det funkar både via hacket och bettet,men som sagt inget bett är skarpare än den hand som håller i det.Fördelen med det jämfört med ett vanligt hack är ju att du även kan påverka hästen via munnen om det är så att hästen tar vikthjälperna lite sämre.Tänk bara på att ponny inte får tävla på det.

jo det är nog sant :o det var mest för att jag fattat det lite som att det skulle funka lite som ett kandar..
de på hööks visste nämligen inte riktigt hur det skulle fuka de heller:cool:
Herregud!:eek: En av anledningarna till jag slutat handla på sånna stora kedjor med folk som varken är "utbildade" och/eller intresserade:crazy: Det finns givetvis undantag överallt bland peronalen:D

Handlar på små hästaffären där man blir väl omhändertagen;)

Haha, det slår ju inte den gången när personalen på hööks frågade mig hur en skumrem skulle sitta. DÅ hade de precis fått in den. Kan de inte få utbildning på sina grejer eller skiter de bara i det?

exakt hur har du "tillverkat" ditt häftiga träns ? jag vill också ha ett sånt :love:

Sprättat upp varenda söm, klätt med rosa skinn, fixad sbarta remmar istället för naturfärgade och sytt ihop.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
440
Senast: Sirap
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 239
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka