Hackamore...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag ska låna ett Hackamore till min D-ponny... Hon rids bara i skogen och av vuxen ryttare (mig) Och jag har fått för mig att jag ska prova henne på hackamore... Har ridit endel med hackamore men aldrig tränsat med ett...

Så nu funderar jag på hur det ska sitta...

Hur högt ska det sitta??? Går det att jämnföra med hur en remont grimma sitter i höjd???
Hur hårt ska man spänna det???

Sv: Hackamore...

Nej, hjälp! Så lågt som en remontnosgrimma är ska den inte sitta. Om du känner på hästens nosben, nerifrån och upp, så kommer du först känna brosket. Det smalnar liksom av till en spets, eller vad man ska kalla det. Går du upp längsmed nosryggen kommer du efter en bit känna en robust nosrygg, där den är mer eller mindre jämntjock hela vägen. Där ska hacket sitta.

Jag brukar försöka ha mitt hack så högt upp som möjligt, och sätter det så att överskänklarna inte har någon risk att gå i kindbenet.

Edit: Hur hårt du ska spänna den spelar inte så stor roll egentligen. Jag brukar spänna den som med ett stångbett - att när du drar båda skänklarna bakåt så ska kinnkedjan ta emot när de är i ca 40 - 45 grader från munnen.

Edit igen: Letade fram en bild. Såhär sitter pålles hack; http://i12.photobucket.com/albums/a245/JagochChevino/110205.jpg . Skulle egentligen vilja ha det lite högre, men då krockar överskänkeln med kindbenet, och det säger han ajaj till.
Bättre bild kanske. http://i12.photobucket.com/albums/a245/JagochChevino/cd3b89cc.jpg

Senast ändrad:
Sv: Hackamore...

Okej... Då är jag med... Så högt upp som möjligt utan att slå emot kinbenen. Tack för hjälpen

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 216
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 247
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka