Hackamore??

Sv: Hackamore??

PrinceFair skrev:
har ju inte sett just dej rida, så ta inte detta personligt...

men det är lätt att förväxla "inget i handen" (då hästen bär sig själv, bakifrån) med att hästen kryper bakom hand och släpper stödet (men fortfarande inte arbetar korrekt under sig)
många ser/känner inte skillnad och tror således att det är bra när hästen i själva verket bara kröker på nacken....
Det är precis det jag menar, att många verkar vara nöjd om hästen böjer på nacken o just det problemet tycker jag inte har med hackamooret i sig att göra som Centaur tycker.

Jag (eller rättare sagt en av våra hästar) älskar hackamore. Under 20 år har hon gått och hackat i bettet (inga fel på mun eller ngt) och varit trockig. Men efter vi provade hackamore går hon superbra, och nu även bra på träns. Ponnyn blev däremot väldigt spänd och osäker på det.

Alltså, du ska vara väääldigt stark, eller rycka i tyglarna om du ska kunna knäcka nosryggen. Under en lektion vägrade häst :devil: att korta galoppen och jag fick ta i så det knakade i tyglarna (!). Efter den gången var hon en ren ängel (med dolda horn) flera veckor efter.

cajsa skrev:
Det är precis det jag menar, att många verkar vara nöjd om hästen böjer på nacken o just det problemet tycker jag inte har med hackamooret i sig att göra som Centaur tycker.
men det är betydligt enklare att få den känslan på hackamore än på tränsbett. ett tygletag så vips är hästen "på tyglen" :smirk:

Hacket är så starkt att du kan rida med "inget i handen" och likväl få den att knäppa av i nacken. Det är jättelätt att få en häst att "gå snyggt" med hack pga trycket på nosryggen kombinerat med hävstång, men det som oftast händer är att hästen bara knäpper av i nacken.

Min häst rida då o då på hackamore, han blir mkt känsligare och lyssnar väldigt bra på det, desutom e han mkt lättare och "snyggare" att rida i rätt form på. Tävla gick därimot inte,. då han vart väldigt svårsvängd på hoppbarnorna. :)

Jag rider min häst på ponnyhack för att vila munnen på honom. Han har ingen som helst respekt för hacket, han hänger i armarna på mig och viker in näsan så han kommer undan. Jag har lärt mig hur jag ska rida för att undvika det och få honom att jobba som han ska. Men det kräver sin ryttare. Det är nog väldigt individuellt om hästarna tycker att det är skarpt eller ej. Det kräver nog oftast mer ridning, mer säte och ben än med vanligt bett.

Jag rider alltid ut med hack för att min häst sticker med vanligt bett, har ridit ut på hack i 4 år nu och det fungerar bra.
När jag tränar rider jag på kandar.

Pimsen skrev:
glömde säga att om din häst att tendens att vilja sticka så måste du tänka på att även i paniksituationer så måste du vara lätt på handen om du rider med hack....kan knäcka nosryggen på honom annars.....har jag läst någonstans. Rätta mig någon om jag har fel!

Har som sagt ridit på hacckamore i 4 år nu och jag tror att det är en myt att man kan knäcka nosryggen på hästen utan att ta i utav bara sjutton.

Min häst talar om när man tar för hårt i tygeln genom att börja klappra med tänderna, släpper man efter lite då så slutar han.
Ibland måste man ju ta i ändå men det blir ju väldigt korta stunder.

Det viktigaste verktyget man har när man rider ut är att ha en lydig häst som litar på människan för då uppkommer nästan aldrig paniksituationer.

Centaur skrev:
Hacket är så starkt att du kan rida med "inget i handen" och likväl få den att knäppa av i nacken. Det är jättelätt att få en häst att "gå snyggt" med hack pga trycket på nosryggen kombinerat med hävstång, men det som oftast händer är att hästen bara knäpper av i nacken.
Samma efekt som blir av ett rida med graman, snodd, kandar etc alltså? Nu råkar det vara så att mina hästar rids oftast barbacka med ponny hack och du kan vara jävligt säker på att det inte fuskas där! Kan rida dem i samma form med en vanlig grimma el sidepull...:p

jag rider min ena ponny på hackamore i hoppningen och ibland ute, dels för att han är väldigt känslig i munnen och blir pigg i hoppningen, men med hackamoret så slipper jag att han blir stark.

Jag brukar variera mellan att rida på mitt vanliga bett, eller med hackamore, eller med bara halsrem... Han rids mest med vikthjälper i alla fall, så det spelar ingen större roll faktiskt! :)

Själv är jag inte förtjust i hackamore efter som det är 'skarp'. Föredrar hellre ett sidepull då (har ett sådant)
Jag tycker man ska varierar allt som har med träns/bett att göra.
Med/utan nosgrimma, olika bett, bettlöst osv. Hästens mun mår allra bäst då! :)

Ja skulle vilja säga att ett Hackamore är starkare än tränsbett, men på det sättet att det verkar genom tryck på nacken istället för mun. Men jag håller mej ju till mitt

"Ett bett är inte skarpare än handen gör det.."

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
438
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈