• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Madicken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 047
M

Madicken

Hej jag har en häst som bara går att rida på hackamore då hon har haft struligt med sina vargtänder.
Nu är det så att vi fick med ett hackamore till henne men remmen som sitter under hakan hade blivit utsliten så vi fick åka in till en skomakare som gjorde en ny rem.
Men nu är det så att hon är helt oböjlig i vänster sida och kan inte böja sig där överhuvudtaget hjälp mig vad ska jag göra?

Sv: Hackamore

Madicken skrev:
Hej jag har en häst som bara går att rida på hackamore då hon har haft struligt med sina vargtänder.

Nu är det så att vi fick med ett hackamore till henne men remmen som sitter under hakan hade blivit utsliten så vi fick åka in till en skomakare som gjorde en ny rem.

Men nu är det så att hon är helt oböjlig i vänster sida hon kan inte böja sig där överhuvudtaget hjälp mig vad ska jag göra?

Trådskaparen kanske tror att problemet har med hackamoret att göra? Därav placeringen på detta forum.

Själv funderar jag; har du precis köpt/tagit över denna häst? Får den känslan eftersom du skriver att du fått huvudlaget med henne.

Låter enligt mig, precis så som ovanstående skrev, inte som ett utrustningsproblem i och för sig; men jag svarar här ändå.

Skulle tippa på att hästen är rejält oliksidig, alternativt är det du som är väldigt oliksidig (eller en kombination av båda).
Kontakta massör, hästterapeuft eller equiterapeft för att kolla så att hästen mår bra fysiskt och inte är hemskt ojämn (är det rejält mycket kan det göra så att hästen rentav får ont av att böja sig åt vänster!).
Om nu hästen är kollad kan det vara bra att kolla upp så att sadeln är anpassad efter hästen och inte är sned eller trasig i bommen (en sned sadel kan hindra hästen att böja sig; samtidigt som en obalanserad sadel kan sätta dig snett och därmed göra så att du indirekt motarbetar eftergift åt vänster).

Om häst och sadel inte behöver åtgärdas är det bara att pallra dig till kiropraktor, naprapat eller liknande för att se över så att du är jämn nog att inverka bra på hästen.
Först efter alla dessa checkar, skulle jag råda dig att skaffa instruktör (om problemet kvarstår; har problemet löst sig och om du inte har ambitioner att rida för instruktör så kanske du klarar dig bra utan instruktör).

Själv föredrar jag lindellet som ligger betydligt stillare än ett sidepull men egentligen är samma typ av huvudlag. Sidepull/lindell är generellt sett bättre än ett hackamore; tydligare hjälper för hästen och inte lika skarpt. Men det beror ju på modell (repnos på sidepull är nog så skarp; kan ge riktigt fula skav och känns nog hemskt elakt för hästen).

Men eftersom trådskaparen påstår sig kunna ställa hästen åt ena hållet i ett hackamore så är det inte betselrelaterat (antar jag). Däremot var det bra att någon tog upp tipset (hade nästan glömt bort det helt *lite virrig* (var mera inställd på att fixa hästen/ryttaren/sadeln innan man bryr sig så mycket om form, böjning och huvudlag)).

Själv tycker jag mig inte sett vidare ärliga böjningar i hackamore. Hästen kanske ändrar huvudets position, men det är inte enda målet med böjning/eftergift i nacken. Hästen kan böja på många sätt utan att göra det rätt.

Visa gärna en bild på ett lindell och ännu hellre - tala om var du kan köpa dom. Det var tillräckligt svårt att hitta ett bra sidepull. Jag har Tärnsjös sidepull och upplever inte att det inte skulle ligga stilla.

sidepull.jpg

Och nää jag tror inte heller det är bettrelaterat men om hästen nu haft problem med vargtänder kan det vara bra med ett bettlöst alternativ.

Det där är ett huvudlag som egentligen är både sidepull OCH lindell. Det som gör det till lindell är den lilla "käkremmen" mitt på huvudlaget.
Ett sidepull saknar den där lilla remmen som håller ner sidostyckena, vilket gör att de lätt åker upp i hästens ögon (och jag tycker mig ha märkt att de flesta inte ens märker sådana saker).

Jag syr mina egna lindeller i nylon. Bekvämt och billigt. Inte världens snyggaste däremot. Funderar på att modifiera ett billigt sidepull från Hööks (ta bort käkremmen, byta pannband och sy fast en "kindrem" i ringarna där de sitter på ett lindell), också billigt.
Men har man råd med ett tärnsjö-sidepull är man lyckligt lottad. Själv vill jag inte lägga ner fullt så mycket på ett bettlöst träns. Dessutom så har jag hellre en platt läderrem/mjukt fodrad platt nylonband över nosen. Rundad nos gör det aningens skarpare än med platt rem.

Ok, enligt Tärnsjö så är det här en sidepull iallafall. Jag har neopren på min nosrem dessutom.

Lyckligt lottad vet jag inte. Jag pluggade många år och skaffade mig ett jobb där jag tjänar bra helt enkelt.

Hej alla vänner och tack för förslag och ideer.
Ja, vi har köpt hästen nyss. Vargtänderna är sedan länge borta men hon är inte förtjust i vanligt tränsbett, blir ovillig och "kastar" med huvudet. På hackamoret som vi fick med har hon gått mycket bra, vi har sett henne ridas av sin förra matte - mycket välriden och jämn. I början var det heller inga problem och som jag uppfattar det nu är det efter att vi lagat kedjans infästningar som det ibland blir tokigt.
Hästen är mjuk och böjlig i sidorna och om man rider bara med sits och utan att använda tyglarna går det bra - förutom formen förstås.
Vi tränar regelbundet för B-tränare.
Min dotter som rider är 18 år och det är hennes första stora häst. Hästen är lite stor och tung för henne, men det kompenseras tycker vi av hennes stabilitet och rutin och goda temperament. Hon är postiv och arbetsvillig och hoppar mycket bra och säkert.
Vi tackar för tipsen och kommer att prova lindell och sidepull och kanske även någon annan lösning med bett. Vi tror inte det är nåt som helst fel på hästen och heller inte på ryttaren, men det är viktigt att sånt här inte permanentas för att skapa fel i längden.
Tack för all hjälp och ha en god fortsättning på helgerna!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
318
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 342
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka