• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Icis87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 674
I

Icis87

Vad är det för för/nackdelar med hackmore? :smirk:
Har funderat på att testa det...men vill gärna höra er på bukes åsikt först...
Är det någon som har en bild på eran eller någon annans häst med hackamore??! :bow: :bow:

MVH Erica :bump:

Sv: Hackamore

åh..får jag hänga på med en fråga?

Är Ponnyhacket endast för ponnyer eller kan hästar med större huvuden ha det? Eller måste man då ha ett "vanligt"? Tycker det vanliga såg ut att ha lite väl långa skänklar och så... Alltså är ponnyhack en storlek eller en modell?

Jag tycker att det fungerar mycket bra på min häst! Han är ganska okänslig pga vana från nybörjare och andra på ridskolan där han stod innan så sidepull fungerade inte alls. Hackamore fungerar bättre iom hävstängerna men min häst lägger sig gärna i handen och drar in snoken så ska det ridas dressyr blir det vanligt bett, ute i skogen är hackamore däremot utmärkt. Jag vill rida bettlöst mellan varven för att variera lite och för att han har blivit sliten i munnen i 10 år på ridskolan så då kan det vara skönt för honom att slippa suga på ett bett hela tiden.

http://hem.bredband.net/b231811/bilder/Pict0156.jpg

Ponnyhack är mig veteligen en modell. Jag har ett sådant till mitt kraftiga halvblod men i läder.

ponnyhack är bara namnet på modellen. kan med fördel användas på större hästar alltså

nackdelen m hack är att hästen lätt kommer undan genom att vika in näsan och springa....men det är väldigt bra att variera med hack ibland tycker jag!
en nackdel är ju åxå att man inte kan ställa och leda som med ett tränsbett

Nja, jag håller nog inte med de andra som svarat. Jag har ett ponnyhack på min travare, han har det på yttersta hålen och han har ändå inget tjockt huvud...

Kan det från hööks eller börjes vara något? De lösa man kan köpa? :bump:

Senast ändrad av en moderator:

det finns kanske olika storlekar på ponnyhack?

Hm... Jag vet inte faktiskt. Jag har ponnyhacket från hööks..

Har aldrig sett att det stått storlekar på hackamore :crazy:

tant agda skrev:
nackdelen m hack är att hästen lätt kommer undan genom att vika in näsan och springa....men det är väldigt bra att variera med hack ibland tycker jag!
en nackdel är ju åxå att man inte kan ställa och leda som med ett tränsbett

Håller med - jättebra att variera med, och ibland är det en fördel att inte kunna ställa och leda så mycket heller, man blir inte så "meckig" i handen alternativt inser att man ÄR meckig med handen och kan korrigera sig själv....
Jag använder ponny hack på mitt fullblod när vi har "vilodag" i skog och mark, dvs lufsar på och tar det lite lugnt. Han verkar gilla det, måste vara skönt att slippa bett ibland som omväxling....

Det finns massor av gamla trådar i ämnet, så gör en sökning! :idea:

Jag har nog skrivit ungefär samma svar i alla, att hackamore funktionsmässigt är ett stångbett och att det krävs en viss utbildningsnivå på ekipaget för att det ska fungera bra. Därav ihopkrullade hästar och att det sällan funkar bra att rida dressyr på... :smirk:

Ett sidepull fungerar mera likt ett tränsbett och är oftast bättre att börja med. :)

Jag tycker att hackamore kan fungera bra för lättare fältridning, framåt, lugn, etc. Om en häst är lite förstörd i truten är det också bra, men man kan använda sidepull, kapson och allt möjligt. Jag har t ex hela min barndom ridit i grimma!

Hackamoret har lite hävstångseffekt - den böjer in nosen och kan vara bra för att sträcka sig framåt-neråt om ryttaren kan ge eftergift (inte alla som kan det!). Vad hackamore är tämligen dåligt på är ställning och böjning. Om hästen är skolad i nogrann lätt ställning och böjning brukar det gå bra, men ena sidans verkan går över på den andra i ett hackamore, precis som ett stångbett. Så skall man ställa och böja igenom tror jag mer på kapson eller sidepull.

Tessan

Icis87 skrev:
Kan det från hööks eller börjes vara något? De lösa man kan köpa? :bump:

jag lånade ett hack av en kompis, innan jag köpte ett eget. hon hade köpt det på hööks och när jag red så öppnades spännet på nosen.det var inte kul, när tränset hängde runt halsen typ... vet att det hänt för en annanpå våran klubb.. som också hade ett från hööks.
så jag skulle inte köpa från hööks..

börjes hackamoret tyckte jag dock var lite bättre, enda var väl att kvalitéen inte var den bästa.

har själv just köpt ett från Horse choice (?, osäker på namnet), har inte provat det än, men ska göra det.

och en fråga till er som rider på hack. har ni böjt ut stängerna?
en av instruktörerna på ridklubben sa att man måste göra det för att stängerna inte ska skava/trycka i mungipan.

Jag föredrar sidepull eftersom det känns snällare mot hästen sen så tycker jag att det är lättare att rida på det :p

l_isa skrev:
och en fråga till er som rider på hack. har ni böjt ut stängerna?
en av instruktörerna på ridklubben sa att man måste göra det för att stängerna inte ska skava/trycka i mungipan.

Det är väl ändå en anpassningsfråga? Vissa hästar är ju rätt breda även runt mulen och på dem kan man kanske behöva vidga skänklarna lite. Sen får man ju se till att själva huvudlaget(tränset) passar och att hackamoret sitter på rätt höjd.

Bison skrev:
Jag föredrar sidepull eftersom det känns snällare mot hästen sen så tycker jag att det är lättare att rida på det
Alla hästar funkar ju inte på detta. Och alla funkar inte på hackamore.
På min medryttarhäst testade jag båda och till slut, efter rätt så långt användade av sidepull kom jag fram till att hon funkar allra bäst med KAPSON! Det gillar hon allra bäst och jag behöver bara använda små små små hjälper! Dessutom upplever jag att hon blir mjukare i kroppen av det, så jag har inte ridit med bett på evigheter...

Jag rider med hackamore på två av mina hästar den ena har ett felaktigt bett som gör att han är sne i munnen och trivs mycket bättre med bettlöst, den andra får lätt sår och skav i lanerna så jag brukar varva med bett/hackamore. Jag tycker att det funkar bra, hästarna trivs med det. Tycker dock att dom kan bli lite starka och "hänga sig på" Sen är det ju ställningen som blir lite svårare, tycker att det är svårare att ställa ju längre skänklar hackamoret har, lättare med korta skänklar sk ponnyhack. Men man blir duktig på att använda skänklarna och vikthjhälperna :D .....

Använder hackamore på halvblodet. Hon har alltid gått och hackat och grejat, stoppat ut tungan när hon har gått med bett (hon har blivit igenomkollad i hela kroppen och munnen flera gånger, inget fel). Testade hackamore för ett/två år sedan och nu går hon jättebra! Lugn i handen, ger efter på en gång när hon förut var giraff. Förut var det en kamp att få henne gå rakt fram öht, nu är det bara att rida sluta och allt möjligt :p. Dessutom, nu när vi har testat med bett igen så går hon mycket trevligare då med. Nackdelen är att hon kan bli lite stark. Men då får man ju driva lite till ;).

Tycker bättre om hackamore än sidepull, eftersom sidepull är mer "grimmalik" och vad jag har förstått så hänger de ännu mer i dem.

Det är ju såklart individuellt, har testat hackamore på ponnyn när vi har ridit ut och han är inte alls lika förtjust. Han vågar inte gå fram alls. blir väldigt vinglig också eftersom han inte förstår vad jag vill att han ska göra så försöker testa massa saker, typ. skänkelvikning. Men efter ett tag går han bättre, så det är klart att de vänjer sig också :).

detta är ett sidepull..

charlie.jpg

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 489
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fjärilar!
  • Dalmatiner