Hackamore ??

mag

Trådstartare
Är det egentligen skarpt eller ett snällt bett ? Får olika svar överallt beroende på om man gillar det eller inte.;)

Sv: Hackamore ??

Skulle tro att det är väldigt olika beroende på hur hästen reagerar. Vissa hästar blir väldigt känsliga på det, men har även sett hästar som dragit järnet på det.
Men generellt sett så kan det vara värt att testa om man har en häst som har en benägenhet att hänga sig på ett vanligt bett, eller ta bettet och sticka.

Precis som föregående säger så brukar det vara oerhört varierande. Hemma i stallet har vi en som blir otroligt lyhörd på hack medan en av de andra helt enkelt ser tillfälle att bete sig precis så illa som han anser passande vilket kan innebära allt från äta överallt, slänga med huvudet, vägra förhållningar och sånt.

Ett bra tips är att prova på inhägnat område, det gjorde inte jag och eftersom min häst var den andra i exemplet blev det en smula problematiskt :o

Det beror helt på hästen. Min nordis tycker att ett vanligt tredelat är starkare än hacket medan fjordan jag hade tyckte att det var riktigt skarpt.

Min erfarenhet säger att om du har hackamore rätt så är det skarpt trotts att det är bettlöst, jag köpte ett franskt grodbett med böjd stång och kedja till min fjording o det funkar mycke framgångsrikt, han tar lagom ståd i det utan att bli tung. formar sig lite neråt o lysnar bra.

Jag säger som de andra, det beror på vilken häst det gäller.

Jag köpte ett ponnyhack för att jag tänkte att jag skulle variera med ett bettlöst alternativ.
Men tji fick jag hästen satte nosen i vädret å sprang, gjorde precis det han själv ville.
Jag valde såklart att prova i skogen en dag när han var extra pigg vilket var otroligt dumt.
Har provat det några få ggr men nej det är ingenting för min häst.

Stallkompisens häst däremot reagerar väldigt starkt på det, på den hästen behöver man bara göra en pytteförhållning så lyssnar hästen.
Dock är den hästen i stort sett bara riden på bettlösa alternativ och det finns ingen som helst nödbroms om man bara har bett i munnen på hästen.

Hur skarpt det är beror ju oxå på hur långa skänklar du har. Jag rider på ponnyhack, ibland, på pållen som är mkt känslig. Hon kan ta lite stöd på det, och tycker att det är trevligt, men sticker på det gör hon inte. Men det beror ju på hästens mentalitet oxå, ville hon så kan hon säkert.

Det ær ett skarpt bett men det ær olika från hæst till hæst hur pass kænsliga dom ær om nosen.

Vissa upplever det som oerhört bekvämt att vila huvudet i och låta sig bäras runt, speciellt om ryttaren vill vara snäll (eller "snygg" ;)) och har satt på ett mjukt skönt ludd.

På andra hästar funkar det som andra stångbett, dvs ganska skarpt.

KL

Skarpt eller tydligt kan man ju fråga sig. Är ett bett skarpt för att hästen lyssnar bra på det, eller är det bara tydligare i signalen? Kan en häst ignorera ett skarpt bett just för att det är skarpt (eller sitter dåligt/hård hand etc) och ger tryck/obehag/smärta hela tiden, och kan den lyssna bättre på ett milt bett för att det ger en mer lättfattlig signal?

Det var ju förr rykte om att ''halv-nosgrimma'' (en nosgrimma med en liten bygel på; bygeln låg under bettet istället för att man använde en undre nos/kinn rem) var oerhört skarp eftersom den stoppade pullande hästar. Fast det kanske var så att den i själva verket hindrade att allt tryck från tygeln hamnade på lanerna/tungan som kanske redan var öm pga pullandet, och istället hamnade på nosen. Vilket kan vara mer logiskt för en häst van att ledas i grimma m.m.

Samma sak gäller bett; skarpt eller tydligt är frågan. Min pålle går mer avspänt och söker sig mycket bättre framåt-neråt med ett ''skarpt'' western stångbett än ett milt rakt tränsbett. Stångbettet förklarar helt enkelt fram-ner tydligare och pga lite andra mrkanismer blir det mjukare och tydligare tygeltag trots att kraften i tygeln ökas kraftigt (vilket i sin tur leder till att jag tar mkt mindre i tygeln - god cirkel). Att en del hästar rusar på med hack kan ha samma förklaring; det ger ett tydligt fram-ner tryck, och ju mer de lägger sig på det desto mer säger det till dem att sänka nacken och ta fram pannan - ta in nosen. (och knyt ihop munnen)

Det man ska tänka på med hackamore är att det är ett stångbett. Du blir starkare med det, men framförallt inverkar det som ett stångbett och bör inte användas på en häst som inte lärt sig svara rätt på den typen av inverkan, eller om hästen behöver tygelhjälp för att böja i sidled osv. Kort sagt - skulle du inte rida med stångbett så rid inte med hack. Dessutom är hackamore ganska mycket instabilare i hjälperna än stångbett, speciellt de mjuka hacken. Som stopp är de ganska otydliga.

Men visst, en del hästar fungerar ändå bra i dem och många trivs med att ha munnen fri. Grundfrågan är kanske; varför vill man ha ett hack? Vill man ha ett snällare bett är en vanlig grimma nog bättre. Ett sidepull är tydligare. Vill man ha ett snällt bett men ett som är starkt pga att hästen sticker med vanligt tränsbett så är hack nog inte lösningen (såvida hästen inte sticker pga smärta i munnen, men då återstår ändå utbildningsfrågan och stång-inverkan). Vill man ut i skogen och rida på lös tygel där hästen kan gå och se sig för och man kan ta utan att behöva korta hela tygeln så kan ett hack vara bra, speciellt om man vill låta hästen dricka under ridturen. Osv. Det finns tusentals situationer.

På min häst fungerar hack bra när man rider ut och lufsar.
Han har dock inte respekt för hacket på samma sätt som bett om han vill sätta fart.
Det går inte att sitta och jobba på hacket för då reagerar som på ett stångbett,
Böjer nacken ,krullar ihop sig och går på bogarna.
Ytterst lite kontakt går det bra annars blir det hävstångseffekt och han slutar jobba med bakdelen och gå fram på ett ärligt sätt.

Precis nyligen varit hos tandläkare med min pålla och hon rekommenderade inte att rida på hackamore. Det fungerar som en snara och kan ligga emot och skava utifrån. Vi skulle istället rida på ett sidepull och det funkar kanon!

Jag använder hackamore för att det är ett ganska starkt "bett" som hästen respekterar, men hästen tycker att mundelar är oerhört otrevliga och han vill helst inte ta i dem. På honom är det "snällare" med hack än med tränsbett eftersom han är så extremt känslig i munnen, men det är ingen "mild" betsling iom hävstången. Jag skulle gära använda typ sidepull eller grimma, eftersom det blir mycket mer ömsesidigt, men hästen stannar inte.

Jag tycker att hackamore är ett väldigt bra alternativ om man behöver en "nödbroms" t ex ute eller i hoppning men vill bevara känsligheten i munnen för ev (dressyr)arbete med bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
511
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
766
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Jobba som veterinär
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur