Hackamore..

S

season

... och ställning, funkar det... Eftersom min tränare säger att det inte går så måste jag ju lita på henne, men saken är den att det går alldeles utmärkt att ställa min häst när jag rider. Så då undrar jag om man kan rida med ställd häst eller om det ger fel inverkan på nosryggen?
 
jo jag kan också ställa min häst, men tränaren sa någonting om att det inverkar fel på hästens nosrygg, men det tycker jag inte stämmer alls... konstigt konstigt :confused:
 
hej hej,

Om du med ställa menar böja så går det säkert bra, men om du menar ställa med eftergift så är det nog mycket svårt. Detta eftersom ett hackamore inte på något sätt påverkar hästens mun utan endast ligger över nosryggen. Det som händer när du "ställer" är ju att du drar hästens huvud åt endera hållet vilket snarare är att böja. Sen finns det ju hästar som även på hackamore böjer på nacken och tuggar så skummet yr men om det man kallas eftergift undrar jag.

mvh/
Daniel :banana:
 
första gången ja satte på min häst hackamore försökte hon frenetiskt tugga på skänklarna, men det gick ju inte riktigt..

iaf så tycker ja att det går att ställa.. men ?
 
Det är svårare att få en lagom ställning precis som med pessoa och andra liknande hävstångsbett men det som är ännu mer "omöjligt" är väl egentligen ledande tygeltag.

(Kan tänka mig att däri ligger en del i varför kandaret har både stång och bridong MEN det är en egen teori)
 
Hur det funkar på andra vet jag inte, men på min häst fungerar det INTE att rida "seriös" dressyr på hackamore.
Han fattar inte ngt alls, går inte att ställa, och hamnar ofta bakom hand, ngt han inte alls gör annars.
"Slö" jogging fungerade, men inget mer.

Var tvungen att rida på hack några dagar när han varit hos tandis och tyvärr sett ut som en vampyr i munnen.
 
okej, min häst är en sån där där häst som tuggar så att skummet yr... och faktiskt går extremt mycket bättre med hackamore än med bett... det där med ställningen stämmer nog väldigt bra!
 
Min häst däremot har så ont i munnen, så det är hackamore som gäller resten av livet! Men eftersom att nu när han inte har ont så stretar han inte emot lika mycket, lägger sig inte i handen heller... Jag tycker även att han trampar under sig mer, för förut var det som att jag fick bära upp hans huvud och jag anae att det var något som var fel... Men det tog ett tag innan han ens fattade att han skulle gå framåt när det var någonting som tryckte på nosryggen :D
 
Det bästa är ju när man resonerar som dig, och använder det som funkar bäst för hästen!
Och inte stirrar sig blind på vad som "borde" funka bäst!

Min andra häst är en sådan som är svår att få HELT nöjd med sin betsling.
Jag provade hackamore även på honom ett tag, men han la sig till med så mkt fasoner att jag fick skippa det!
Han är av naturen en sådan som är envis som 17, och dessutom LAT. När man rider honom är det TID som behövs, TID att "tjata" på honom att anstränga sig.
Så med hackamore "ha, ha, jag behööööver inte jobba"! :crazy:
Så han hade det inte så länge att jag kunde dra ngn slutsats om det funkade bättre än bettet han hade innan!

Men nu har jag hittat det han verkar fungera på! Ett rakt, smalt oledat stångbett!
Nu stretar han inte i handen längre.
Men UJJ vad man kan få "försvara" sitt bettval ibland! :crazy:
 
Jag har sett några här som rider med hackamore och får en väldigt oärlig böjning.
Själv rider jag med sidepull/lindell helst, för då är det inget i munnen som kan göra ont, och så kan man ta ledande tygeltag i detta.
 
Jo det är sant, men nog undrade jag ett bra tag vad jag egentligen försökte göra med att byta till hackamore. Jag tänkte att det aldrig skulle fungera att få min häst att gå i form, men efter några veckor lossnade det och nu fungerar det utmärkt :)

Jo det kan jag förstå, jag har fått ett tips om att rida med ett rakt bett, men så länge det funkar bra med hackamore så tänker jag inte byta... Men eftersom min häst låter lite lik din häst, så kanske det slutar med att jag byter till ett rakt bett, men det får vi se...
 
Kul! Det finns fler som har pållar som min gammelpålle! :)

Jag har läst Mylers bettbok, och då fick jag mig en RIKTIG tankeställare!
De påpekade ju att hästar kan ha olika tjocka tungor, olika tjocka läppar osv.
Och summan av det är ju faktiskt att vissa bett inte alls passar vissa hästar! Och att man ju absolut inte får vara rädd att prova sig fram!

Fö så har nämnda pålle rätt tjock tunga, samt tjocka läppar och långa mungipor.
Och som en veterinär påpekade, inte heller alls så "rund tandrad" som hästar brukar ha.
Det syns när hans tänder ska raspas, för hans tandrad följer inte metallen hela vägen på det där huvudlaget som håller upp munnen på hästen.
 
Jo det finns det, inte för att min är så gammal. Jag har då fått höra att min häst har så mycket tandkött att det ligger och klämmer mot tänderna och gör ont... Så då var det bara att ta fram hackamoret! och anledningen till att jag kollade upp det var att hästen var nästan helt omöjlig i ridningen, ville inte ställa och så fort han sänkte huvudet så var det jag som fick hålla upp det, men då var det faktiskt nog och jag kollade upp det, och är väldigt glad för det!
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 329
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp