P

Plingplong

Jag har hört en del säga att man kan bryta av nosryggen med hackamore. Kan detta verkligen stämma?
 
japp.. men med "ponnyhack" är det mycket svårt att orsaka mkt skada.
 
sätter man hacket helt fel på hästen så kan du knäcka nosryggen och du är väldigt stark
 
Måste man inte rycka nåt vansinnigt för att lyckas med det? :confused: Skulle aldrig kunna tänka mig att jag nånsin har tagit så hårt i en häst att jag hade orsakat något sånt.
Har aldrig eller hört om verkliga fall...
 
Det ska mycket till för att lyckas med det!Ju längre ner du sätter det desto tunnare blir ju "näsbenet" på hästen, men sätter man det där det ska skulle jag vilja säga att det är omöjligt. Jag tror att det ska lika mycket till då som för att bryta underkäken på en häst med ett bett.

Det med korta skänklar är ju klart snällare, men det är ju olika vad häst och ryttare trivs med. Jag kan rida med hackamore emellanåt och har ridit mycket med det innan och har använt det med korta skänklar vilket jag och min häst stormtrivdes med.

Det kanske skulle kunna hända om det blir panik och hackamoret fastnat någonstans, glider ner över det tunnaste och hästen slänger hela sin vikt på det, men "bettet" borde gå sönder innan. Så jag vill säga att det bara är en myt.
 
Sv: Hackamore

jag har hört hästtandläkare säga att man inte kan det. men det är klart att man kan orsaka skada med det, frågan är väl om det blir värre än vad samma ryck skulle orsaka med ett bett? har inte ridit så mycket med hackamore men när jag gjorde det kändes det som att jag hade kunnat ta mer än jag gjorde (fast det behövdes ju inte så jag lät bli :smirk: ) utan att knäcka något. skulle vilja göra en modell av ett hästhuvud som var uppbyggd exakt som ett riktigt och se hur mycket som "behövdes" för att göra olika mycket skada. man kan ju ta sidepull eller ridgrimma istället, det känns bättre tycker jag :rofl:
 
Sv: Hackamore

Nej, det stämmer inte.
Det har hänt en (1) gång.
Det var en tävlingsryttare som gick omkull ordentligt med sin häst.
Hästen dog och hade bl.a. knäckt nosrygg som dom hänförde till hacket, men det var INTE dödsorsaken.

Om du ska lyckas knäcka nosryggen på en häst med hackamore så måste du troligtvis vara skapt som Hulken. ;)
 
Sv: Hackamore

Nej det kan man inte.

Enligt veterinär och hästtandläkare så är det omöjligt.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 886
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Undrar om man kan fästa en andra tygel på ett hackamore, skulle det kunna funka? :-)
Svar
4
· Visningar
872
Senast: lundsbo
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 107
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp