• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Icis87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 674
Sv: Hackamore

även om hackamore anses skarpare än ett vanligt tränsbett skulle jag välja hackamore framför bett. min häst har blivit lugnare efter att jag tog bort bettet, men hon hade dåliga erfarenhets av bett sen tidigare. nu slipper hon iallafall stressa upp sej över bettet. fördelar med bettlösa alternativ generellt är att man inte orsakar hästen någon skada i munnen. man stör inte hästens andning (bettet gör att hästen lägger tungan längre bak i munnen för att göra bättre plats åt bettet o kan då täppa till luftvägarna med den), man aktiverar inte hästen för mat (bettet som rör sej i munnen, salivutsöndring) samtidigt som man kräver fysiskt aktivitet, man slipper spänningar från ev smärta från bettet, benpålagringar på lanerna, nedslitna tänder.. listan kan bli lång.

Mitt hackamore
Bättre bild på hackamore (tyvärr matchar det inte tränset)

kan tilläga att det är helt i läder, havanna o silver, 150;- från granngården, horseman's choice tror jag

Senast ändrad av en moderator:

jag hade ett ponny hackamore till mitt varmblod.Så det går om hästen inte har för stor nos ;)

Vilket snyggt hackamore :love:

Tillägg, kommer ej ihåg om jag skrev. Mammas häst är ett halvblod. Problemet är bara att när man tar i tyglarna så vinklas sidostyckena upp i ögonen nästan. ngn mer som har det problemet?

tackar :)

om de vinklas så mycket, prova att länga det lite över nosryggen o spänn lite hårdare

ponnyhackamore är en modell som finns i stl ponny eller full (även cob kanske). skillnaden är att de har kortare skänklar än ett "hästhackamore"

hästhackamore

de hackamore som min häst har (kolla i förra inlägget) är ponnyhackamore

Vilket snyggt hack :love: :love:

Jag tycker bättre om hack än om bett eftersom det i praktiken inte ska få plats med ett bett i hästens mun.
Ingenting i munnen minskar också risken för skador, man har inte problem med att hästen går dåligt och sliter ut sig för att den konstant går fel pga obehag, man slipper en häst som tack vare spänningar inte går att rida.
Har ännu inte träffat en häst som inte gått att rida med hack, allt beror på dens utbildning.
Många tycker att det är en nackdel att man bland annat inte kan göra ledande tygeltag, det gör mig inte dugg.
För jag leder inte hästen, ska jag svänga åt exempelvis vänster så lägger jag höger tygel mot hästens hals och styr med bäcken och vikthjälper, jag behöver inte flaxa med tyglarna.

Men om du rider unghäst eller kanske till och med håller på o rida in en häst är det ju faktiskt ganska bra att kunna ta ett ledande tygeltag. Det känns snällare, unga hästar förstår ett ledande tygeltag väldigt bra.

Kung Bob skrev:
Men om du rider unghäst eller kanske till och med håller på o rida in en häst är det ju faktiskt ganska bra att kunna ta ett ledande tygeltag. Det känns snällare, unga hästar förstår ett ledande tygeltag väldigt bra.

till unghästar är nog kapson eller sidepull att föredra :) eller en vanlig grimma

Jag har ridit in tre unghästar och aldrig behövt leda dem, de har gått att skola endå ;)
Det är inte "snällt" att ta ett ledande tygeltag, ska vi disskutera snällhet så är det snällast att inte ta överdrivet i tygel öht utan styra med sin egen kropp, det gör garanterat inte ont på hästen och en häst som är skolad att följa människans kropp är ett bra kvitto för ryttare, sitter man snett så kommer den hästen gå snett.
Hellre det än en döv häst som inte flyttar sig om man så hänger på ena sidan halvägs nere på backen (har ridit sådana också).

nej, man kanske inte behöver, men jag anser att ett ledande tygeltag är gansk snällt. Nu pratar jag inte om att man drar hästen åt det håll man vill svänga, men att man visar med en ledande hand vart man vill att hästen ska ta vägen.
Om det är först gången du rider en häst hur gör du då med ett hack? Bara dra bakåt? Förstår hästen verkligen det? Det verkar ju bara... bakåt?

l_isa skrev:
jag lånade ett hack av en kompis, innan jag köpte ett eget. hon hade köpt det på hööks och när jag red så öppnades spännet på nosen.det var inte kul, när tränset hängde runt halsen typ... vet att det hänt för en annanpå våran klubb.. som också hade ett från hööks.
så jag skulle inte köpa från hööks..

Har varit med om samma sak, eller inte jag men en jag känner. DEt lossnade under en hopptävling då hon befann sig innne på bannan, hästen är en helt tokig häst och ryttaren fick inte stopp... hästen var på väg att hoppa över staketet och ryttaren slängde sig av... sedan så skenade hästen runt ridbanan i en evighet tills de tillslut fick stopp på monstret :devil:

har oxå kompis som köpte från Hööks och samma sak hände,d vs spännet gick sönder...

rider på ponny hack från Sharpman när vi är ute och lullar i skogen efter hårdar träning dagen innan typ... Pålle älskar det.

Från tidigare erfarenheter av hack så funkar olika hästar olika bra på det. Hästar som gärna går på bogarna/blir framtunga funkar sämre på hack enligt min åsikt, då de tar stöd med näsan mot hacken och liksom "lutar sig" på det, och blir ännu framtyngre.

annars tycker jag det är ett bra alternativ att varva bett ridning med.

Jag tränar sidförande från backen, sedan från hästryggen med medhjälpare samt/eller en dressyrpisk som petverktyg, se det så här, när jag tränar på backen rör jag inte munnen på hästen och behöver inte göra det däruppe heller, särskilt inte för att svänga eller bromsa.
Vi rider på olika sätt du och jag det är därför du inte förstår vad jag menar eller hur jag rider.

jo men de va just de me ledande tygeltag ja tänkte på ifall man vill rida bettlöst på unghästen. vilket ja tycker verkar som en bra ide

URsäkta att jag lånar tråden. Min 5-åring är väldigt sned och extremt svår att rida i ena varvet. När jar rider med vanligt bett så stretar hon emot och sänker ryggen och höjer huvudet, ställer sig utåt och stretar mot skänkeln, en härnpassering är i det närmaste omöjligtoch att rida på volt går inte. När jag rider med hack däremot går det ganska bra, hon stretar inte emot och hon kan till och med ställa sig lite och åtminstonde följa spåret i hörnen. Hon är inriden av en westerntränare innan jag köpte henne( kan inte alls western själv) så hon är ju inte alls intränad med ledande tygeltag, dock inte riden på hack innan jag köpte. Är detta orskaen tror ni? Att hon inte fattar mina ledande tygeltag när jag rider på bett? Eller lurar jag mig själv genom att rida på hack och låta henne komma undan?

Jag tror att ni inte förstår varandra. Visst kan man ta "ledande tygeltag" inom western också, men oftast lite annorlunda och oftast ganska sällan. Beror ju på hur man rider och hur pass duktig man är som ryttare.
Testa att inte rida så mkt med handen och försöka styra med vikten och skänklarna. Testa först med ett jämt stöd med båda skänklarna och funkar inte det så testa att lätta på trycket från innerskänkel när du ska svänga.

Skriv gärna sen om du testat - vore kul att få veta om jag hade rätt!!! :bump:

Försöker använda det så mycket som det går, därför det känns bättre med hack, då kan jag ju lixom inte störe henne med handen utan det blir vikhjälper, men så värst mycket bättre blir det inte ändå, hon är så extremt sned så hon har väldigt svårt i ena varvet så egentligen handlar det nog inte mest om förståelse utan att hon tycker att det är så x-tremt jobbigt i ena varvet så hon vill absolut inte böja sig åt det hållet.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 489
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!